REVIEWDynaudio

Luisterimpressie: Dynaudio Contour 60

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
René van Es | 06 juni 2018 | Fotografie Redactie Hifi.nl | Dynaudio

In een grijs verleden heb ik een aantal jaren in Leiden gewoond en hoewel ik braaf meedeed aan de tradities van 3 oktober -zoals haring en wittebrood halen, de taptoe bewonderen en hutspot eten- bereikte ik nooit de status van een echte “Leienaar”. Wel zag ik The Hifi Studio Number One ineens in het stadsbeeld verschijnen en was mijn eerste aankoop daar een Cyrus One versterker die jaren dienst heeft gedaan.

Des te leuker maakt dat het bezoek aan de Leidse winkel, waar een recente verbouwing heeft gezorgd voor mooie luisterruimtes. Daarin opgesteld een compleet Cyrus systeem, The Hifi Studio Number One is inmiddels importeur van het merk via een zusterbedrijf, en de reden van het bezoek: Dynaudio Contour 60 luidsprekers.

Dynaudio Contour 60

De Dynaudio Contour 60 luidsprekers zijn te groot en te zwaar om bij mij thuis af te leveren voor een recensieperiode, dus zit er niets anders op dan een luisterimpressie te maken. De Contour 20 is een goede bekende, ik heb die zelfs benoemd tot ‘de laatste luidspreker die u ooit nog koopt’ vanwege de hoge kwaliteit en heerlijke weergave eigenschappen, dus de verwachtingen zijn hoog gespannen als het gaat om het grootste model uit de Contourlijn.

Dynaudio Contour 60: specificaties

Zoals aangegeven te groot en te zwaar, inderdaad want de Contour 60 is met zijn afmetingen van 295 x 1355 x 460mm (inclusief de grille en de voeten) en zijn eigen gewicht van ruim 54 kilo per stuk geen kleine jongen. Sleept u ze toch uw woning binnen, dan heeft u een volwaardig 3-weg systeem met dubbele woofer waarin heel wat eigen Dynaudio techniek en ontwikkeling schuil gaat.

Onderin zitten de twee 24 cm woofers met een MSP conus, de grotere broertjes van de 18 cm woofers in de Contour 20 en 30. Bovenin zingt de 28 mm Esotar2 soft dome tweeter zijn lied en daartussen vinden we een 15 cm MSP middentoon weergever die speciaal voor deze Contour is ontworpen. Zoals alle units in dit systeem zit intern een aluminium spreekspoel met lage eigen massa, voor deze 15 cm unit omgeven door neodymium magneten. Het ontwerpen vond plaats met behulp van Finite Element Method software. Ik heb met eigen ogen de meetruimte bij Dynaudio mogen aanschouwen en die is meer dan indrukwekkend te noemen. In de Esotar2 tweeter is de spreekspoel omgeven door ferrofluid om warmte af te voeren en werkend als een schokdemper.

Het gevolg is een hogere belastbaarheid, een groter frequentiebereik en je kunt de Contour 60 gebruiken om 24 uur per dag jezelf en de buren te teisteren met een hoog volume niveau. Zowel voor de woofers als de middentoon unit zijn nieuw ontworpen asymmetrische spiders gebruikt om de conus te centreren. Het scheidingsfilter bevat gelijksoortige componenten als de andere Contour luidsprekers hebben, waaronder Mundorf condensatoren. Het is een tweede order filter met scheidingsfrequenties op 220 Hz en 4500 Hz, de 15 cm unit heeft dus heel wat te doen. De schitterend gefineerde behuizing is met zijn gebogen zijkanten gemaakt uit MDF, met inwendige verstevigingen, en aan de achterzijde vinden we twee reflexpoorten en een enkele aansluiting. Geen bi-wire bij Dynaudio. Het front van de Contour 60 is gemaakt uit aluminium en daarin zitten de drivers. Een ultra stevige ophanging is zo gegarandeerd “and the looks are awfully nice”. De gevoeligheid van de Contour 60 ligt op 88 dB aan 4 Ohm, een gegeven dat om een stevige versterker vraagt. Het frequentiebereik specificeert Dynaudio als 28 Hz-23 kHz binnen +/- 3 dB. De Dynaudio Contour 60 mag u uw eigendom noemen als u daar vanaf € 9.000,- per paar voor betaald. De prijs is afhankelijk van de gekozen uitvoering. Satijn gelakt walnoten fineer, hoogglans gelakt grijs eiken of rosewood fineer, ivoor gekleurd eiken fineer en zwarte of witte hoogglanslak zijn de opties.

