NIEUWS

Bezoek aan hifiwinkel: feest of geen feest?

Een bezoek aan een hifiwinkel voor het inwinnen van informatie en het kopen van een nieuw product zou een feest moeten zijn. Maar wie bijvoorbeeld een nieuwe AV-receiver of geavanceerde DA-converter of streamer wil kopen, ziet zich geconfronteerd met een woud aan aansluitingen, instellingen, codecs en terminologie. Een beetje hulp en advies van een deskundige verkoper is dan ook meer dan welkom. 

Een goede verkoper weet doorgaans meer van techniek dan de doorsnee klant en luistert daarom goed naar zijn klant en zet vervolgens de wens van zijn klant centraal. Het is vanuit menselijk en ook vanuit commercieel oogpunt niet verstandig om de klant het gevoel te geven dat hij dom is. Het kopen van een nieuw hifiproduct zou een feest moeten zijn en het feest begint in de winkel.

In sommige gevallen weten winkeliers het feest echter voor aanvang al grondig te verpesten. Voor de klant in de Hifi shop van Rowan Atkinson, Mel Smith en Griff Rhys Jones dan toch. In de sketch die is uitgezonden tijdens de BBC comedy show Not The Nine O’Clock News in de periode 1979 tot 1982, blijkt het kopen van een draaitafel nog niet zo eenvoudig. Het filmpje is wat ons betreft een klassiek voorbeeld van hoe het niet moet. Het is een oud filmpje maar het thema is wat ons betreft tijdloos en nog steeds actueel.

Vergezocht voorbeeld? Hmmm. Kijk en oordeel zelf.


EDITORS' CHOICE