Review: Merging +PLAYER, +POWER en +CLOCK-U combinatie

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Werner Ero | 22 mei 2019 | Fotografie Fabrikant | Merging Technologies

Door het sterk gestegen netwerkspeler aanbod, is het voor fabrikanten een toenemend lastige opgave om zich nog ergens mee te kunnen onderscheiden. Daardoor zoekt de één het in nadrukkelijk profilerende reclamecampagnes, terwijl de ander op de trein springt van de meeste mogelijkheden per vierkante centimeter. Het Zwitserse Merging Technologies heeft het anders aangepakt en op veler verzoek uiteindelijk de gedurfde stap gemaakt om ook de veeleisende audioconsument van de kwaliteit van hun befaamde professionele studioproducten te laten genieten.

Merging NADAC

De in 2015 geïntroduceerde Merging NADAC D/A-converter was de eerste succesvolle proeve van bekwaamheid. Maar het bedrijf wilde meer en was ook technisch in staat om een hoger kwaliteitsniveau te realiseren. Het in deze test gepresenteerde digitale trio +PLAYER, +POWER en +Clock-U is dan ook ontworpen om de allerhoogste informatiedichtheid en het meest ongekleurde realisme van dit moment neer te zetten.

Wie de naam Bert van der Wolf noemt, is doorgaans ook bekend met zijn bijzonder realistisch klinkende opnames. Producties die hij als ‘balance engineer’ en producent behalve voor zijn eigen label Turtle Records ook in opdracht voor verschillende andere bekende maatschappijen maakt. Hoewel registraties op het gebied van pop en rock bij tijd en wijle niet worden geschuwd, is zijn specialiteit toch het opnemen van akoestische jazz en klassieke bezettingen in meerkanaals techniek. In die hoedanigheid is Bert dan ook in een vroeg stadium betrokken geraakt met zowel de ontwerpen als ontwerpers van onder andere het Engelse dCS en Merging Technologies. Volledig onafhankelijk van elkaar hebben beide fabrikanten inmiddels alweer jaren geleden de stap gemaakt om met deze kennis ook topkwaliteit consumentenproducten te vervaardigen. Het hier te presenteren Merging trio is de meest recente poging van deze Zwitserse studiofabrikant om ook op high-end gebied de grenzen nog verder te verleggen.

Merging Technologies

Merging Technologies is één van ‘s werelds meest toonaangevende fabrikanten op het gebied van digitale opnamesystemen met hoge resolutie. Het bedrijf werd in 1990 door Claude Cellier in Chexbres Zwitserland opgericht, waarbij deze in elektrotechniek afgestudeerde ingenieur daarvoor tien jaar lang voor de beroemde Zwitserse audiofabrikant Nagra Kudelski werkzaam was. Hoewel Nagra vandaag de dag bij veel muziekliefhebbers vooral bekend is vanwege de eigenzinnige audiofiele apparatuur van absolute topklasse, staat de onderneming wereldwijd nog beter bekend vanwege zijn professionele aspiraties uit het heden en vooral verleden. Legendarisch zijn daarbij de Nagra IV-S en Nagra T-Audio TC analoge bandrecorders, waarbij Claude een cruciale rol speelde in hun ontwerp en ontwikkeling.

Al korte tijd na de start wist Merging snel een gedegen reputatie door zijn expertise op het gebied van digitale signaalverwerking en de bijbehorende hardware te verwerven. Met hun Pyramix Virtual Studio, was het zelfs één van de eerste bedrijven die in staat was om een DSD-opnamesysteem te produceren. Ook het befaamde DXD (Digital eXtreme Definition) studioformaat dat werkt met 352,8 kHz/24 bit PCM, is door Merging Technologies in samenwerking met Philips ontwikkeld en bedoeld om de uitdagingen die het bewerken en masteren van DSD voor sacd bestanden met zich meebracht, te overwinnen. De sacd-erfenis bracht de wereld een groot aantal prachtige meerkanaals opnames, waardoor dankzij de 8-kanaals MERGING + NADAC en door de komst van downloadsites eindelijk ook thuis kan worden genoten.

