REVIEWAudiovector

Review: Audiovector SR3 Avantgarde Arreté RAW Surface LE

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
René Smit | 22 augustus 2018 | Fotografie Fabrikant | Audiovector

Voor mij is Denemarken, net als Nederland, een land van 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Een filosofie die sterk aangehangen wordt door het luidsprekermerk Audiovector. Het unieke upgrade pad voor hun SR-serie luidsprekers is daar een goed voorbeeld van. Het is daarom des te opvallender dat juist zij met een Limited Edition luidspreker op de markt komen.

Audiovector SR3 Avantgarde Arreté RAW Surface LE

Het betreft hier een tot in het extreme verbeterde en fijn geslepen SR3 speaker genaamd Raw Surface Limited Edition. De oplage is beperkt tot honderd paar wereldwijd.  Als basis dient de SR3 Avantgarde Arreté het reguliere topmodel uit de SR3-serie, een speaker die al jaren mijn referentie is. Audiovector heeft niet alleen technische verbeteringen doorgevoerd, maar de kast ook een speciale behandeling gegeven. Ik had de speakers alleen nog maar op foto’s gezien en die waren al veelbelovend. Snel uitpakken dus om te zien hoe deze Raw Surface er in het echt uitziet.

 Hoewel de naam doet vermoeden dat dit geen katje is om zonder (werk)handschoenen aan te pakken, valt het in de praktijk best mee. Audiovector heeft de buitenzijde van de kast voorzien van een dunne laag, circa 2 tot 3 millimeter, waxed beton. Hoewel het oppervlak niet glad is afgewerkt, is het evenwel niet zo RAW als de naam doet vermoeden. Het geeft de speaker een prachtige industriële uitstraling zeker omdat dit gecombineerd is met een donkergrijze voet, baffle en achter paneel.

De extra laag is niet alleen bedoeld om het oog te strelen maar eveneens om de oren iets extra’s te gunnen. De kast wint namelijk aan stijfheid waardoor resonanties nog minder kans krijgen om de weergave negatief te beïnvloedden. Achter het afneembare frontdoek zijn nog meer verschillen waar te nemen ten opzichte van de ‘normale’ versie. Zo zijn de stofkappen van de midrange en woofer en alle gebruikte schroeven uitgevoerd in goudkleur. Minder opvallend is de grote tweeter welke rechtstreeks is overgenomen uit de grotere SR6 Avantgarde Arreté. Niet zichtbaar maar minstens zo belangrijk is de interne bekabeling die overgenomen is uit het absolute topmodel van Audiovector, de R11. Verder wordt er dempingsmateriaal toegepast wat terug te vinden is in de SR6. Om al deze aanpassingen weer tot één geheel samen te smeden is een compleet nieuw wisselfilter ontwikkeld. Aan de achterzijde zien we nog de iets grotere tri-wire aansluitterminals. Audiovector geeft aan met deze versie het maximale uit het huidige SR3 concept te halen. Tot in de finesses fijn geslepen met daarbovenop een exclusief jasje.

De setup

Ten tijde van de recensie had ik al geruime tijd de beschikking over een complete set Atlas bekabeling. Hier werd dan ook gretig gebruik van gemaakt gedurende de periode dat deze RAW LE speakers in huis waren. Nog even alles op een rijtje. De versterking wordt verzorgd door een Devialet 220 Expert Pro, als digitale bron dient een Bluesound Vault Gen2 en voor analoog heb ik de beschikking over een Funk Vector draaitafel met Shelter 301 element. Netsnoeren zijn van Atlas type EOS4, aangesloten op een Atlas Modular verdeeldoos.

Schone stroom komt rechtstreeks uit de meterkast waar een AHP-klankmodule met koperen zekering is geplaatst voor de dedicated audiogroep. De digitale verbinding tussen mijn Devialet en de Vault wordt gemaakt met een Atlas Mavros Ultra SPDIF interlink. Luidsprekerkabel is de Atlas Mavros Grun die perfect bleek te matchen met zowel Devialet als Audiovector. Alle apparatuur is geplaatst in een Quadraspire audiorack. De speakers komen in eerste instantie op dezelfde plek te staan als de normaal in gebruik zijnde Audiovector SR3 Avantgarde Arreté. Echter na enig luisteren bleek dit niet het maximale uit de RAW te halen. De Limited Edition luidspreker is wat kritischer qua plaatsing. Nog wat verder van de achterwand en wat spelen met de (minimale) toe-in bracht ze optimaal aan het spelen.   

