REVIEWDenon

Review: Denon CEOL N10 netwerkmuzieksysteem

SAMENVATTING

In het segment van minisystemen is de CEOL N10 niet de goedkoopste optie. Het biedt wel heel wat meer dan een toestel van enkele honderden euro’s. De toevoeging van HEOS, alle andere streamingopties (en dat zijn er veel!), én de cd-speler maken de N10 een veelzijdig minisysteem dat bovendien gewoon goed klinkt. Om er alles uit te halen raden we wel een combi met betere luidsprekers aan.

PLUSPUNTEN

• Modern, dun design
  • AirPlay 2
  • HEOS-compatibel incluis cd-streaming
  • Uitstekend geschikt voor tv-geluid
  • Redelijk vermogen

MINPUNTEN

• Luidsprekeraansluitingen
  • Bovenkant is vingerafdruk- en stofmagneet
  • Hogere prijsklasse voor het segment

Er worden nog aardig wat minisystemen verkocht en in dat segment is de CEOL-reeks van Denon al jaren in alle stilte een succes. Deze apparaten met tuner, cd-speler en streaming zijn sowieso alleskunners, maar de N10 doet er een schepje bovenop door ook HEOS- en AirPlay 2-compatibel te zijn.

Denon CEOL N10

De CEOL N10 is een alles-in-één systeem dat je zou overwegen als je een manier zoekt om muziek te beluisteren zonder veel ruimte in te nemen, pakweg in een studentenkamer of in de keuken. Je kiest voor een toestel als dit (en niet voor een draadloze speaker) omdat je naast radio en streaming ook cd’s wil beluisteren. En misschien wil je toch de veel betere stereo-ervaring ervaren die twee losse luidsprekers bieden ten opzichte van een enkele draadloze speaker?

Als je reeds een HEOS-systeem gebruikt, is er nog een reden waarom je de N10 in huis zou halen. Het CEOL-systeem kan een muziek-cd afspelen én draadloos spelen naar HEOS-speakers in andere kamers. De cd-speler bedienen kan ook op afstand, via de HEOS-app.

De N10 vervoegt de CEOL-reeks van Denon, als de (logische genaamde) opvolger van de N9. Het mag dan fonkelnieuw zijn en nog maar pas de winkels bereiken, toch is het al een winnaar van een EISA Award. Als lid van EISA ontvingen we dit minisysteem in het voorjaar in preproductievorm, in de zomer stuurde Denon ons ook een finale uitvoering op. Deze review is dus gebaseerd op twee testtoestellen, die telkens van de optionele Denon-luidsprekers werden voorzien. In de winkel zal je de CEOL N10 met en zonder speakers te koop zien. Het prijsverschil bedraagt ongeveer 100 euro. De standaardprijs van de Denon CEOL N10 die we hier testen is 499 euro.

Modern en veelzijdig

De naam CEOL is Gaelic voor ‘muziek’, en dat is waar het bij dit betaalbaar microsysteem om draait. Het is een klassiek alles-in-een muziekoplossing met een niet-traditioneel design. Net zoals zijn voorgangers ziet de N10 er helemaal niet uit als een typische microsysteem, maar oogt het heel wat hipper dankzij een laag profiel, een beperkt aantal knoppen en afgeronde hoeken. Nieuw bij dit model is bovendien dat Denon een derde kleureditie uitbrengt. Naast het bestaande zwart of wit waarin de CEOL’s altijd beschikbaar waren, kun je nu kiezen voor een halfmat grijs dat er heel strak uitziet, in de lijn van de matte lakken die onder meer Audi tegenwoordig aanbiedt.

Strak en minimalistisch zijn de twee woorden die helemaal passen bij dit toestel, want door zijn wat futuristisch uiterlijk past het perfect in een modern interieur. Mooi is bijvoorbeeld de glanzende bovenkant uit glas, al is dit deel wel heel stof- en vingerafdrukgevoelig. Je ontdekt dat snel als je langs de vernuftig geïntegreerde controls (bijvoorbeeld voor het volume) het systeem bedient. Gebruik toch maar liever de remote of de app.