Merging +PLAYER

Terwijl de Merging consumentenreeks in 2015 nog van start ging met de enkele NADAC - een naar keuze 2- of 8 kanaals D/A-converter met een hele hoop nuttige toevoegingen - is de serie vier jaar later uitgegroeid tot een complete reeks bestaande uit vier verschillende apparaten. De originele NADAC (Network Attached Digital To Analog Converter) bestaat nog steeds in ongewijzigde vorm, maar heeft inmiddels wel gezelschap gekregen van de +PLAYER, +POWER en +CLOCK-U(L). Om met eerstgenoemde te beginnen herschrijft deze +PLAYER het concept van de audiofiele muziekserver. Want weg is meteen de vervelende en vooral onnodige complexiteit die zelfs vandaag de dag nog steeds veel netwerkspelers kenmerkt. In principe is deze +PLAYER volgens Merging zelf een combinatie van de best mogelijke muziekspeler en de best klinkende DAC in één apparaat. Daarbij kun je gebruikmakend van een tablet en de befaamde ROON 1.3 muziekbibliotheek besturingssoftware, rechtstreekse toegang tot je complete collectie krijgen.

Als technische basis bezit het apparaat dezelfde identieke afmetingen (43,5 cm breed, 9,5 cm hoog, 43,5 cm diep en 11 kg zwaar) als de rest van de serie en is het apparaat ook onderhuids gelijkwaardig aan de originele NADAC. Op eenzelfde wijze maakt de +PLAYER eveneens verbinding met elke speler, server of computer op het netwerk en zorgen AES, optische en coaxiale SPDIF-ingangen ervoor dat ook de andere digitale apparatuur keurig kan worden aangesloten. Ook vandaag de dag blijft de eigenschap dat er naast een ‘gewone’ stereoversie, ook nog een verder identiek model met 8-kanalen leverbaar is, heel bijzonder en is volgens mij nog steeds uniek in de markt. Terwijl u zich nu vast afvraagt wat u daar als louter 2-kanaalsgebruiker aan heeft, moet u ook bedenken dat zelfs in stereogebruik de acht kanalen van de ESS Sabre ES9008S referentie DAC tot twee kanalen worden samengevoegd. Hierdoor ontstaat een nog verder verbeterde lineariteit, is het dynamisch bereik nog groter en de ruisvloer lager. Wat door deze opzet ook als mooie bonus ontstaat, is het spelen in verschillende apart aan te sturen zones. Een mogelijkheid waarbij meerdere onafhankelijk van elkaar opgestelde Merging NADAC’s of +PLAYER’s en één en dezelfde App, geheel onafhankelijk van elkaar kunnen worden gebruikt.

Goed doordacht

Wat ik in mijn test uit 2016 over de positieve bediening en weldoordachte mogelijkheden van de NADAC heb geschreven, geldt ook onverminderd voor de nieuwe +PLAYER. Wat inmiddels is gewijzigd is de nuttige optionele +POWER upgrade en de mogelijkheid om de reeds aanwezige Word Clock op de nieuwe Merging +Clock aan te sluiten. Daarbij wordt niet alleen 44.1 kHz - 384 kHz PCM, DXD, DSD64, DSD128 en zelfs DSD256 ondersteund, maar zorgt het uit de studio afkomstige Merging Ravenna protocol ook voor de vereiste precisie en de eliminatie van de aloude kabel- en jitter gerelateerde problemen. Wederom met een hoorbaar verbeterde weergave als direct gevolg.

Merging +POWER

Dat een losse voeding de audioprestatie van het bronapparaat aanzienlijk kan verbeteren, is al jaren algemeen bekend. Toch wordt deze zinvolle optie met zijn duidelijke voordelen ook vandaag de dag nog steeds opvallend weinig aangeboden. Met de komst van de +POWER biedt nu dus ook Merging Technologies zo’n losse voeding aan, met als doel de klankmatige eigenschappen van de NADAC en +PLAYER op een nog hoger plan te krijgen. Net zoals de andere modellen uit de reeks, heeft ook de +POWER identieke afmetingen. Hoewel de lay-out aan voor- en vooral de achterzijde wel sterk afwijkt. Zo zijn het oorspronkelijke display, de volumeregelaar en de dubbele hoofdtelefoonuitgangen verdwenen, om plaats te hebben gemaakt voor een LED status display met aan de achterzijde alleen nog een gestileerd koelrooster, euronetstekker aansluiting en de uitgang voor de speciale externe stroomkabel.

