Review: ZMI Cephei 5.05 Mk II

SAMENVATTING

De algemene indruk van de ZMI Audio Cephei 5.05 Mk II is dat vooral het middengebied heel erg goed uitpakt. De hoge tonen zijn daarbij detailrijk en mild aan de oren, fijn om langer te kunnen luisteren. De lage tonen zullen voor velen een verademing zijn in kwantiteit en kwaliteit, de verstokte basreflex liefhebber gewend aan bonkende popmuziek zal de kwantiteit in eerste instantie als wat weinig ervaren, maar waarschijnlijk op de lange duur juist zeer gaan waarderen.

PLUSPUNTEN

  • Geen kleuring door afwezige kast
  • Goed afgewerkt
  • Gaat opvallend diep in de lage tonen
  • Reflecties van zijwanden worden vermeden
  • Geen lage tonen-problemen

MINPUNTEN

  • Kritisch voor kwaliteit opname
  • Geen “pop”-speaker

ZMI Audio, voluit Zegers Music Innovations, is het geesteskind van Kristoffer Zegers en staat garant voor luidsprekers op een open baffle. We bespreken de Cephei 5.05 Mk II.

ZMI: Zegers Music Innovation

De drang om luidsprekers te vervaardigen komt voort uit de muziekopleiding van Kris aan conservatoria in Maastricht en Den Haag, waar hij ook sonologie (geluidsleer) studeerde. Na zijn opleiding is Kris gaan componeren, opnemen, deed hij editing, houdt hij zich bezig met het maken van soundscapes en gebruikt hij in zijn composities elektronische muziek. Akoestische instrumenten benutten en het organiseren van een kerkconcert met 60 piano’s en 120 pianisten kun je Kris ook toevertrouwen.

Tijdens het uitoefenen van zijn vak ontstond meer en meer de behoefte aan een set luidsprekers zonder kleuring en zonder toevoeging van een eigen geluid. Als snel werd een voorlopige oplossing gevonden in de toepassing van een breedbandige luidspreker zonder daar een kast omheen te bouwen, een open baffle in vaktermen. Dat concept is steeds verder verfijnd en geoptimaliseerd tot bijvoorbeeld de Cephei 5.05 Mk II die ik mag beluisteren bij ZMI dealer AudioLife in Buren.

ZMI Cephei 5.05 Mk II

Philips breedband op een plank met een rond gat voor de unit was voor velen ooit het begin van de hobby (de 9710M). Geen cross-over, één enkele luidspreker die al het werk verricht, veel eenvoudiger kan het niet. Inmiddels heeft de industrie de breedband doorontwikkeld tot een weergever van hoge kwaliteit, op veel punten het equivalent van losse units voor specifieke frequentiegebieden. Juist voor de purist die geen kleuring wil van een behuizing en het filter niet of minimaal wil opzetten geeft de breedband mogelijkheden. Volgens ZMI is en blijft een condensator of spoel in het gebied tussen de 300 en 7000Hz in alle gevallen een hoorbare afwijking veroorzaken. Vandaar dat in de Cephei vanaf 7kHz pas een tweeter inzet om vanaf 10kHz mee te gaat doen ter ondersteuning van de dubbelconus Seas unit. De Seas heeft een papierconus als basis, versterkt met natuurlijke vezels. De 8 inch conus weegt slechts 11 gram en is mede daarom door ZMI verkozen boven materialen als polypropyleen en metaal.

Het frequentiebereik loopt in de Cephei 5.05 Mk II tot ca. 10kHz al kan de breedband tot 22kHz gaan. De Seas dome tweeter zit achter een enkele hoogwaardige koper condensator en heeft een dome gemaakt uit een legering van magnesium en aluminium, waarmee de resolutie van een metaal tweeter wordt gerealiseerd met de klank van een softdome. Omdat een open baffle altijd verliezen geeft in het lage tonenbereik door akoestische kortsluiting, zorgt ZMI dat het laag vanuit het filter een boost krijgt, tegelijk beschermt het filter de woofer tegen te grote uitslagen van de conus. De akoestische kortsluiting van een open baffle zorgt voor een groot voordeel, aan de zijkant van de open baffle hoor je (theoretisch) geen geluid. Er is alleen geluid naar voren en naar achteren. Waar geen geluid is, ontstaan geen reflecties van de wanden en dat alleen al voorkomt kleuring en versmering van de weergave. De baffle bestaat in dit geval uit twee lagen MDF, waarbij de bedrading tussen de lagen is weggewerkt en het filter achter een plaat een plekje heeft in de achterzijde. Er is een single-wire aansluiting voor de luidspreker.

