Review: Totem Tribe Towers

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
René Smit | 08 augustus 2018 | Fotografie Fabrikant | Totem Acoustic

Het Canadese merk Totem Acoustic is al meer dan dertig jaar actief met het bouwen van luidsprekers. Drijvende kracht is de charismatische eigenaar en ontwerper Vince Bruzzese. Hij is altijd op zoek naar nieuwe wegen om tot een, in zijn ogen en oren, optimaal mogelijk resultaat te komen.

Wat Totem speakers in mijn ogen uniek maakt is de immer verrassende laagweergave ten opzichte van het kastformaat. Niet alleen in kwantiteit maar eveneens in kwaliteit. De speakers klinken altijd groter dan hun fysieke voorkomen. Een heel bijzondere eigenschap. De laatste keer dat ik een set Totem speakers voor een recensie in huis had was in 2004, inmiddels veertien jaar geleden. Hoog tijd om weer eens een set luidsprekers van dit merk aan de tand te voelen. Importeur Joenit, die Totem Acoustic al vele jaren vertegenwoordigd, zorgt ervoor dat ik de beschikking krijg over een paartje Tribe Towers. Voor ik ga luisteren of deze Tribe Tower nog immer eenzelfde klanksignatuur heeft eerst wat meer details over de speaker en het aansluiten op mijn set.

Totem Tribe Tower

De Tribe Tower luidspreker is afgeleid van de Tribe on wall speakers en de Element serie. De relatief kleine kast, 17,8 x 93,5 x 20,0 centimeter, kent geen parallelle oppervlakken. Hierdoor krijgt de Tribe Tower zijn uitgesproken uiterlijk. Natuurlijk gaat het over meer dan het uiterlijk, door deze kastvorm komt het geluid van tweeter en woofer op hetzelfde moment aan bij de luisteraar. Tevens wordt het risico van staande golven verminderd. Totem maakt gebruik van een 3,3 centimeter textiel dome tweeter die gevat is een speciale 1,3 centimeter dikke metalen faceplate.

De Tribe Tower is uitgerust met twee 10 centimeter woofers. Deze worden met de hand vervaardigd en zijn van het zogenaamde Torrent type. Bijzonder is dat Totem geen filtering toepast voor de woofers. Voor de tweeter wordt een eerste orde wisselfilter gebruikt. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 30 Hz tot 30 kHz met een rendement van 89 dB. Aan de achterzijde zit een kleine reflexpoort en een set WBT bi-wire aansluitterminals. De Tribe Tower is verkrijgbaar in witte of zwarte satijn lak of tegen meerprijs in hoogglans design lak.

Opstelling en aansluiten

Door de bescheiden afmetingen van deze Totem Tribe Tower is het plaatsen erg gemakkelijk. De twee kleine poortjes aan de achterzijde maken dat de speaker niet ver van de achterwand hoeft te staan. Je kunt met wat schuiven een optimale mix tussen ruimtelijkheid en strakke laagweergave bereiken. In mijn ruimte van circa vijfendertig vierkante meter weet de Tribe de ruimte te vullen met strak laag opgesteld op circa vijftig centimeter van de muur. De speakers staan een goede twee meter uit elkaar en minimaal tachtig centimeter van de zijmuren. Verrassend genoeg maakt Totem geen gebruik van spikes maar worden aluminium bolletjes meegeleverd om de speakers van de vloer te ontkoppelen.

In mijn referentiesysteem heb ik recent wat wijzigingen doorgevoerd. Gebleven zijn mijn Devialet 220 Expert Pro versterker, Bluesound Vault Gen2 muziekserver en Funk Vector draaitafel met Shelter 301 element. Na het recenseren van de Atlas bekabeling producten was ik dusdanig onder de indruk van de Eos Modular 4.0 verdeeldoos met Eos 4dd netsnoer dat ik het recensie-exemplaar aangeschaft heb. Dat gold eveneens voor de Mavros Grun luidsprekerkabels, echter het prijskaartje wat aan deze kabels hangt was te hoog gegrepen voor het bedrag wat in mijn spaarvarken zat. Om toch gebruik te kunnen maken van de Grun technologie heb ik daarom gekozen voor de Ascent Grun die voor een aanmerkelijk lagere prijs het prestatieniveau van de Mavros benaderd. Netsnoeren zijn van AudioQuest uit de NRG-serie en de digitale interlink tussen mijn Vault en Devialet is van Stereovox.

