Review: The Pineapple Thief – Dissolution (cd)

Eric de Boer | 21 augustus 2018

Dissolution is het tweede album van art-/progrockers The Pineapple Thief waarop drummer Gavin Harrison te horen is. Op het twaalfde studioalbum gaat de band verder op de ingeslagen weg die het voorgaande album kenmerkte, een verkennende muzikale stijl met mooie, toegankelijke en gelaagde composities. Die plaat zorgde voor een groter publiek, twee flinke tours en de live-release Where We Stood.

Het is alweer twee jaar geleden dat The Pineapple Thief het album Your Wilderness uitbracht. Dat album liet al horen dat Bruce Soord en de zijnen een nieuwe, frisse weg waren ingeslagen, terwijl de toevoeging van labelgenoot en o.a. Porcupine Tree- en King Crimson drummer Gavin Harrison het album mede van extra kwaliteit voorzag. Gavin Harrison mocht ook op Dissolution verschijnen en zijn Londense ‘Bourne Place’ studio werd zelfs gebruikt om het album op te nemen. Afgelopen weekend bevestigde Bruce Soord het vermoeden van vele fans dat Harrison inderdaad als vast bandlid van The Pineapple Thief gezien mag worden.

Dissolution is de belichaming van frontman Bruce Soord zijn zorgen over de revolutie in het menselijk ras dat nu gaande is, terwijl we er met z’n allen amper besef van hebben. “In een tijd waarin we dichter bij elkaar zouden moeten staan dan ooit tevoren, heb ik me nog nooit zo verwijderd van de wereld en maatschappij gevoeld”, zo luidt het in de bijgevoegde infosheet. Maatschappijkritische elementen in de teksten lijken steeds meer een thematische rode draad te vormen in de Kscope catalogus… Hoe dan ook, het resultaat bevat negen tracks en een nog meer experimentele, frisse sound die gevangen is in zo’n drie kwartier muzikaal plezier.

De opbouw van Dissolution is sterk, met het intro Not Naming Any Names dat licht duister en dreigend is gecomponeerd met zachte vocalen en pianoklanken. Zonder tot volle wasdom te komen gaat de track meteen over in een ijzersterk nummer (Try As I Might), dat meteen ook de diverse in andere projecten opgedane invloeden van zowel Gavin Harrison als Bruce Soord laat horen. Pure moderne progressieve rock met een sterke rol voor de percussie en de basgitaar, aangevuld met akoestische gitaar, terwijl Soords vocalen lichtelijk zijn vervormd tijdens de pakkende refreinen. Spannende, gelaagde en prettig in het gehoor liggende muziek.

Die lichte spanning is een rode draad die door het hele album loopt, maar er is wel een meervoud aan luisterbeurten voor nodig om Dissolution tot volledige wasdom te laten komen. Wie dat niet doet, valt onherroepelijk in de op de loer liggende valkuil van ogenschijnlijke oppervlakkigheid die wordt gevormd door de catchy refreinen en minder diepgaand lijkende teksten. De kracht van dit album ligt hem in de details en melodieën, wat al helemaal geldt voor de ruim elf minuten durende albumtopper White Mist, waarop de experimentele gitarist David Torn (o.a. David Bowie) meespeelt. Dat nummer is met zijn lengte een uitzondering, want het gemiddelde ligt per track op zo’n vijf minuten.

Alleen maar lofzang voor de nieuwste The Pineapple Thief langspeler? Nee, zeker niet. De toevoeging van Gavin Harrison aan de vaste TPT-gelederen zorgt er (ongetwijfeld mede door de bijna aan inteelt grenzende hoeveelheid collaboraties binnen de Kscope stal) namelijk voor dat er af en toe wel heel erg duidelijke links zijn met de band van Steven Wilson. Luister maar naar het nummer All That You’ve Got en je weet wat ik bedoel. Maar de fraaie melodielijnen, het meer dan excellente spel en de (zij het) schaarse rockende uitspattingen zorgen voor genoeg vertier voor oude en nieuwe fans.

Zo is Dissolution dus een meer dan bovengemiddeld album geworden waarop The Pineapple Thief bevestigt zich thuis te voelen in de op het vorige album ingeslagen weg. Nu ligt er voor de toekomst een klein gevaar in de vooralsnog vaste toevoeging van Gavin Harrison. Namelijk dat van het verliezen van de eigen identiteit. Maar dat zal alleen de toekomst uitwijzen en vooralsnog is er genoeg te genieten. De gebrande promodisc herbergt overigens ook een prima klank, waarvan ik hoop dat die alleen maar behouden blijft op het definitieve resultaat. Fans kunnen zich opmaken voor een nieuwe concertreeks en vanaf 31 augustus ligt Dissolution in de winkels.

Muziek: 8 ½
Klank: 8 ½
Label: Kscope