Review: Totem Acoustic Signature One

SAMENVATTING

De Signature One is een perfecte viering van alles waar Totem sterk in is. Waar de meeste kleine speakers in de problemen komen bij hogere volumes, komt deze Canadees met lichtwarme inslag net meer tot leven. Het is een uitstekende speaker voor bescheiden ruimtes, maar kan ook zijn mannetje staan in een grotere woonkamer. De uitbundige klank compenseert voor de ingetogen uitstraling.

PLUSPUNTEN

  • Neutraal en tijdloos van uiterlijk
  • Bruikbaar voor bijna-near field luisteren
  • Doet niet moeilijk qua versterking, iets meer vermogen is wel welkom
  • Makkelijk qua plaatsing
  • Fijn voor rockmuziek

MINPUNTEN

  • Beetje te bescheiden qua design
  • Minder sterk op lage volumes

Het is een mooie traditie in hifi-land: een speciale luidspreker uitbrengen ter gelegenheid van een belangrijke verjaardag. In deze review bekijken we het feestbeest van Totem Acoustic, de Signature One.

De Signature One is een verjaardagscadeau voor hifi-liefhebbers, ter ere van de dertigste verjaardag van het gerespecteerde merk uit Montreal. Wie snel een verjaardagskaart op de bus wil doen richting Vincent Bruzzese, de immer vriendelijke oprichter van Totem: helaas, de eigenlijke verjaardag van het Canadese merk ligt inmiddels al een tijdje achter ons. De Signature One is dus geen gloednieuwe speaker, want het model werd reeds gelanceerd op High End Munchen in mei 2018. Toch blijft het een zeer relevante luidspreker, want net zoals de Dynaudio Special Forty-verjaardagsmodel blijft de compacte Totem-boekenplankspeaker uit het betere segment een langere tijd op de markt. Hoe lang? Misschien wel drie decennia, net zoals zijn voorganger, de Model 1.

De 2-wegs Signature One is op en top een Totem-luidspreker. Het eigenwijze Canadese bedrijf bouwt nu eenmaal graag slanke, compacte luidsprekers die vele malen groter klinken dan ze er uitzien. De allereerste speaker van Totem heette niet voor niets ā€˜Miniā€™. De Signature One is niet zo klein als die baanbreker uit 1987, maar het blijft wel een vrij bescheiden luidspreker die probleemloos op een meubel of op een kleine stand past. Het is ook ā€“ typisch Totem ā€“ heel duurzaam geconstrueerd. De Canadezen bouwen graag luidsprekers die lang meegaan.

Visueel geen aandachttrekkers

Verjaardagsmodellen zijn vaak net iets rianter afgewerkt ā€“ zie weer die Special Forty van Dynaudio ā€“ maar bij de Totems blijft de afwerking eerder functioneel en oerdegelijk. Zoals gebruikelijk geen designuitspattingen bij de Canadezen dus, zelfs niet voor deze jubileumeditie. Buiten dat hij betrekkelijk klein is, oogt de Signature One op eerste zicht inderdaad vrij traditioneel. De lichte chamfer maakt de overgang aan de zijranden wel iets zachter en de behuizing zit prima in elkaar, daar niet van. Zelf lopen we niet enorm warm voor zwarte speakers met een old-school houtfineerafwerking, maar als we eerlijk zijn zien de Totem-speakers er wel goed uit.

Het is eigenlijk best gek: onze eerste reactie na het uitpakken was om niet onder de indruk te zijn van het uiterlijk van de Signature One. Maar als we na een tijdje ons vooroordeel overwinnen blijken ze toch heel wat moderner en strakker te zijn dan aanvankelijk gedacht. Subtiel, heet dat. Toch wordt de Signature One nooit echt een blikvanger waar je gasten spontaan ā€˜wowā€™ bij gaan roepen. Het is meer een type dat zich wegcijfert, toch op visueel vlak. Het vormt zo een heel contrast met de flamboyante Q Acoustics Concept 300 die we op hetzelfde moment in de testruimte hebben staan. Er bestaat trouwens een matwitte versie en een uitvoering in een roodgetinte mahoniefineer van de Signature One ā€“ en we vermoeden dat net in het wit deze Totem het best in moderne interieurs kan vertoeven. Voor onze test hebben we de speakers geplaatst op de fraaie (maar wel iets te omvangrijke) Focal Kanta NĀ°1-stands, maar Totem heeft ook bijhorende statieven uitgebracht voor wie merktrouw wil blijven.

Gemaakt om lang mee te gaanĀ 

Dat de Signature One relatief onopvallend oogt, betekent niet dat Totem geen zin had om over de behuizing na te denken. Integendeel, volgens de fabrikant kost het vervaardigen van de luidsprekerkast ongeveer 10 manuren. Dat komt onder meer omdat de verschillende panelen van de kast via een complexe verbinding worden samengevoegd en gelijmd in wat Totem een monocoque-ontwerp noemt. Het geheel zit bijzonder strak in elkaar en wordt verfraaid met een fineer zodat het geheel een naadloze aanblik krijgt, wat bijdraagt aan een discrete premiumuitstraling. Ook het afschuren van de hoeken om die afgeschuinde kant te creƫren vraagt tijd. Solide is de constructie in elk geval wel. De behuizing van de Signature One gebruikt bijvoorbeeld een iets dikkere MDF dan normaal, wat de luidspreker zwaarder maakt dan je zou verwachten. Maar vooral: de kast wordt inerter, zodat je enkel luistert naar de drivers en niet naar vertroebelende bijgeluiden van de kast. Het is een eigenschap dat bij elke luidspreker cruciaal is, maar net nog meer bij een kleine monitor. De kans is namelijk groter dat een kleiner kast door interne luchtbewegingen begint te vibreren als de volumeknop een draai naar rechts krijgt.

