Review: Minco Eggersman, Theodoor Borger en Mathias Eick – UNIFONY (LP/digitaal)

Eric de Boer | 09 oktober 2018

UNIFONY is het jongste werk van Minco Eggersman en Theodoor Borger. Samen met ECM-artiest Mathias Eick starten de muzikaal veelzijdige heren een monsterproject dat op 12 oktober in zijn geheel gereleaset wordt. Het album herbergt dromerige neo-klassiek vermengd met jazz in een on-Nederlands audiofiele verpakking.

UNIFONY

UNIFONY startte als spontaan project toen componist/ muzikant en VOLKOREN labelbaas Minco Eggersman samen met (Jan) Theodoor Borger werkte aan zijn prachtige album RESERVOIRS. Beide heren kwamen erachter dat ze een grote liefde voor de muziek en het geluid van de jaren tachtig deelden. RESERVOIRS bereikte niemand minder dan James Marsh, die verantwoordelijk was voor de meest iconische illustraties van Talk Talk-albumcovers. Dat leidde weer tot het schrijven van een essay door Minco, ten behoeve van het Spirit of Talk Talk-project. Uiteindelijk ontwierp Marsh de cover voor UNIFONY.

Maar er zijn meer links binnen het UNIFONY project met zowel Talk Talk als de jaren tachtig. Afgezien van het feit dat Minco Eggersman en Theodoor Borger ervoor kozen om de Zweedse, van ECM Records afkomstige multi-instrumentalist Mathias Eick (bekend van zijn werk met onder andere Thomas Dybdahl, Jaga Jazzist en Motorpsycho) uit te nodigen om UNIFONY te verrijken met zijn stemmige trompet-sound, is de werkwijze van de heren en de mixage ook een die meer past in de jaren tachtig dan in het drukke heden.

UNIFONY werd gemixt door niemand minder dan de Britse Phill Brown. Deze man werkte samen met enorm veel artiesten en was verantwoordelijk voor de sound van onder andere Brian Eno, Pink Floyd, David Bowie en The Rolling Stones. Hoewel Brown officieel met pensioen is, was hij zo onder de indruk van de composities voor UNIFONY, dat hij toch nog een keer zijn kennis in wilde zetten voor een album. Voor Minco en Theodoor was de reden om Phil Brown te vragen ook een duidelijke; hij was namelijk verantwoordelijk voor een groot deel van de twee laatste Talk Talk-albums Spirit Of Eden en Laughing Stock. Albums die beide heren enorm hebben beïnvloed vanwege het unieke geluid dat ze bevatten. En zo was de spreekwoordelijke cirkel rond en mocht UNIFONY het levenslicht uiteindelijk zien.

Voor de mastering van het album werd nog een immens grote naam uit de muziekwereld gevonden. Elfvoudig Grammy Award-winnaar Bob Ludwig zorgde voor het resultaat dat nu op vinyl, cd en digitaal te verkrijgen is. UNIFONY is het resultaat van een andere manier van aanpak, die in de jaren tachtig ook werd gebezigd en door Mathias, Phill, James en Bob ook werd omarmd. Die aanpak behelste het doorbrengen van tijd in een inspirerende studio-omgeving, gebruik kunnen maken van hoogstaande instrumenten en opnameapparatuur en het ontbreken van de constante druk die vaak door gebrek aan budget of studiotijd een last op de opname legt.

Muzikaal beschouwd ademt UNIFONY dan ook de rust uit die alle participanten aan het album hebben ervaren. Niet gehinderd door muzieknoten lieten de heren Borger, Eggersman en Eick zich leiden en vervoeren door hun eigen soundscapes en improvisatie. Weg van de gebaande paden, enkel instrumentaal en op reis naar een serene wereld van ontdekking en emotie. Hoewel de composities nergens uit de band springen, zijn de tracks avant-gardistisch, vol van spanning, wordt er gebruikgemaakt van een veelal gelaagde opbouw in de nummers en zorgen afwisselend de trompet, de toetsen of zelfs de verfijnde percussie voor een klankmatig geheel dat de luisteraar meeneemt op de reis die de muzikanten aflegden in de studio.

De synergie die overduidelijk tussen de drie artiesten ontstond, leidde dan ook tot een spannend geheel dat zich uit in tien tracks. Van het percussie- en trompetgedreven, kalme Hunt tot aan tracks als Ghostly of Drive, die met veel meer verve en kracht worden vertolkt en de luisteraar aan zich vastklemmen, biedt UNIFONY een tot de verbeelding van de luisteraar sprekend geheel dat bijblijft. De combinatie van veel analoge instrumenten met soundscapes zorgen voor een wonderlijke creatie die zowel intro- als extravert tegelijkertijd is. Luister maar naar het nummer Rock en zeg oprecht dat het je ziel niet raakt. Ik kan het niet. En dat is nu exact waarom UNIFONY geslaagd is. Nergens komen de composities geforceerd op de luisteraar over, maar in plaats daarvan klinkt het album als een natuurlijk verloop waarin alle elementen van fijne en minder fijne dynamiek samenkomen.

UNIFONY is derhalve meer dan geslaagd te noemen en overstijgt als album én productie de normen van een klein land als het onze. Daar komt ook de voorliefde voor goed geluid van Minco en Theodoor bij kijken, die voor UNIFONY een samenwerking aangingen met Grimm Audio. Het resultaat is een niet minder dan audiofiel te noemen juweel, dat zowel digitaal in hoge resolutie als vanuit de groeven van het in Haarlem geperste vinyl een natuurlijke weergave vol dynamiek herbergt.

Het recensie-exemplaar van de UNIFONY LP dat mij werd toegestuurd was op kant A muisstil, maar kant B herbergde (zelfs na een wasbeurt) wel wat groefruis en een hinderlijk tikje aan het eind van de plaatkant. Wat jammer is, maar het hoeft niet representatief te zijn. (edit: naar aanleiding van de review ontvingen we een nieuwe versie zonder groefruis en tikjes; het bleek inderdaad geen structureel probleem van de persing). Het genieten van de muziek werd er overigens niet minder door. Hoe dan ook, UNIFONY is misschien wel de belangrijkste muzikale releases van eigen bodem in 2018, mits de luisteraar er ook echt voor gaat zitten. De muziek verdient het.

UNIFONY verschijnt op vrijdag 12 oktober 2018.

Muziek: 9½
Klank: 9½