Zoals verwacht is de +POWER niet zomaar een willekeurige externe voeding, maar is vooral toegespitst om de prestaties van NADAC en +PLAYER tot ongekende hoogten te brengen. Om dat te bereiken is op de volgende dingen gelet. Zo is de voeding als een hybride ontwerp opgezet. Wat in dit geval wil zeggen dat de analoge secties worden gevoed door een zeer stille ringkern transformator. De vermogen-consumerende gedeelten zoals de DSP/FFGA en de media speler krijgen hun stroom door een schakelende voeding aangeleverd. De +13 volt DC hoofdstroomschakelaar kan 7,5 ampère continue stroom verwerken en heeft daarbij een geoptimaliseerd tweede orde filter om hoogfrequente ruis te verzwakken met behoud van optimale transiënt prestaties. De overige (+16 V / -16 V / + 6V) analoge voedingsschakelingen kunnen 1 Ampère continue stroom aan. Daarbij biedt het geoptimaliseerde tweede orde filter betere prestatie- en beschermingskenmerken dan de meeste discreet opgebouwde ontwerpen. Als laatste wordt een mix van drie soorten condensatoren (polymeer, aluminium en polypropyleen) volgens ruimtevaart/militaire specificatie samengevoegd om de meest optimale klankmatige eigenschappen te verkrijgen.

Merging +CLOCK

Van deze drie ter test aangeboden componenten is het vooral de Merging +CLOCK die mij vanaf het eerste moment enorm intrigeert. Niet in het minst doordat met name aan de Ultra Low Noise uitvoering die ook voor deze test wordt gebruikt, een werkelijk enorm hoog prijskaartje hangt. De prijs van een elektrische auto voor alleen maar een digitale klok, waar je verder weinig anders mee kan doen dan hem er voor plaatsen en te luisteren? De ingenieurs van Merging hebben er het volgende over te zeggen: ‘Het klokken van digitale audiosignalen is van cruciaal belang om de best mogelijke betrouwbaarheid te bereiken. De ervaring van Merging in het omgaan met de uitdagingen van het perfect synchroniseren van digitale apparaten is van onschatbare waarde gebleken. Zo zorgt onze RAVENNA-netwerktechnologie ervoor dat het veel gemakkelijker is geworden om supernauwkeurige timing-informatie naar alle aangesloten apparaten te verspreiden. Maar als dat al zo goed werkt, waarom dan ook niet meteen de Master +Clock zo nauwkeurig als maar mogelijk maken? De Merging +Clock is daarbij niet alleen ontworpen om het RAVENNA-netwerk te synchroniseren, maar voorziet ook in een directe hoge prestatieverbinding met uw NADAC of +PLAYER, die ook automatische sample rate omschakeling bieden. De +CLOCK is verder nog uitgevoerd met twee 10 MHz synchrone uitgangen voor andere hoogwaardige componenten en bevat tenslotte ook nog een set van maar liefst zes Word Clock uitgangen voor professionele toepassingen.’

Toepassingsmogelijkheden 

Het samenvoegen van in dit geval de +PLAYER met +CLOCK elimineert één van de laatste werkelijke compromissen binnen het digitale weergavetraject. Het klinkt u op dit moment misschien ongeloofwaardig in de oren, maar in ieder geval binnen dit Merging concept weet deze kloksturing bijna niet te bevatten klankmatige verbeteringen te bereiken. Om bij het begin te beginnen is de +CLOCK in twee uitvoeringen verkrijgbaar. De eerste is een zogenaamde Low Noise versie, die al een uitzonderlijke frequentiestabiliteit van +/- 50ppb (parts per billion) weet te bereiken. De tweede variant is zelfs een Ultra Low Noise ontwerp, waarbij zelfs de ongelofelijk lage waarde van slechts 20ppb wordt gehaald! De kern van beide varianten wordt gevormd door een extreem geselecteerde OXCO kristaloscillator die is gekoppeld aan een Q-dempingsysteem. Deze opzet vermindert de effecten van mechanische vibraties die aanwezig kunnen zijn in uw luisteromgeving. Jarenlange ervaring en onderzoek door de Merging ingenieurs hebben geleid tot de ontdekking van deze kritieke punten en waarbij ook korte termijn klokstabiliteit en faseruisprestaties uitzonderlijk belangrijk voor de geluidskwaliteit zijn gebleken.