Vooraleer we over de klank van de Signature One beginnen, willen we toch opnieuw benadrukken dat dit een vrij compacte speaker is. Dat is belangrijk, want dankzij de bescheiden afmetingen (19,5 x 35 x 27 cm) raak je het makkelijk in een kleinere woonkamer kwijt. Bij de concurrentie kom je vaak met een grotere luidspreker thuis ā€“ waarbij we wĆ©l moeten opmerken dat het prijspunt van de Signature One net Ć©Ć©n is waarop weinig directe rivalen zijn. De eerder vermelde Special Forty van Dynaudio en Concept 300 van Q Acoustic zijn de voornaamste die we kunnen bedenken. De knap afgewerkte Dynaudio is qua formaat vergelijkbaar met de Signature One, de modernistische Concept 300 is vĆ©Ć©l forser. De meeste andere concurrenten zitten in een iets lager segment (zoals de Bowers & Wilkins 705 S2 of PMC TWENTY5.22) of nog een stukje hoger, zoals de Dali Epicon 2, Monitor Audio Platinum II PL100 of de Kanta NĀ°1. In elk geval: van al de alternatieven die we benoemd hebben is geen enkel zo compact als de Totem.

Luid en ongelooflijk dichtbij

De Signature One is een tweewegs-ontwerp, met een aluminium-titanium 25-mm dometweeter die bijna uit de kast steekt (terwijl de meeste speakers de tweeter verzonken plaatsen) en een 165-mm midrange-woofer met een zeer lange slag en grote spreekspoel (en bijhorende oversized magneet om het geheel onder controle te houden). Dat zijn beloftevolle karakteristieken die meteen enkele zaken verklaart wat we tijdens het luisteren opmerken. De Signature One kan bijvoorbeeld zeer luid spelen, zonder al te veel last van vervorming. Meer zelfs, het houdt echt wel van een zeker volume.

De Totem-luidspreker moet niet loeihard staan om in balans te zijn, maar toch iets luider dan op fluistervolume. Het heeft echt wel baat van een betere versterker met iets meer vermogen, al is de gevoeligheid van 87,5dB/2.83V/m nu ook niet extreem laag. Veel speakers van dit formaat zitten rond deze waarde.

Vaak worden tweeters iets of wat verzonken gemonteerd, maar dat is hier niet het geval. De dome-tweeter zit heel dicht bij de voorkant, de rand van de midrange-driver puilt zelfs uit. Dat verschil is nodig om de speaker coherent te houden. Het zorgt er voor dat de Signature One hogere frequenties heel breed de kamer instuurt; breed genoeg om zelfs (bijna) near-field luisteren mogelijk te maken. Of anders gezegd: de Signature Oneā€™s hoeven geen vier meter van je af te staan om goed te klinken. Met de luidsprekers op circa twee meter uit elkaar (licht ingedraaid), gingen we op een afstand van 1,5 meter zitten om te onderzoeken wat er overbleef van het fijne detail van de Chandos-uitgave ā€˜Grieg: Peer Gynt, op.23ā€™ uitgevoerd door het filharmonisch orkest van Bergen onder leiding van Edward Gardner (FLAC 96 kHz / 24 bit). Van heel dichtbij viel ten eerste op dat de Signature Oneā€™s weinig problemen hadden om de diepe pauken en grote trom van klassiekers als ā€˜No.7 In the hall of the Mountain Kingā€™ te vertolken, ook als dit nummer in volle furie uitbarst. Niet slecht voor een klein ding. Op deze korte afstand bleef de terugval van het detail in het midhoog opvallend beperkt. Dat merkten we heel goed als we vanuit onze schuine positie het hoofd naar een van de speakers toe bewegen. Er is geen plotse overgang waarbij alles veel helderder klinkt, zoals je bij meer gefocuste luidsprekers wel ervaart. Wat we hier horen, doet een beetje denken aan de KEF LS50 ā€“ maar die zet daarvoor wel een coaxiale driver in. Het verschil tussen de KEF en Totem zit hem in het laag (toch wat dieper bij de Totem, schatten we) en een iets donkere klank bij de Canadezen. Op echt heel kleine afstanden behoudt de LS50 nog meer zijn coherentie, een troef van Uni-Q.

Schakelen we over naar de rockende wereldmuziek van de IsraĆ«lisch-Franse Riff Cohen op haar laatste album ā€˜A la mentheā€™, worden we opnieuw getroffen door hoe het stereobeeld standhoudt op deze korte afstand en de stem van Cohen knap in het midden neerzet. Het valt niet uiteen in links en rechts, ondanks de hele botte stereodriehoek. Als we op een klein appartement woonden met een sofa op een tweetal meters van de speakers moesten geplaatst, zouden we meteen weten welke luidsprekers te kiezen. Het is ook een voordeel dat je de Signature One heel dicht bij een muur kunt plaatsen. Zelfs op enkele tientallen centimeters blijft het vrij strak, met heel weinig wolligheid, waardoor ā€˜This Landā€™ van Gary Clark Jr. stevig doorkomt zonder dat je iets van het gitaarspel van de bluesheld moet missen.

Conclusie

De Signature One is een perfecte viering van alles waar Totem sterk in is. Waar de meeste kleine speakers in de problemen komen bij hogere volumes, komt deze Canadees met lichtwarme inslag net meer tot leven. Het is een uitstekende speaker voor bescheiden ruimtes, maar kan ook zijn mannetje staan in een grotere woonkamer. De uitbundige klank compenseert daarbij mooi voor de ingetogen uitstraling.

Totem Acoustic Signature One
1.749 euro/stuk | www.totemacoustic.com
Beoordeling 4 op 5

MERK

EDITORS' CHOICE