NIEUWSSony

CES 2019: Sony introduceert '360 Reality Audio' voor driedimensionale muziekbeleving


Rob Nijman | 08 januari 2019 | Fotografie Fabrikant | Sony

Sony heeft op de beursvloer in Las Vegas het zogeheten 360 Reality Audio aangekondigd. Deze codeertechnologie moet een driedimensionale muziekbelevenis garanderen die luisteraars het gevoel geeft dat het geluid vanuit alle richtingen komt. Deze ervaring wordt mogelijk gemaakt door de 'object-based spatial audio'-technologie van het merk. 

Voor het bouwen van een ecosysteem rondom 360 Reality Audio werkt Sony samen met muzieklabels, distributeurs en andere muziekorganisaties. Zodoende kan behalve de ontwikkeling ook de distributie van de audiocodec worden bevorderd. Sony verzorgt tevens apparatuur om producers en artiesten in staat te stellen content te produceren.

Bernhard Grill, Directeur Audio and Media Technologies, Fraunhofer IIS, zegt, "Dankzij deze doorbraak kunnen consumenten op een compleet nieuwe manier van muziek genieten. 360 Reality Audio van Sony is gebaseerd op MPEG-H 3D-audio en biedt een intense muziekbelevenis. Door de ondersteuning van object-based spatial audiotechnologie zijn elementen als zang, instrumenten en effecten volledig driedimensionaal hoorbaar. Sony biedt met 360 Reality Audio een baanbrekende technologie voor zowel muziekliefhebbers als de producers.

360 Reality Audio

Sony's 360 Reality Audio is gebaseerd op object-based spatial audiotechnologie. Deze audiocodec maakt het voor producers en artiesten mogelijk om een 360-graden muzikale belevenis te creëren. Elementen als de positie, afstand en hoek van bijvoorbeeld instrumenten in de studio wordt meegenomen in de geluidsopnamen. Dat moet volgens de fabrikant resulteren in een muziekbelevenis die voelt als het bijwonen van een liveconcert.

Voor de distributie van 360 Reality Audio werkt Sony onder meer samen met Fraunhofer IIS, de grootste Europese organisatie voor toegepast onderzoek naar MPEG-H 3D Audio. Tevens werkt Sony samen met streamingservices om via een premiumpakket content aan te bieden. Voor het afspelen van deze audiobron ligt de focus op distributie vanaf een smartphone of tablet naar draadloze hoofdtelefoons en speakers.

Om 360 Reality Audio optimaal te kunnen beluisteren concentreert Sony zich op de ontwikkeling van headphones en draadloze speakers. Voor headphones wordt de signaalverwerking afgestemd op de auditieve eigenschappen van de individuele gebruiker. Voor personalisatie is Sony bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een app waarmee gebruikers foto's van de eigen oorschelp kunnen maken. Deze beelden worden door de app geanalyseerd en ingezet voor een persoonlijke auditieve optimalisatie van het geluid. Voor draadloze speakers zal 360 Reality Audio eveneens toegankelijk worden. Hierbij focust Sony zich op het reproduceren van een driedimensionale muziekbeleving vanuit één losse speaker. Andere fabrikanten van audioproducten kunnen ook gebruik maken van de nieuwe audiocodec.

Ter gelegenheid van de lancering van 360 Reality Audio is Sony een samenwerking aangegaan met Live Nation clubs en theaters. Samen met het entertainmentbedrijf is een reeks concerten vastgelegd van onder meer The Wombats, AJR, Good Charlotte, Chris Lane, Jorja Smith, Tritonal, Jesse McCartne en Kodaline.

EDITORS' CHOICE