Hoge precisie klokken worden maar door een beperkt aantal fabrikanten geleverd en er bestaan erkende standaarden voor apparaten die geen deel van een netwerk uitmaken. De Merging +CLOCK biedt daarom vier verschillende verbindingstypen. De eerste is de RJ45-connector voor RAVENNA / AES67-netwerken. De tweede een speciaal 625 kHz signaal voor een directe +NADAC- of +PLAYER-verbinding, waarbij +CLOCK als het ware als interne klok fungeert. Vervolgens zijn er nog twee 10 MHz BNC-connectoren voor andere high-end componenten en ten slotte zes standaard BNC Word Clock-connectoren voor elke samplefrequentie van 44,1 kHz tot 1536 kHz. Dat is 32 keer 1 FS (Frequentie Setting)!

Een nieuw fenomeen voor mij is dat door de extreem nauwkeurige werking, deze klok zijn heilzame werk niet meteen koud uit de doos kan doen. Na tien minuten is het kloksignaal pas bruikbaar, terwijl het uiteindelijk na twee uur aanstaan pas helemaal stabiel is. De opgeven ruisvloer van zowel +CLOCK als +PLAYER weet met een ultra lage waarde van -160 dB(!) een nieuw record te bereiken. Kortom een hele berg technisch vernuft en state of the art techniek die mij razend nieuwsgierig maken naar de uiteindelijke weergave.

Luisteren 1 - studio Bert van der Wolf

De originele Merging NADAC heeft tijdens mijn eerste test in 2016 een dermate goede indruk achtergelaten, dat ik meer dan benieuwd ben wat de extra voeding en vooral klok daar nog aan toe kunnen voegen. Natuurlijk zijn we inmiddels wel drie jaar verder, is er het nodige binnen mijn referentieketen gewijzigd en heb ik beide apparaten (+NADAC en +PLAYER met losse voeding) niet meer direct naast elkaar staan. Voordat ik echter in mijn eigen luisterruimte met het trio aan de slag ga, reis ik eerst af naar de mastering en editing studio van Bert in het Gelderse dorpje Haaften. Daar zal ik de nodige achtergrondinformatie, uitleg en uiteindelijk ook een eerste luistersessie krijgen. Wanneer ik opnieuw de studio betreed, volgt ook meteen weer het besef hoe jammer het is dat zo’n faciliteit niet voor de gewone consument toegankelijk is. Vooral op het moment dat de eerste klanken van het door Bert gefavoriseerde meerkanaals geluid op extreem fasereine wijze griezelig realistisch de ruimte instroomt, besef ik meteen weer hoe dicht we inmiddels bij de werkelijkheid in de buurt kunnen komen. Hier is dus helemaal niets dik, dun, opgeblazen of wazig/scherp. Nee, wat je bij Bert hoort is zelfs met je ogen open een levensechte afspiegeling van wat je op de opnamelocatie waar zult kunnen nemen.