De Cephei 5.05 Mk II is een alleseter, legt een lichte nadruk op het middengebied, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Harbeth 30.1 of P3ESR, maar blijf zijn balans behouden voor midden, hoog en laag. De Cephei mag werken als een near field studiomonitor, kan vrij in de ruimte gezet worden of mag dicht bij de achterwand staan. Kritisch is de toe-in van het systeem geeft de producent aan. Het systeem heeft een versterker vriendelijke impedantie van 6 Ohm, een gevoeligheid van 87dB, realiseert een frequentiebereik van 38 – 22.000 Hz (+/- 3dB) en kan aangestuurd worden met alle soorten versterkers met een vermogen tot over de 100 Watt. In een wat kleinere kamer speelt een transistorversterker met 30 Watt al prima. Ook met een buizenversterker vanaf EL34 in push-pull. De 10 kilo zware open luidspreker meet 108x35x39cm en is standaard uitgevoerd in zwart of wit hoogglans lak. Regen een bescheiden meerprijs zijn alle RAL kleuren mogelijk. De prijs in de standaard 5.05 MK II-uitvoering is € 5.800,- per paar.

Kris' Keuze

Bij AudioLife mag ik de Cephei 5.05 Mk II beluisteren op een fraaie set waarvan een Audio Note CDT Three-loopwerk met een Audio Note 3.1 Balanced DAC de bron vormt. Volume regel ik met een Bespoke passieve voorversterker en de luidsprekers sturen we aan met een Luxman L-507 UX. AudioLife gebruikt in de luisterruimte tweaks van Kemp, filtert de stroomvoorziening en gebruikt geselecteerde netsnoeren, interlinks en luidsprekerkabels, maar het voert te ver om elk onderdeel daarvan te benoemen. Ik laat Kris zijn gang gaan en hij schotelt als eerste Yello voor, dat los en breed, luchtig en ruim verspreidt door de ruimte in een vooral breed en hoog stereobeeld.

De lage tonen verwacht je niet zo krachtig vanuit een open baffle en wat er niet is aan het allerdiepste laag mis ik totaal niet. Het volume mag hoog opgeschroefd worden waarbij details niet versluieren en zelfs een hard spelende fluit mooi blijft. De fluit in een andere vorm bij “Cantates” van Bach, dit keer samen met een orgel en een klassieke stem. Heel stemmige muziek, onmiskenbaar opgenomen in een kerk. Mede omdat de dynamiek moeiteloos uit de weergevers komt doet het mij sterk denken aan concerten gegeven in onze plaatselijke kerk. Enya wordt vervolgens groot en imposant neergezet, met wat meer galm dan ik normaal herken, dat kan de ruimte van AudioLife zijn. Fraai hoe de stem van Enya op juiste grootte en hoogte blijft terwijl het koor opzwelt. In een werk van Arvo Pärt speelt een ijle viool samen met een cello eveneens in een kerk, een zangkoor benut de diepte in het stereobeeld met zuivere vrouwenstemmen. De sfeer wordt haast onaards en past zo in een science fiction film.

Mijn selectie

Als Kris even weg moet, grijp ik mijn kans met als eerste Holly Cole. Van haar album “Temptation” kies ik voor “The briar and the rose”. Het extra diepe laag ontbreekt, maar dat is niet erg. Ik focus op de stem van Cole, voortreffelijk, warm, intens, Holly ten voeten uit. Blazers met hoorns zijn niet te versmaden. De bastonen die er wel zijn vallen niet tegen, zijn doortekend genoeg en duidelijk. Het is wat er gebeurt in het middengebied dat echt indruk maakt. Vooral de zuiverheid valt op, zonder dat het ten koste gaat van levendigheid. De set werkt uiteraard mee aan het resultaat. De bron is kostbaar, een Bespoke is volkomen kleurloos in de juiste zin en deze Luxman levert moeiteloos zijn power.Misschien is het daardoor dat de weergave je beet grijpt en mee neemt op reis door de muziek.

Ik sluit Holly in het hart en verlang naar de volgende track “Shiver me timbers”, die begint met gestreken bas en piano, het bewijs leverend dat de luidspreker van vele markten thuis is. Heel af en toe dreunt een bastoon ineens meer door, mogelijk een staande golf in de ruimte. Het gecreëerde plaatje van het stereobeeld is meer dan netjes, het loskomen van klanken van de luidsprekerbaffle is voorbeeldig. Donald Fagan echter speelt aan de kale kant op het systeem en mis ik de intense kracht van de laagste tonen zoals ik ze gewend ben uit grote luidsprekers met een gesloten baffle of een transmissielijn. Snelheid is er wel, de muziek mag voller, ruiger worden. Ook al gaat ermet de weergave weinig mis  en kan dit meer meevoerend.