Quality time

Verwend met de kwaliteit van mijn eigen Audiovector SR3 Avantgarde Arreté vraag ik me serieus af wat deze Limited Edition luidspreker nog kan toevoegen. Veel, zo zal gedurende de verschillende luistersessies blijken. De speakers hebben gelukkig al flink gespeeld en zijn klaar om kritisch beoordeeld te worden.

De basis kenmerken van Audiovector zijn zonneklaar. De weergave is snel, direct en heel open. Luisterend naar Mr. Bojangles in de uitvoering van Robbie Williams laat moeiteloos horen waarin de RAW verder gaat dan de normale uitvoering. Het gedeelte waarin Robbie fluit klinkt zo levensecht en ongeremd dat het lijkt alsof er helemaal geen demping meer in de kast gebruikt wordt. Dezelfde snelheid is te horen bij de blazers in het grote orkest. Wat ik niet verwacht had is de nog betere verstaanbaarheid van Robbie’s stem. De tekst is woord voor woord te volgen en het switchen tussen zijn eigen zangstem en zijn Bojangles imitatie is super. In mijn luisterruimte heb ik nog niet eerder zoveel nuance in de stem gehoord.

Eenzelfde ervaring heb ik wanneer ik Vondeling Van Ameland beluister van Boudewijn de Groot’s album ‘Eiland In De Verte’. Het geluid is heel direct en Boudewijn staat groot en realistisch in de kamer. Gelukkig overdrijven de speakers niet qua afbeeldingsformaat. De zanger wordt niet groter afgebeeld dan in werkelijkheid. Er is veel kracht en wanneer hij in de tekst het woord ZEE benadrukt knalt dat ook echt uit de speakers. Dynamisch lijkt het nagenoeg onbegrensd. Dat de grotere en nog snellere tweeter van de SR6 meerwaarde heeft blijkt met bijvoorbeeld At Seventeen van Janis Ian. Minuscule details in het hoog worden prachtig en uiterst delicaat gepresenteerd. Het is duidelijk dat deze RAW heel gepolijst kan klinken, het ruwe geldt alleen voor de buitenkant.

Om het de speaker wat lastiger te maken kies ik voor Late In The Evening in de live uitvoering van Eva Cassidy. Nog beter dan mijn Avantgarde Arreté weet deze Limited Edition je als luisteraar te verplaatsen naar de opnameruimte. Je waant je nog meer in de rokerige jazzclub waar de opname plaatsvond. De drumkit die een prominente rol heeft in het nummer klinkt top. Bekkens hebben weer het delicate en een fraaie metalen klank. Aan de andere kant van het spectrum zit de basdrum. Deze wordt krachtig en voelbaar weergegeven, hoewel het lijkt alsof de RAW een fractie minder diep gaat is de gelaagdheid en het ‘kleurenpalet’ beter waardoor het nog echter wordt. De stem van Eva is mooi maar de speaker laat onomwonden horen dat dit niet de nummers zijn waar Eva in excelleert. Mooie luisterliedjes liggen haar beter en weten de luisteraar immer te raken.

Realisme

Van een intieme jazzclub naar een grote zaal, geen probleem voor de luidsprekers. In een fractie van een seconde word ik meegenomen naar het grote theater waar Michael Bublé samen met Laura Pausini het nummer You’ll Never Find zingt. Er is geen sprake meer van speakers in de ruimte, voor mij slechts een groot podium waar beide hun kunsten met verve vertonen. Er is een stevig laag fundament met opnieuw die gelaagdheid en nuancering. Voor mij zie ik, wanneer ik mijn ogen sluit, Michael en Laura over het podium bewegen. De weergave is heerlijk stressvrij en heel gemakkelijk en lijkt in niets beperkt te worden. Eenzelfde ervaring heb ik met Same Time Tomorrow van Laurie Anderson. Haar stem knalt uit de speakers met een snelheid en meedogenloos realisme dat ik er van schrik. De verstaanbaarheid is perfect en de elektronische piep van de in het nummer bezongen videorecorder is gewoon echt, ik kan er niet meer of minder van maken.