Wat mij echter ook opvalt is dat de presentatie nu zelfs nog stabieler en levensechter klinkt dan ik bij hem gewend ben. Wanneer ik hem daarmee confronteer zegt hij: ‘Het niveau wat de +PLAYER samen met de +POWER voeding neer weet te zetten is natuurlijk al enorm hoog en inderdaad van een nog hoger niveau dan van een standalone NADAC of +PLAYER zonder de voeding. Maar wat dacht je hier van?’ Het genoemde ‘hier’ blijkt mijn eerste kennismaking met de Merging +CLOCK te zijn. Want wanneer hij na een reeks eerdere nummers de extra kabel tussen +PLAYER en +CLOCK aansluit, blijkt het verschil zo enorm groot te zijn, dat ik het bijna niet kan geloven. Terwijl Bert duidelijk geamuseerd het ongeloof op mijn gezicht bestudeert vervolgt hij: ‘Dat had ik nu precies zo. Je luistert eerst naar de apparaten zonder klok en het klinkt eigenlijk al super goed. Maar als je dan de klok in het proces betrekt, besef je ineens wat je al die tijd gemist hebt’. Dat missen vind ik eigenlijk nog een understatement, want wat deze extreem prijzige klok doet is nog het best te omschrijven als de overstap van een compleet digitaal naar een compleet hoogwaardig analoog proces. Maar dan zonder de nadelen van het typerende proces van beiden. Met andere woorden blijft het zeer hoge oplossend vermogen volledig intact, maar komt de weergave ook als bij toverslag, zachter, meer ongedwongen en meer organisch over. Met name de veel grotere vanzelfsprekendheid, het gevoel en de interactie tussen de muzikanten onderling worden er enorm door verbeterd. Zelfs zo zeer dat digitaal hiermee voor het eerst de unieke kwaliteiten van het analoge gedachtengoed weet te evenaren, maar dan wel zonder de bekende beperkingen.

Schrikreactie

Net als ik weer een beetje op aarde ben teruggekeerd, sta ik het volgende moment meteen weer helemaal met beide voeten stevig op de grond. De oorzaak hiervan is namelijk de toch wel heftige schok van het astronomische prijskaartje wat deze innovatie met zich meebrengt. Het is vooral de vraag waardoor een product met een op het oog zo’n simpele functie, zo’n extreem prijskaartje op moet brengen, die in mijn hoofd blijft rondtollen. ‘Weet je wat het hiermee is’, steekt Bert van wal; ‘buiten de enorme hoeveelheid research naar bekende en minder bekende aspecten die allemaal invloed op de weergave kunnen hebben, moet er vervolgens ook techniek worden ontwikkeld die al deze dingen ook daadwerkelijk weet te realiseren. Om het over de speciale klokkristallen die bij het stijgen van de nauwkeurigheid nog extremer in prijs stijgen nog maar niet te hebben. Als je dit alles bij elkaar optelt blijkt zelfs deze hoge vraagprijs uiteindelijk volledig verklaarbaar te zijn.

Wat het mogelijk ook beter verteerbaar maakt, is dat ik heb gemerkt dat een verbetering van dit kaliber met geen enkel ander audiocomponent in deze mate realiseerbaar is. Een deel van deze reden komt doordat je met een bron nog helemaal voorin de keten zit en je alles wat je hier al verliest verderop nooit meer kunt corrigeren. Alles wat je hier dus behoudt of verbeterd is pure winst’. Met dit verhaal in het achterhoofd pakken we de drie apparaten zorgvuldig in en krijg ik op mijn verzoek ook een USB harde schijf mee waarop een hele reeks bestanden van Bert zijn eigen opnamen zijn opgeslagen. Behalve de vaak intrigerende muziek is een andere belangrijke reden dat buiten het originele studio DXD formaat, op deze harde schijf ook veel muziek in de andere beschikbare PCM en DSD resoluties zijn weggeschreven. Voor mijn test natuurlijk ideaal om maximaal te kunnen ervaren in hoeverre deze Merging combinatie in staat is om dit soort verschillen reproduceerbaar weer te geven.

Luisteren 2 - in de eigen luisterruimte

En daar sta je dan met drie apparaten, die de zojuist geretourneerde Naim ND555 netwerkspeler met dubbele voeding moeten gaan vervangen. Een zware dobber, want de Engelsman is ten tijde van deze test de meest bezielend klinkende allround streamer die ik tot op heden had gehoord. Het woord ‘bezielend’ moet u in deze context lezen als het meest muzikaal bevredigend en met de minst hinderlijke elektronische invloed op de beleving zelf. Qua visueel voorkomen doet het eveneens uit drie apparaten bestaande Merging trio het in ieder geval niet minder. Oké, de strakke zwarte behuizingen zijn nu vervangen door een mooie matte zilveren afwerking met fraai afgeronde hoeken. Ook worden heel verschillende displays op de apparaten zelf gebruikt om hun boodschap over te brengen. Maar waar de verschillen groter worden is dat Naim gebruik maakt van door henzelf geschreven software, terwijl Merging bij de +PLAYER bewust het befaamde Roon inzet.