Qua afmetingen is de N10 vooral niet erg hoog. De breedte en vooral de diepte zijn wat forser dan je zou verwachten, maar vergeleken met een klassiek hifi-component valt het natuurlijk heel erg mee. Toch betekent die diepte van 30 cm dat je de Denon niet zomaar op elke boekenplank kunt parkeren. Dit is er eentje om op een meubel te plaatsen.

Muziek in al zijn vormen

De N10 bevat een FM-tuner, DAB+ missen we eigenlijk wel. Het blijft natuurlijk een vrij betaalbaar systeem, dus je kunt niet alles verwachten. Maar zelfs als FM-uitzendingen ooit stoppen, kun je nog van je favoriete zenders blijven genieten via de internetradiofunctie die deel is van HEOS. Daarmee raken we meteen de grote vernieuwing bij de N10 aan: de compatibiliteit met het HEOS-platform. HEOS is Denon's antwoord op Sonos, en omvat verschillende draadloze speakers, soundbars en Denon- en Marantz-receivers met HEOS ingebouwd. Een grote groep producten waaruit je kunt kiezen, dus. Ze bedienen doe je via de HEOS-app, dat in drie hoofdschermen is onderverdeeld: de aanwezige HEOS-apparaten, muziekbronnen en de muziek die nu speelt (op de geselecteerde speler). Wat je ziet bij ‘Muziek’ is een vaste lijst (onder meer met streamingdiensten), aangevuld met bronnen die eigen zijn aan het toestel. Denk dan bijvoorbeeld aan de USB-ingang op de N10.

Vanuit de HEOS-app bedien je alle apparaten met de HEOS-functie en kun je bijvoorbeeld (tijdelijk) een speaker in de badkamer en een soundbar in de woonkamer combineren met de CEOL N10 in de keuken. Dat is leuk als je in al die kamers dezelfde playlist wil beluisteren, pakweg bij een feestje. Via de HEOS-app heb je bovendien toegang tot een aantal streamingdiensten (onder meer Tidal en Deezer). De app blijft dus nuttig als je enkel de N10 in huis haalt, puur als afstandsbediening.

Luister je liever naar je eigen bestanden, dan speel je via de HEOS-app muziekbestanden af die zich bevinden op een NAS, ingestoken USB-stick of je mobiel apparaat. Het HEOS-platform speelt aardig wat bestandstypes af, incluis ‘moeilijke’ formaten zoals hi-res FLAC’s en Apple Lossless-bestanden. Ook obscure DSD-bestanden vormen geen probleem.

Eén pluspunt van HEOS is dat je bestanden op een USB-stick kunt afspelen op een andere HEOS-toestel – zonder dat de muziek te horen is op het apparaat waar de USB-opslag insteekt. Door op ‘Ingangen’ te tikken bij de lijst van muziekbronnen in de HEOS-app, zie je daarnaast alle ingangen op alle HEOS-toestellen. Bij onze opstelling met een CEOL N10, HEOS 1 en Denon AVR-X6300H krijg je onder de hoofding Ingangen bijgevolg een aardig lijstje te zien, want de receiver alleen al heeft een tiental relevante ingangen.

En televisie-geluid ook…

Ondanks alle ingebouwde mogelijkheden kun je toch nog extra externe bronnen op de N10 aansluiten, zoals een console. Er is één analoge ingang en twee digitale (optische), waarvan je één kunt gebruiken voor een tv. Aangezien je elke aangesloten bron kunt streamen via het HEOS-app, kun je dus eveneens het tv-geluid doorsturen naar een andere kamer, als je dat wenst. We hebben zo het geluid van ‘Doctor Strange’ die we via Netflix bekeken probleemloos naar een HEOS 1-speaker kunnen doorsturen. Voor een film is dat misschien niet zo nuttig, vooral omdat de synchronisatie bij streaming iets achterloopt (HEOS moet immers audio bufferen), maar wel om bijvoorbeeld het commentaar van een voetbalmatch te blijven horen terwijl je in de keuken even de pizza uit de oven haalt.