Luisteren maar

Na een paar dagen luisteren naar internetradio en gebruik als luidsprekers bij televisie kijken zijn deze al ingespeelde luidsprekers voldoende gesetteld om met het serieuze luisterwerk aan te vangen. Onlangs hoorde ik bij een ‘muziekvriend’ Marianne Faithfull met het nummer Down From Dover van haar album ‘Easy Come, Easy go’ uit 2008. Een goede keuze om de luistersessie te openen. De Tribe Towers maken direct een goede indruk. Ze laten onverbloemd horen dat Marianne tijdens de opname al wat ouder is, 62 jaar om precies te zijn, maar dit geeft juist extra lading aan het nummer. De sfeer die wordt neergezet is melancholisch en haar stem heeft een mooie kleur en veel nuance. De gestreken bas klinkt vol en gedetailleerd, en dat met twee woofers van slechts tien centimeter doorsnede. De blazers klinken gemeen en agressief maar zeker niet onaangenaam scherp. Pas wanneer ik de grenzen opzoek qua volume komt er een licht randje naar voren. Hoewel de muziek prachtig is, zijn de meeste opnames van George Michael niet van topkwaliteit.

Een minder systeem heeft vaak moeite om de wat aangezette S en T-klanken niet te overdreven weer te geven. De Totem luidsprekers hebben hier geen last van en houden de muziek beluisterbaar. Jesus To A Child is mijn persoonlijk favoriet en wordt door de Tribe Tower met verve weergegeven. De speaker zet een bijzonder breed stereobeeld neer zonder dat er een gat in het midden ontstaat. Deze Tribe gedraagt zich in dit opzicht meer als een monitor luidspreker dan een vloerstaander. Het is duidelijk dat vorm van de kast en de relatief bescheiden afmetingen hier hun vruchten afwerpen. Je kunt bij het beluisteren van muziek de speakers niet meer aanwijzen. Ze lijken verdwenen uit de luisterruimte.

Gregory Porter en Totem lijken voor elkaar gemaakt. De muziek kent een heerlijk relaxte flow en zijn stem heeft body en warmte zonder gekleurd te klinken. De bekkens klinken mooi open en subtiel en zweven in de ruimte. Blazers hebben een helder en metalen geluid en worden fraai in het stereobeeld geplaatst. Miss Otis Regrets doet me terugdenken aan oude zwart wit films uit ver vervlogen tijden. Het prachtige klassiek aandoende arrangement zou zo gebruikt kunnen worden in zo’n film. Het orkest wordt mooi breed en diep neergezet in de ruimte. Gregory vertelt het verhaal van Miss Otis op een heel rustige en gevoelige manier en de Tribe Towers gaan hier helemaal in mee. Hoe groot is de tegenstelling qua muziek met Yello. Knallende Electro pop van het, op alle vlakken, allerhoogste niveau. Op de harddisk van mijn Bluesound Vault staat het album ‘Toy’ in hires. Dit album vraagt echt het uiterste van een speaker, zeker wanneer het volume wat omhooggaat. Er zit enorm veel, strak, laag in de opname gecombineerd met veel dynamiek en een overdaad aan kleine details. De Totem Tribe Tower slaagt met vlag en wimpel! In mijn aantekeningen lees ik: “Wat een gaaf groot en diep stereobeeld”. De laagweergave heeft veel power en is heel strak. Wat ik hoor komt totaal niet overeen met de minimale fysiek van de luidsprekers. Vince Bruzzese flikt het weer om ook deze speaker de typische Totem signatuur mee te geven. Deze twee kleine zuiltjes vullen met speels gemak de ruimte met muziek. De stem van zangeres Malia in het nummer Cold Flame is krachtig en komt volkomen los van de instrumenten.