Goed getuned systeem

In één van de akoestisch geoptimaliseerde luisterruimtes van The Hifi Studio Number One staat de Contour 60, opgesteld door Vincent van Nimwegen. Hij heeft natuurlijk gekozen voor een Cyrus aansturing en daarbij het beste uit de kast getrokken dat dit Engelse bedrijf te bieden heeft. Dat begint met een via de App soepel werkende Stream X Signature digitale speler van € 1.645,-. Gevolgd door een Dac XP Signature DA/lijnversterker ter waarde van € 3.495,- met daarbij een Cyrus PSX-R van € 945,-.

De eindversterkers zijn Cyrus Mono X 300 Signature € 3.395,- blokken die elk meer dan 300 Watt kunnen leveren. Of dat nodig is voor de Contour 60 weet ik niet, ik ben er wel achter gekomen dat ik geen grens heb kunnen bereiken aan de capaciteiten van de luidsprekers met deze opstelling. Voor de voeding van de componenten maakt The Hifi Studio Number One gebruik van een Isotek EVO 3 Sigmas netfilter, twee Isotek netsnoeren en verder van de nieuwste AudioQuest power cords. De luidsprekerkabels zijn AudioQuest Oak en alle interlinks en Ethernetkabels komen ook van die laatste fabrikant. Hier staat een goed getuned systeem voor mij klaar met hoogwaardige componenten. Een vluchtige optelsom leert dat de Cyrus versterker componenten samen iets meer dan € 11.000,- kosten en dat acht ik passend en realistisch voor een paar luidsprekers zoals de Dynaudio Contour 60.

Muziek

Het draait allemaal om muziek en om niets anders. Lopend en pratend tegen mijzelf in de luisterruimte voor high-end apparatuur bemerk ik dat The Hifi Studio Number One de kamer gelukkig niet dood heeft gedempt, maar juist een mooie balans heeft weten te bereiken tussen levendig houden en resonanties dempen. Toch is een systeem als de Contour 60 eigenlijk te groot en dat geeft wat problemen met de lage tonen. Enig experimenteren leidt ertoe dat ik de onderste poorten van de luidsprekers dicht stop met foam pluggen en de bovenste open laat om de klank en het karakter niet aan te tasten. Een prima compromis, zelfs met een track van Christy Baron, als ze haar Got to get you into my life zingt. Een mooi begin met de Amerikaanse dame, opgenomen met heel erg veel laag dat zelfs in deze akoestisch aangepaste ruimte op weet te blazen. Erg fraai is de zang van de dame, eindelijk heb ik het weer eens voor elkaar met een luidspreker, ze staat op een juiste hoogte met haar stem. De stem is daarbij niet te groot afgebeeld, eigenlijk precies zoals je die wilt hebben. Het aanwezige slagwerk, waaronder ruisende bekkens, doet gewoon goed mee in het door de opname technicus aangezette laag van basdrum en bas.

Het plaatsen van zulke grote luidsprekers blijft lastig, Vincent heeft dat uitstekend gedaan en hield de Contour 60 ver van de achterwand. Je merkt al snel, de Contour 60 heeft echt een grote kamer nodig. Een tweede track van de cd rip, Round midnight, heeft geen last van de extra zware bas in de opname en wordt met veel gevoel gebracht. De stem van Baron is zoals ik die graag wil hebben, gevoelig, verstaanbaar, met veel intonatie en buigingen. Een saxofoon neemt de solo over van de zang en steelt eveneens de show.

