REVIEWDALI

Review: DALI Thirtyfive Years (Vol. 5) (cd & LP)

De Deense luidsprekerfabrikant DALI viert dit jaar haar vijfendertigjarig bestaan. En hoe kan een merk dat is opgericht vanuit de liefde dan anders vieren dan met… Muziek? Genoeg reden dus, voor een vijfde deel in de muzikale collectie dat het merk DALI als label draagt. Een met eenzelfde basis, maar tegelijkertijd met een geheel nieuw uitgangspunt, dat zowel op cd als LP verschenen is.

De DALI CD biedt liefhebbers van goed geluid al jarenlang een leuke manier van muziek ontdekken. Sinds het vierde deel uit de serie, koos DALI ervoor om ook een LP uit te brengen. Men liep echter tegen een probleem aan. Sommige tracks die op de digitale versie van het vierde deel in de samplerreeks van de luidsprekerfabrikant stonden, waren simpelweg té dynamisch om de muziek op vinyl te kunnen persen. Die grote dynamische verschillen zouden er namelijk voor zorgen dat de naald over zou kunnen springen. En omdat klankmatige concessies niet passen bij de overtuigingen van de Deense samenstellers, koos men er voor het vierde deel voor om die tracks weg te laten.

Dat moet toch een beetje aan het geweten van de mensen achter de DALI CD & LP reeks hebben geknaagd. In elk geval heeft de wens om geen concessies te doen aan de weergave, de muziek of de techniek achter de opnames als basis gediend om het vijfde deel uit de reeks van albums met diverse muziekstijlen erop anders aan te pakken. Rigoureus anders, nog wel.

Onder het mom van goed geluid en als statement tegen de Loudness War werden zeventien uitvoerenden in de vorm van verschillende Deense artiesten, groepen en orkesten naar de legendarische Kopenhagense Medley Studios gehaald, waar onder toeziend oog en oor van Jakob Groth de muziek live tot leven mocht komen en opgenomen werd. Elke uitvoerende had twee hele dagen in de studio om (bevrijd van het juk van een drie minuten durend commercieel uitgangspunt) nieuw of interpretaties van eigen werk of een interpretatie van bestaande muziek te vertolken. Zonder gebruik van -of in elk geval zo min mogelijk- Auto-Tune of compressie. Bjørn Engelmann zorgde in de Stockholmse Cutting Room voor de mastering.

Het resultaat is even divers als verwacht mag worden van zeventien verschillende uitvoerenden. The DALI: Thirtyfive Years (Vol. 5) compilatie op beide media bevatten een keur aan muzikale stijlen, artiesten en zoals gewoonlijk binnen de reeks erg leuke muzikale verassingen. Echt, er is voor ieder wat wils te vinden op deze ruim tweeënzeventig minuten durende verzameling. Prachtige pop met invloeden van soul en R&B van Erann DD, bijvoorbeeld. Fan van Paolo Nutini? Dan zit je met deze track gebeiteld. Je houdt van stemmen en redelijk typische audiofiele muziek? De muziek van bijvoorbeeld het duo HUSH, Caroline Henderson of Jacob Dinesen op dit vijfde muzikale DALI epistel zijn je op het lijf geschreven.

Er is veel te ontdekken op de nieuwe Deense verzamelaar. Ook de liefhebber van klassiek of opera wordt niet vergeten (het door LiveStrings uitgevoerde Norwegian Sunset is echt intens mooi) en zelfs instrumentale jazz is niet vergeten op het album. Niet elke track zal voor de luisteraar favoriet zijn, maar op een in mijn optiek nogal zielloos uitgevoerde cover van Joe Cockers Summer In The City door de groep Rhino heeft ieder nummer z’n eigen charme. Persoonlijk ben ik blij om kennis gemaakt te hebben met de prachtige muziek en stemmen van singer-songwriter Oh Land en Pernille Rosedahl, het stemgeluid van Erann DD en de bluesy sound van Thorbjørn Risager & The Black Tornado. Wie geïnteresseerd is in de gebruikte apparatuur en instrumenten van elke track biedt het boekje dat bij de cd en de website alle informatie.

Ondanks dat de vijfde editie van de DALI CD (en LP) geen bekende tracks of namen met wereldfaam meer bevat, brengt de compilatie nog steeds veel luisterplezier met zich mee. Net als nieuwe ontdekkingen, trouwens. Klankmatig maakt DALI de beloftes ook meer dan waar, want zowel de cd als de LP baden in een zee van dynamiek en verfijning, zonder daarin te overdrijven. Ook de persing van de twee 180-grams platen die nodig waren om zeventien tracks zonder compressie kwijt te kunnen is dik in orde. En dan komt meteen een tweede pluspunt aan de diverse muzikale stijlen naar voren, al die instrumenten en stemmen zorgen ervoor dat de luisteraar een goede referentie heeft om zijn of haar hifi mee te beoordelen. Of nieuwe hifi, want het feit dat je dit artikel hier leest geeft je interesse voor goede weergave aan. En zo blijven we allen ontdekken.

Ik kan niet anders dan DALI: Thirtyfive Years (Vol. 5) op zowel cd als LP aanbevelen. Voor liefhebbers van muziek, voor liefhebbers van goed geluid én voor importeurs die op zoek zijn naar leuke muziek om tijdens hifishows te draaien.

Muziek: 7 ½ (gemiddelde)
Klank: 9 ½
Kwaliteit persing LP: 8 ½