Spannend en onderhoudend

Om weer in een wat rustiger vaarwater te komen ga ik terug naar 1963. In dat jaar stonden de legendarische Weavers voor een reunion concert in Carnegie Hall. De opnames van dit concert zijn van hoge kwaliteit en de muziek blijft prachtig. Ramblin’ Boy gezongen en gespeeld door Pete Seeger kent een fraaie interactie met het publiek. Het gaat van bijna fluisterend naar een aanzwellende samenzang met het publiek. Met de Totem Tribe Tower luidsprekers is het publiek wat meer een geheel in plaats van individuele stemmen. Natuurlijk is dit vergelijk niet helemaal eerlijk, mijn eigen Audiovector SR3 Avantgarde Arreté speakers zijn bijna tweemaal zo duur als deze kleine Totem’s.

Wat deze Tribe Towers uitstekend doen is het overbrengen van emotie, wanneer het publiek vol inzet word ik getrakteerd op een dosis kippenvel op armen en benen. Zit ik normaal gesproken voor mijn gevoel ergens op rij tien of 15 in de zaal, met de Tribe zit ik op de eerste rij. Eveneens jaren zestig maar qua opname van een heel andere orde is Waterloo Sunset van the Kinks. Via Tidal luister ik naar de MQA-versie van dit nummer. Ondanks het simpele ‘ping pong’ stereo effect weten de Tribe Towers er een zeer beluisterbaar geheel van te maken. De stemmen klinken realistisch, hebben body en een aangename klank. De stemmen van de broers Ray en Dave Davies houden beide hun eigen karakter, dit houdt de muziek spannend en onderhoudend.

Nu ik toch op Tidal zit skip ik door naar Drive van The Cars. Een jaren tachtig opname, beduidend anders dan de oude Kinks opname. Het nummer zit vol met kleine details en elektronische geluidjes die bij oppervlakkig luisteren niet opvallen. Echter met de Tribes zijn ze gemakkelijk te volgen en worden subtiel onderdeel van het geheel. Opnieuw is daar dat grote volwassen geluid wat fysiek niet bij de kleine speaker past. De synthesizer baslijn is stevig en gecontroleerd en draagt de track. Kinderspel voor de Totem’s zo blijkt, petje af voor Vince. Natuurlijk ontkom ik er niet aan om Two Tribes van Frankie Goes To Hollywood te draaien… Om te zeggen dat het een deceptie is gaat mogelijk iets te ver. De speakers laten namelijk onverbloemd horen dat de opname op zijn zachtst gezegd niet de allerbeste is. De Totem luidspreker is een eerlijke speaker zo blijkt. Gelukkig weten ze het laag goed onder controle te houden en laten ze veel details in het hoog horen. Hierdoor is de muziek toch nog de moeite waard. Op dynamisch vlak was ik al overtuigd maar tot besluit nog één track om de speakers te tarten. The Man’s Too Strong van Dire Straits is een heel dynamische opname waarbij de gitaar van superzacht naar knallend gaat. Een makkie voor de speaker, ze gaan er probleemloos in mee en kennen geen enkele terughoudendheid. Het snarenspel is snel en spettert als een malle.

Slotsom

Één ding is duidelijk na het beluisteren van deze Totem Tribe Tower speakers, Vince Bruzzese is het nog niet verleerd een speaker te ontwerpen die groter klinkt dan zijn fysieke verschijning. Sterker nog, deze Tribe Tower vormt denk ik de overtreffende trap in size versus sound. Wat een fraaie lifestyle-achtige kleine zuilluidspreker lijkt te zijn is in feite een grote vloerstaande speaker met audiofiele kwaliteiten. De laagweergave is gezien het formaat en prijs van de speaker van erg hoog niveau. Zowel qua kwaliteit als kwantiteit, de luidspreker vult met het grootste gemak een grote ruimte. Ze weten een groot diep en beeld stereobeeld neer te zetten waarbij de speakers niet meer aan te wijzen zijn. De hoogweergave is schoon, snel en behoorlijk verfijnd. De totaalafwerking is in overeenstemming met de vraagprijs. Zoek je een monitor luidspreker maar wil je de laagweergave van een forse vloerstaander zonder toevoeging van een losse subwoofer. Zoek dan niet verder en ga deze Totem Tribe Tower beluisteren bij uw dealer.   

Totem Tribe Tower
Vanaf € 5.499,- per paar
Joenit, tel. (+32)-15285585
e-mail: info@joenit.com | www.joenit.com

MERK

EDITORS' CHOICE