Een realist

Het is Diana Krall met haar Peel me a grape waarin ze snel en bijtend, op het dominante af intoneert. De oude Krall opname is een wereld beter dan wat ze nu presteert, niet gladgestreken in de mix met violen, hier zingt een jazzdame. Weer een zwaar aangezette bas, dat is om met Maxima te spreken ‘een beetje jammer’, want de speaker heeft een enorme potentie en laat die op elk ander vlak horen. Het stereobeeld is voorbeeldig, deze opname laat een nette plaatsing horen in hoogte en breedte. Als de snaren van de bas ruw worden bespeeld springen die echt naar voren in het geluidsbeeld. Piano is zacht maar blijft onmiskenbaar aanwezig in de track. Het is genieten met Krall en ik verlang naar nieuw werk in haar oude stijl. Het is Eva Cassidy en haar Time after time dat een rijke gitaar brengt, gek genoeg meer naar rechts geplaatst dan Eva zelf. Haar stem is licht hees, een verkoudheid speelde haar parten en dat hoor je beter terug dan op het gros van de andere merken luidsprekers. Wat een kracht in de stem en toch zo teder en stemmig zingen, de Dynaudio Contour serie staat opnieuw mijn hart te veroveren. Zowel de Contour 60 als de 20 kan iets wat weinig luidsprekers kunnen, stemming en gevoel overbrengen op een verfijnde maar krachtige manier. Vaak is het of-of, kracht en te ruw, verfijning en te klein. De Contour 60 is een realist. Luister eens goed naar de stem van Eva Cassidy en iedereen snapt direct wat deze combinatie zo uniek maakt. Applaus aan het einde van de track staat in de aantekeningen genoteerd als weergave van individuele handen en niet als een ruispatroon van een groep.

De juiste sfeer

Met enige angst voor het laag draai ik toch Alan Taylor met The Beat Hotel. Gelukkig gaat het goed en Alan heeft wat de dames al eerder brachten: een puur menselijke stem. Ik verwachtte iets meer diepte in het stereobeeld, waar die blijft weet ik niet. De ruimte, de elektronica, de speakers? Het zal wel een raadsel blijven zolang ik de Contour 60 niet thuis krijg. Dat is het gevaar van een luisterimpressie. Intussen geniet ik wel van de weergave waarin zoveel speelse elementen zitten die stuk voor stuk onmisbaar aanwezig zijn. Terug in de tijd met Frank Sinatra’s Close to you. Ik kon het op de klompen aanvoelen, als een systeem zo goed is met stemmen dan staat Sinatra als het icoon uit het verleden op.

Hoe fraai is de combinatie van een haast historisch klinkende band ten opzichte van de stem van de zanger die geen dag ouder geworden is en precies de juiste sfeer neerzet. Was het totaalbeeld met eerdere artiesten al levensecht, zijn stem komt nu nog iets nader tot het ideaal. Voor een echte oplossing met de lage tonenproblematiek, waar ook Sinatra een beetje onder te lijden heeft, moet de luisterruimteruimte gewoon tweemaal of meer zo groot zijn. Wie dit nadeel zelf ondervindt heeft aan de Contour 30 de ideale keuze, of natuurlijk de 20.

Sidderend slagwerk

Luister naar de dynamiek van de set en de volle klank van de piano tijdens Ola Gjeilo’s Ubi caritas waarin de lage tonen langzaam uitsterven. De hogere noten hebben snelheid en dynamiek te over. Het instrument klinkt onder zijn handen groot, realistisch groot en staat machtig geprojecteerd in de luisterruimte. Het is eenvoudig voor te stellen dat er geen opname speelt maar de echte pianist. Netjes op enige afstand, niet op een manier waarbij je met je hoofd in de piano zit. Hoe gemakkelijk zou ik met deze speakers thuis kunnen leven. Ik kan het niet laten, meer piano maar dan van het Bobo Stenson Trio, de Song of Ruth zet net zo’n mooi instrument neer, met daarachter een gestreken bas en sidderend slagwerk.

