REVIEW

Review: Silmus Laaksum (CD)


Eric de Boer | 05 februari 2019

Het heeft zo’n vijf jaar mogen duren, maar daar is weer een nieuwe release van Silmus. Gert Boersma vond in de thuishaven van Friesland inspiratie voor zijn derde plaat, die weer volstaat met dromerige en melancholische ambient-folk.

Na dertig jaar keerde Gert Boersma terug naar Friesland, waar zijn roots ook liggen. Wandelend door zijn woonplaats Leeuwarden raapte hij een veer op, die hem inspireerde om zelf ook weer te gaan schrijven. De stroom van herinneringen die de veer en de Friese omgeving bij Boersma omhoog deden borrelen, brachten hem terug naar Laaksum (Fries voor Laaxum). Daar, in het West-Friese vissersdorpje, vond Gert de basis voor zijn nieuwe album dat de plaatsnaam als titel zou gaan dragen.

En zo draait Laaksum, zo’n vijf jaar na het tweede Silmus album Shelter, nu al een paar weken rondjes in de lade van mijn loopwerk. Een betere tijd voor de albumrelease (15 februari) had Silmus en platenlabel VOLKOREN niet uit kunnen kiezen. De muziek op Laaksum is namelijk vooral geïnspireerd op de koude, grauwe dagen in West-Friesland, klotsend water tegen de kade en af en toe het geluid van een kraai die zijn weg zoekt door de kale bomen.

Boersma/ Silmus liet zich op Laaksum weer bijstaan door Jan (Theodoor) Borger en labelbaas/ artiest Minco Eggersman, die respectievelijk de piano/ effecten en de drums/ percussie verzorgden. Gert Boersma verzorgde zelf natuurlijk de meeste muziek en vulde het album met onder andere elektrische gitaar, mondboog, khim, melodica, harmonica, synthesizer en percussie. Hij vulde de tien tracks verder aan met samples, geluidseffecten en natuurlijk veldopnames.

De nummers op Laaksum zijn precies wat je van zowel Silmus als het platenlabel kan verwachten. Ambient soundscapes met lichte folk invloeden, melancholie en hoop vertolkt door onder andere snaarinstrumenten en dromerige arrangementen zonder leidraad die toch weer samenkomen in een welluidend geheel. Waarbij welluidend zeker letterlijk genomen mag worden, want de prachtige mix (afkomstig van Boersma en Borger) werkt absoluut mee met de ervaring die Laaksum met zich meebrengt.

De summiere toevoeging van cello (bespeeld door Guy Gelem) is een schot in de roos, want het geeft het jongste Silmus album net dat beetje variëteit, terwijl de minimalistische vocalen van Mirjam Feenstra sommige nummers meer etherisch laten klinken. Nog meer dan op het vorige album zie ik de luisteraar verzinken in zijn eigen fantasie, of de muziek toegepast worden ter ondersteuning van een mooie natuurfilm. In zwart-wit natuurlijk, net als de door Gert Boersma gemaakte foto’s die het album op een net iets andere manier dan normaal vergezellen.

Laaksum past perfect in het oeuvre van Silmus, maar ook binnen het platenlabel. De link met albums als Kavkasia of UNIFONY is namelijk niet heel ver weg, ondanks het feit dat de muziek compleet anders is. De productie is uitmuntend en zal op een goede hifi-set dan ook het best tot z’n recht komen. Laaksum is mindfullness voor de ziel van de luisteraar, niets minder.

Muziek: 9
Klank: 9,5
Label: VOLKOREN
Speelduur: 43:53 minuten
Website: www.silmus.com

EDITORS' CHOICE