Als je besluit de CEOL te gebruiken voor tv-geluid, activeer dan de optie in de instellingen waardoor de juiste ingang automatisch geselecteerd wordt als je de tv inschakelt. Dan kun je ’s avonds gewoon in de sofa ploffen, het tv-toestel inschakelen, en meteen geluid krijgen. Wie het echt spectaculairder wil, kan nog een losse subwoofer aansluiten via de sub-uit achteraan de N10. Dat is een aanrader als je inderdaad kiest voor kleine boekenplankspeakers.

Geen zin in HEOS?

Als je helemaal geen boodschap hebt aan HEOS, blijft de N10 opvallend goed geschikt voor streaming – en dat zelfs op drie alternatieve manieren. Dit toestel is AirPlay 2-compatibel (of liever: zal dat worden), waardoor je elke muziekdienst vanaf je iPhone, iPad en Mac kunt streamen. AirPlay 2 maakt in theorie het mogelijk om via Siri muziek afkomstig van Apple Music af te spelen, gewoon met een gesproken bevel, en multiroom-opstellingen met andere AirPlay 2-apparaten mogelijk. Dat hebben we echter niet kunnen testen.

De CEOL N10 heeft eveneens Spotify Connect, zodat je het systeem rechtstreeks in de Spotify-app kunt aansturen (incluis volumeregeling). Het is een goede optie voor wie toch enkel via Spotify luistert, en vereist niet dat je de HEOS-app installeert of instelt. Ten slotte is ook Bluetooth present, waardoor je muziek kunt doorsturen vanaf mobiele toestellen en computers.

Zoals je merkt heeft de N10 ondanks zijn bescheiden afmetingen toch heel wat aan boord. Als we door de instellingen onder ‘Setup’ gaan, ontdekken we wat ongewone zaken. De N10 heeft een koptelefoonuitgang vooraan – zoals je zou verwachten – maar de optie om de gain aan te passen aan het type hoofdtelefoon is behoorlijk onverwacht in dit segment. Hierdoor kan de N10 even goed mobiele koptelefoons als moeilijk aan te sturen hoofdtelefoons aansturen, zonder dat ze te stil klinken.

Cd’s en tuner in elke kamer

Het streamen van een muziek-cd naar een andere speaker is een mooie eigenschap, vooral als je nog een grote collectie schijfjes hebt staan en geen zin hebt om ze allemaal naar digitale bestanden om te zetten. Deze functie is voor het HEOS-platform iets helemaal nieuw. De N10 is dus best innovatief, wat je niet verwacht in dit segment.

Gek genoeg verschijnt de cd-speler van de N10 niet onder het lijstje van ‘Ingangen’ in de app, terwijl de fysieke ingangen en de radiotuner daar wel staan. Een cd streamen van de N10 naar onze HEOS 1 bijvoorbeeld, vereist dat je de CEOL en de compacte HEOS-speaker in één zone plaatst en de cd bedient via de CEOL CD-knop die enkel verschijnt bij N10. Niet moeilijk, maar gewoon een andere werkwijze dan als je een bron afspeelt die extern aangesloten is, zoals een USB-schijf. Een praktisch gevolg is dat een muziek-cd ook via de N10 te horen is als je elders in het huis via een HEOS-speaker luistert. Tenzij je het volume op de CEOL op 0 zet of mute.

Als we muziek-cd starten in een groep die bestaat uit onze HEOS 1 en CEOL N10, dan loopt de muziek perfect synchroon. Voegen we de HEOS 1 echter toe terwijl de cd al speelt op de N10, dan loopt het wel een fractie van een seconde achter. Dit merk je uiteraard enkel als de N10 en de speaker zo dicht bij elkaar staan dat je beiden hoort. In real-life bevinden ze zich wellicht elders. Er is ook een lichte vertraging als we de AVR-X6300H-receiver en de N10 in één zone plaatsen, maar dat is een bekend probleem met de receiver.