Voor beide valt overigens het nodige te zeggen omdat ze allebei zo hun eigen voors en tegens hebben. Maar in de dagelijkse praktijk kun je met beide systemen snel en trefzeker uit de voeten. Om ongewenste interactie zoveel mogelijk uit te sluiten en een maximale systeemsynergie te bereiken, is tijdens de test weer van veel verschillende versterkers (Hegel H590, Moon Evolution 700i V2, Accuphase E-650, Zanden 6000), luidsprekers (Kroma Audio Julieta, Master Contemporary C) en kabels (AudioQuest, Nirvana, Siltech, Essential Audio Tools, Kemp Elektroniks) gebruik gemaakt. Heel erg belangrijk bij dit extreem hoge niveau, is de bewustwording dat kabels hier een veel grotere rol dan gebruikelijk gaan spelen. Probeer dus veel verschillende stroom- en netwerkkabels uit om een maximale synergie met uw eigen keten te vinden. Of nog beter, vraag uw dealer hiervoor advies en assistentie.

Hij kwam, zag en overwon

Om mijn auditieve geheugen weer op te frissen, besluit ik met de +PLAYER en +POWER nog zonder +CLOCK van start te gaan. Wat daarbij meteen intrigeert, is hoe sterk en vooral snel dit soort herinneringen weer kunnen worden opgeroepen. Want het eerste woord wat mij tijdens het luisteren te binnenschiet, is realisme. Daarbij slaak ik een zucht van verlichting wanneer opnieuw blijkt dat de huidige weergavetrend van een (te) zachte weergave met eigenlijk te veel ‘valse’ warmte, gelukkig aan de +PLAYER met +POWER voorbij is gegaan. Nee, Merging componenten koop je vanwege hun werkelijk neutrale en natuurlijke karakter in combinatie met een dermate gestoken scherpe afbeelding, dat het luisteren er in hoge mate door wordt vergemakkelijkt. Het oplossend vermogen is daarbij zelfs zo hoog en wordt dermate weinig versmeerd, dat ik voor één van die zeldzame keren weer heel duidelijk de verschillen tussen 44.1, 96, 192 of 384 kHz PCM of tussen DSD 64, 128 of 256 van hetzelfde muziekbestand kan waarnemen! Wat die verschillen zijn? Bij de op papier inmiddels lage cd-kwaliteit (44,1 kHz) is de meeste bloom of eigenlijk een natuurlijk aandoende versmering aanwezig. Hoe hoger je vervolgens gaat, des te strakker en nauwkeuriger het beeld wordt gefocust. Ook neemt het oplossend vermogen met sprongen toe en ontstaat er steeds meer rust en ruimte tussen de individuele zangers en instrumenten.

Luisteren met +CLOCK       

Zou het ‘geheime wapen’ van Merging deze bevindingen nog kunnen beïnvloeden? ‘Jazeker’ is hierop het antwoord, want met de Merging +CLOCK erbij maakt het geluid een bijna extreme gedaanteverwisseling door. Wat gelukkig blijft is het extreem hoge oplossende vermogen en de geweldig goede nauwkeurigheid. Maar precies de reden waardoor ik het medium cd vaak nog steeds zo goed vind, wordt nu ook bij hoge resolutie geïmplementeerd! Dus ineens is er de lijm tussen de noten, ontstaat er emotionele beroering, groeit de verbondenheid tussen de muzikanten, ervaar ik weer de natuurlijke zachtheid van timbres die je vooral live hoort en ontstaat vooral een nog veel hogere geloofwaardigheid en vanzelfsprekendheid. Een vreemd verschijnsel is dat ook het volumeniveau ineens aanmerkelijk zachter overkomt. Zo op het oor wel 2 dB, maar als je de geluidsdruk echt meet blijkt er helemaal niets te zijn veranderd?