Dat slagwerk met veel bekkens is echt een unieke beleving, gevuld met details en omgeven met de typerende metaalklank. Als de bas wordt getokkeld en de basdrum erbij komt zwelt het volume aan, het geeft geen enkel probleem voor dit grote systeem. Hoe mooi komen de verhoudingen uit de verf, bekkens staan relatief klein en precies geplaatst, net als de rest van de drumkit, terwijl de bas, basdrum en piano veel groter afbeelden. Zo is het vergelijkbaar met de werkelijkheid. Op deze manier weergegeven beluister ik het Bobo Stenson Trio zelden.

Italiaanse zomer

Het is aan Janine Jansen, van de “Vier jaargetijden” spelend de delen 1 tot en met 3 van de Zomer, om de oude Vivaldi uit zijn graf te halen tijdens Halloween denk ik bij mijzelf. Wat een rijkdom aan klank, gemak, kracht en subtiliteit brengt de Contour 60 mee naar Leiden. Een volledig orkest is ook een volledig orkest en pas als de viool solo gaat, speelt het systeem even op een fluisterniveau.

Toch is in beide situaties en alles daartussen elke detail belicht, maar niet op een vervelende of technische manier, eerder organisch, vloeiend en passend in de muziek of de sfeer. Het is voor mij op een koude en regenachtige januaridag toch heel even een Italiaanse zomer. In het tweede deel gaat het om de soliste wiens klanken, begeleid door tweede violen, ijl in de lucht hangen. Hier laat het orkest de tanden niet in zien, het is de stilte voor de storm. Heel zuiver en het klankbeeld is prachtig, geen scherpte wel helderheid. Deel drie zet vol in, davert, dendert, zoals een zomerstorm de velden kan teisteren blaast de Contour 60 de stof uit de luisterruimte. Snelheid en passie spat van de instrumenten, je ziet als het ware het zweet op de voorhoofden van de musici voor je. Een zeldzaam mooie uitvoering op dit systeem.

Conclusie

Puur voor eigen genoegen draai ik Stacey Kent, Melody Gardot, Katie Melua en anderen, omdat het lastig afscheid nemen is van de twee schoonheden voor mij. Ok, ze zijn groot, zwaar en hebben hun nukken als het gaat om de lage tonen die om kubieke meters leefruimte vragen. Als je daarmee kunt leven dan is de Contour 60 een geweldig mooi systeem voor een in high-end kringen bescheiden prijs. Het fijne van deze luidspreker is dat zij allround presteren, niet alleen in de details een weg zoeken, maar tevens kracht kunnen brengen. Techniek in de schaduw van muziekweergave gezet. De brute reus die het meest delicate klusje kan uitvoeren met zijn grote handen.

Zelden beluister ik zo mooi de ware grootte van een stem of instrument, vaak mankeert er iets aan de afbeelding. De Dynaudio is meester in het herscheppen van de juiste verhouding, in een natuurlijke plaatsing op een paar meter van de luisteraar. Of zelfs wat verder weg zoals bij een live concert van Katie Melua. Een volkomen natuurlijke afstand, wel zit ik op ongeveer de beste plaats in de zaal. Het is tranen trekkend en omdat ik te gast ben bij The Hifi Studio Number One in Leiden probeer ik dat toch te verbergen. Nog één? Eric Clapton met B.B. King in een gitaarduel. Het leeft, spat van de conus, maakt mij blij. Met dit goede gevoel geef ik de luisterruimte vrij en trek mijn jas aan. Mooi, simpelweg mooi is de Dynaudio Contour 60.

Deze luisterimpressie is mede tot stand gekomen dankzij de welwillende medewerking van The Hifi Studio Number One in Leiden. Waarvoor mijn dank.

Dynaudio Contour 60
Vanaf € 9.000,- per paar (afhankelijk van de uitvoering)

Importeur: Dynaudio Benelux
Tel: 085-8772439
E-mail:
info@dynaudio.nl
www.dynaudio.nl

MERK

EDITORS' CHOICE