Om een cd te streamen, voeg je best de gewenste HEOS-apparaten samen en druk je dan pas op ‘play’. Dan werkt het prima, en via de HEOS-app kun je probleemloos de cd-speler bedienen.

Denon-speakers of eigen?

De CEOL N10 is beschikbaar met en zonder eigen speakers. Voor de Denon-speakers betaal je 100 euro extra, wat een correct bedrag is voor wat je krijgt: compacte, eerder basic en functionele luidsprekers waarbij het hoog en het laag snel uitdoven. Ze klinken – vergeleken met betere speakers – dus wat nasaal. Dit is ongeveer wat je kunt verwachten voor de prijs. Wij zouden kopers eerder aanraden om de N10 zonder speakers aan te schaffen en dan toch net iets meer te investeren in iets betere luidsprekers. Voor circa 150 euro vind je bij Denons zustermerk Polk een mooi alternatief in de T15, terwijl je voor 200-300 euro Dali Spektors, Monitor Audio Monitor 50’s of Q Acoustics 3020i’s kunt overwegen. Zo haal je toch meer uit de betere hardware van de N10. Kies wel voor luidsprekers met een hogere gevoeligheid, want een minisysteem zoals deze is geen onuitputtelijke vermogensbron.

Voor onze eigen test hebben we de Denon-speakers beluisterd en daarna de 3020i’s bovengehaald. Eén opmerking daarbij: de luidsprekeraansluitingen achteraan de N10 zijn enkel geschikt voor het allerdunste luidsprekerdraad en banaanstekkers en dergelijke passen er niet in. Dat komt door de keuze voor een gebruiksvriendelijk systeem waarbij je een dopje indrukt, de draad insteekt en dan de knop lost om de luidsprekerkabel te klemmen. Handig, dat wel, maar het maakt het wel lastiger om dikkere kabels te gebruiken. Tip nog als je inderdaad andere luidsprekers gebruikt: schakel de luidspreker-optimalisatie die je vindt onder ‘Setup’ en dan ‘Audio’ uit, want dit klinkt toch wel wat beter.

De N10 is verder heel eenvoudig te installeren. Het apparaat verbinden met het WiFi-netwerk doe je via de AirPlay-instellingen op je iPad/iPhone of via de HEOS-app. Of je probeert het via het setup-menu op de N10 zelf, maar dan moet je op een vreselijk omslachtige manier het wachtwoord invoeren.

Hoe presteert de N10 nu? Een minisysteem hoeft niet per se mini-prestaties te betekenen, dat is wel duidelijk. Met de Q3020i-luidsprekers genoten we van een goede geluidskwaliteit voor het segment. Dat laatste moeten we er bij zeggen, want als we diezelfde speakers aan een losse versterker hangen (zoals de Primare i15 of de Marantz PM8006 die we recent op bezoek hadden, beiden heel wat duurder), dan merk je wel dat het nog vloeiender en opener kan. Aan hoge volumes kan de N10 wat gestresseerd klinken, maar dat is ook niet onredelijk gegeven zijn prijspunt en compacte vorm.

Conclusie

In het segment van minisystemen is de CEOL N10 niet de goedkoopste optie. Het biedt wel heel wat meer dan een toestel van enkele honderden euro’s. De toevoeging van HEOS, alle andere streamingopties (en dat zijn er veel!), én de cd-speler maken de N10 een veelzijdig minisysteem dat bovendien gewoon goed klinkt.

Om er alles uit te halen zouden we aanraden dat je hem combineert met betere luidsprekers. De Denon CEOL N10 is bovendien een praktische manier om je tv-geluid te verbeteren, een prima optie als je aan stereogeluid voldoende hebt.

Denon CEOL N10
Beoordeling 4 op 5