Sirenes lokken mij

Als ik een drietal zingende dames de kans geef merk ik dat de Cephei 5.05 Mk II behoorlijk onderscheid maakt tussen een goede en een slechte opname. Janis Ian brengt haar stem met een grote klasse naar voren. Haar gitaar ervaar ik als ‘vreemd’ in deze ruimte. Muziek blijft met het grootste gemak loskomen van de weegvers en als ik opnieuw focus op het middengebied is dat open, met een zijdezacht hoog dat zorgt voor spreiding en details. Ik moet opletten waar ik zit, de hotspot is duidelijk op één plek geconcentreerd voor een links/rechts correct stereobeeld. Ane Brun’s gitaar is als vanouds. Ane met haar band vormen samen een eenheid in het totaalbeeld.

Verstaanbaarheid is goed tot uitstekend. Dat geldt trouwens voor alles wat hiervoor al gedraaid is. Dit is geen speaker voor alleen cantates en klassiek, rustige pop mag zeker gedraaid worden. Echte pop als “Ray of light” van Madonna valt al snel door de mand. De opname techniek heeft stemmen en instrumenten geplaatst zonder natuurlijke setting en dat merk je gelijk. Het speelt best aardig maar voor deze muziek kan ik meer passende speakers bedenken van een andere klasse of opzet. Ik ga liever op zoek naar iets fraais om mee af te sluiten. ZMI is te kritisch voor rommel, net als andere systemen uit de handen van musici die echt weten te luisteren en de opname niet overlaten een computers en dergelijke opname systemen (denk aan Bloomline). In 1963 wisten ze nog wel hoe je op moet nemen getuige “We get requests” van Oscar Peterson. Heerlijk hoe dit speelt. Bas prima, piano levendig van de laagste tot de hoogste noot, slagwerk duidelijk aanwezig zonder te overdrijven.Het stereobeeld toont drie microfoons, typisch voor de jaren 60, links, midden, rechts. Niet voor niets hadden veel audiofielen in die tijd een middenspeaker aangesloten middels de Hafler methode. Of ze draaien hun muziek in mono.

Oude wegen leiden naar Rome

De algemene indruk van de ZMI Audio Cephei 5.05 Mk II is dat vooral het middengebied heel erg goed uitpakt. De hoge tonen zijn daarbij detailrijk en mild aan de oren, fijn om langer te kunnen luisteren. De lage tonen zullen voor velen een verademing zijn in kwantiteit en kwaliteit, de verstokte basreflex liefhebber gewend aan bonkende popmuziek zal de kwantiteit in eerste instantie als wat weinig ervaren, maar waarschijnlijk op de lange duur juist zeer gaan waarderen. ZMI audio kan het laag iets sterker instellen. Er zijn drie standen, mild, lineair en bright. Ik luisterde naar de lineaire versie, in de mild stand krijgt het laag nog 2 dB extra in het filter.

Een vereiste voor de luidspreker is een juiste plaatsing; niet kritisch is waar de speaker in de ruimte staat, wel hoe hij wordt ingedraaid. Enig experimenteren is zeker aan te raden. Als de opname goed is laat de Cephei dat met vreugde horen, is de opname minder of slecht dan verbloemt de Cephei weinig of is zelfs genadeloos. In die zin is dit systeem inderdaad bruikbaar als monitorgereedschap in de studio. Het blijft uiteraard slechts bij een luisterimpressie als ik de weergevers niet thuis kan gebruiken over een langere periode. Wat ik bij AudioLife duidelijk herkende, zijn de liefde en het vakmanschap die Kristoffer in de Cephei 5.05 MK II heeft gestoken en de weg die hij opgaat. Zeker het beluisteren waard als u het aandurft eens niet de gebaande weg van gesloten behuizingen te belopen en nieuwsgierig genoeg bent om terug te gaan naar een een open baffle tijdperk waarin muziek belangrijker was dan marketing slogans.

ZMI Cephei 5.05 Mk II
In de standaard Cephei 5.05 MK II uitvoering € 5.800,- per paar.

Fabrikant:
ZMI-AUDIO
Zegers Music Innovations
Telefoon: +31 6 5108 8933
Email: info@zmi-audio.com
Website: zmi-audio.com

EDITORS' CHOICE