Naast realisme is het overbrengen van emotie met hoofdletters geschreven in het woordenboek van de RAW Surface. In Adelé’s ‘Live In The Royal Albert Hall’ komen alle parameters waarin deze speaker excelleert samen. Allereerst het grote stereobeeld en de daar mee gepaard gaande ruimtelijkheid. Dan de enorme focus waardoor stemmen en instrumenten rotsvast hun eigen plek in de ruimte opeisen. Daar bovenop het gemak waarmee de stem van Adelé wordt weergegeven. Krachtig of fluisterend het maakt niet uit, de speaker volgt razendsnel en lijkt nergens remmingen te kennen. En dan nog het fraaie middengebied waardoor haar stem zoveel karakter en kleur krijgt. Dit alles bij elkaar zorgt dat het luisteren naar deze speaker verslavend werkt.

Volkomen in balans

Het is bijna ondoenlijk alle muziek te bespreken die ik gedurende de weken met deze SR3 RAW Surface LE beluisterd heb. Toch nog een paar tracks tenslotte, op de Facebookpagina van Audiovector werd ik geattendeerd op een Tidal playlist die zij samengesteld hebben. De meeste tracks heb ik op de harddisk van mijn Vault staan, hier geef ik klankmatig toch nog de voorkeur aan boven streaming. De eerste song die ik uit de lijst kies is van mijn all time favorite zanger Bruce Springsteen. 57 Channels komt van het jaren 90 album ‘Human Touch’ en draai ik niet vaak. Jammer want het nummer klinkt fantastisch. De bassline is strak en pompende met precies het juiste gewicht. De stem van Bruce staat volkomen los van de rest in de ruimte, klinkt heel direct en dynamisch. Een heerlijke weergave waarbij alles lijkt te kloppen.

Six Blade Knife van Dire Straits laat een strakke en gortdroge drums horen. De gitaar knalt daar fel overheen. Mark Knopfler’s stem klinkt tastbaar, soms fluisterend dan weer gemeen en donker. Het systeem volgt slaafs alle twisten in de stem. De tomtoms verschijnen vanuit een pikzwarte achtergrond opeens links in het geluidsbeeld. Met Till Tomorrow van Yello op hoog volume geven de speakers geen krimp, sterker nog ze lijken het lekker te vinden. De weergave blijft volkomen in balans, het laag is strak en gedetailleerd en gaat zo diep dat het de glazen in de kast laat rammelen. De saxofoon van Till Brunner snerpt genadeloos door het elektronische muziekgeweld heen. Zelfs het aanblazen blijft hoorbaar en raakt niet ondergesneeuwd in de weergave. Het opgebouwde stereobeeld is nog breder en dieper dan ik normaal gewend ben maar voelt op geen enkele manier onrealistisch aan. Om tot rust te komen na deze adrenaline kick nog even Paul Carrack met Oh Oh Oh My My My. Wat zit er oneindig veel detail in de muziek, kleine stemmetjes en percussie-instrumenten. Het wordt allemaal met het grootste gemak weergegeven. Ik hoor nu zelfs een paar mannenstemmen op de achtergrond die voorheen gemaskeerd bleven.

Slotsom

Op het moment dat deze review verschijnt zal de gelimiteerde oplage van slechts 100 sets waarschijnlijk uitverkocht zijn. Dat is heel jammer voor degene die op zoek zijn naar een echte topspeaker. Met deze SR3 RAW Surface Limited Edition luidspreker zet Audiovector namelijk een speaker neer die groots klinkt in alle opzichten. Ik denk dat er niet of nauwelijks speakers zijn te vinden die een zo groot beeld kunnen neerzetten ten opzichte van het relatief bescheiden kastformaat. De combinatie van een grotere AMT-tweeter en aangepaste demping in de kast zorgt voor een extreem snelle en uiterst gedetailleerde weergave van het midden en hoog.

De laagweergave is van eenzelfde hoog niveau, rijk aan nuance en uiterst ritmisch. Tel daar de exclusieve uitstraling van de waxed beton afwerking bij op en je hebt de mooiste Audiovector SR3 speaker die je kunt bedenken. Mads en Ole Klifoth hebben het gepresteerd het werkelijk maximale uit het basisconcept te halen. Absolute high-end weergave in een huiskamervriendelijke verpakking met een exclusief jasje. Ik kan niet anders dan jaloers zijn op de 100 gelukkige eigenaren…

Audiovector SR3 Avantgarde Arreté
RAW Surface Limited Edition € 12.000,- per paar

Top Hifi, tel: 06-33892644, www.tophifi.nl

EDITORS' CHOICE