Wat denk ik verandert, is de perceptie van vervorming. Hoe goed iets ook kan meten, het oor oordeelt anders en ervaart met de +CLOCK erbij geschakeld aanmerkelijk minder vervorming en een grotere fasereinheid in het muzieksignaal. In het verleden heb ik wel meer klokken in een digitale keten gehoord, maar nog nooit was de werking zo schokkend groot als in deze Merging setting. Na nog langer luisteren vallen steeds sterker de parallellen met puur analoog op. Want net als bij professionele spoelenrecorders is ook dit Merging trio in staat de echte verbondenheid tussen muzikanten weer te geven. Mogelijk heeft dit te maken met het gehoormatige verdwijnen van het typisch ‘digitale stereobeeld’, waarbij de kanaalscheiding zo hoog kan zijn dat je vooral het linker- en rechterkanaal hoort en het midden tussen de luidsprekers eigenlijk onvoldoende wordt ingevuld. Bij professionele analoge spoelenrecorders ervaar je iedere keer opnieuw dat dat het geluid vanuit het centrum tussen de luidsprekers wordt opgebouwd en pas daarna naar beide zijkanten. Door deze unieke digitale eigenschap neemt nu ook bij de hoogste resoluties digitaal de geloofwaardigheid en verbondenheid in de muziek schrikbarend toe. Het verschil kan soms zelfs zo groot en nadrukkelijk uitpakken, dat je bijna niet kunt geloven dat je al die tijd de andere ‘oude’ digitale weergave zo goed hebt gevonden!

Conclusie        

Oef, wat een extreem hoge totaalprijs en nogmaals ‘oef’ voor het bizar goede eindresultaat. Deze twee typerende kenmerken hebben zowel de complete test als mijn muzikale wereld wederom stevig opgeschud. Vooral de wijze waarbij het bizar hoge oplossende vermogen en het echt ongekleurd realisme van de +PLAYER met +POWER, door de tussenkomst van de +CLOCK tot werkelijk tastbaar realisme kan worden omgebogen, blijft steeds maar weer opnieuw verbazen. Het uiteindelijke eindresultaat opent daardoor zelfs nieuwe onontdekte muzikale werelden, wat deze test buitengewoon geslaagd maakt.

Het is ook een situatie waarin de onovertroffen gebruiksmogelijkheden van Roon verpakt in een high-end netwerkspeler, worden gecombineerd met de zeggingskracht, ziel, betrokkenheid, klankkleuren en vanzelfsprekendheid van topklasse analoog. Dat er helaas zo’n hoog prijskaartje aan moet hangen is natuurlijk jammer, ook al is het gelukkig wel goed te verklaren. Mogelijk houdt de ‘instapklok’ een flink deel van de kwaliteiten overeind tegen een gehalveerde prijs? Maar hoe we het ook wenden of keren, met de Merging +PLAYER, +POWER en +CLOCK schrijft het merk geschiedenis. Deze drie producten zijn uiteindelijk bedoeld voor de kapitaalkrachtige muziekliefhebber die op zoek is naar de maximale muzikale werkelijkheid in reproductie. Daarbij dient nog nadrukkelijk vermeld te worden, dat een gefaseerde aanschaf de financiële pijn wat kan verzachten en ook al veel van deze prachtige kwaliteiten kan laten horen. Maar wanneer u eenmaal de +CLOCK hoort, is er alleen geen weg meer terug.

Merging +PLAYER 8-kanaals € 14.750,-
Merging +POWER (voeding voor Nadac en +PLAYER) € 7.250,-
Power upgrade voor Nadac en/of +PLAYER € 360,-
Merging +CLOCK Low Noise (LN) € 19.750,-
Merging +CLOCK Ultra Low Noise (ULN) € 39.250,-

Edison Production Company
Tel: +31(0)418-594066
E-mail: info@northstarconsult.nl
www.nadac.nl

EDITORS' CHOICE

  • Thuistesters gezocht!
    Philips PH805 hoofdtelefoon
    Thuistesters gezocht!
    lees meer »
  • Interview
    Grimm: historie & toekomst
    Interview
    lees meer »
  • Veel acties in december!
    Prijzenfestival 20 jaar HiFi.nl
    Veel acties in december!
    lees meer »