REVIEW

Review: Jordsjø – Nattfiolen (cd)


Eric de Boer | 18 juni 2019

De liefhebber van progressieve klanken zit in 2019 gebakken bij het Karisma platenlabel. Het tweede album van de Noorse band Jordsjø, Nattfiolen getiteld, combineert namelijk het beste van progressieve rock met een folky karakter en symfonische invloeden. Beleef een veertig minuten durende trip met me mee, als u wilt.

Het was in de herfst van 2014 dat Håkon Oftung (welicht bekend van de bands Tusmørke of Black Magic) zijn multi-instrumentale kennis in een hobbyproject stak. Jordsjø was geboren. Langzaam groeide de hobby uit tot een heuse band met een grotere bezetting demo’s en (jawel) tapes en (split-) releases. Dat alles culmineerde in een eerste album dat de bandnaam als titel droeg, met daarop een samenvoeging van de drie tapes.

Inmiddels had Jordsjø een vaste bezetting in de vorm van Oftung met drummer Kristian Frølund en ontsteeg de band de ouderwetse sound van de jaren zeventig. Het logische gevolg was een mix van klassieke folk prog die haar oorsprong duidelijk vond in de Canterbury stijl, vermengd met invloeden van symfonische elementen. Jordsjø zegt zelf hun inspiratie te halen uit oude horrorfilms, Duitse synthpop uit de jaren zeventig, Noorse jazz, Zweedse folk, fantasy boeken en niet in de laatste plaats de Noorse natuur. Met als gevolg het vrij sterke debuutalbum, dat in 2017 het levenslicht zag.

Nu is er dan Nattfiolen, waarop Jordsjø verder geëvolueerd is. En hoe! De progressieve klanken ademen de hang naar het diepe, duistere en soms zelfs wat beangstigende Noorse woud, verpakt in zeven smakelijke tracks. Blok- en dwarsfluit worden gecombineerd met onder meer Hammond orgel, clavinet en piano, terwijl de in het Noors gezongen vocalen de geest prikkelen. En natuurlijk mag de gitaar in vele vormen niet ontbreken. De instrumentale albumopener Ouverture brengt de luisteraar met een warme, tikkeltje ‘bruine’ sound terug naar de jaren zeventig en de band pakt door op Stifinner met een aan het vroege Genesis gelijkend geluid vol met toegankelijke refreinen, goed uitgedachte tempowisselingen en een hoofdrol voor de fluit en de toetsen.

Zinnenprikkelend zijn nummers als het spannende Solens Sirkulære Sang, waarin de dwarsfluit een basismelodie neerlegt die door het hele nummer terugkomt. Hier is de invloed van oude horrofilms hoorbaar, zonder oubollig te worden. De rustige, maar prettig in het gehoor liggende zangstijl van Håkon Oftung werkt goed binnen deze stijl van musiceren en de diverse tempowisselingen en een wat meer vertegenwoordigde gitaarpartij houden de spanning er goed in. Jazzinvloeden zijn (zij het in lichte mate) hoorbaar op het nummer, waarop Jordsjø zelfs een contrabas lijkt te gebruiken.

Ook noemenswaardig is de lange track Til Våren. Met folk, progressieve hoogstandjes en dankzij de sterk vertegenwoordigde mellotron en een bezwerende melodie neemt Jordsjø de luisteraar mee naar een muzikale climax waarbij zelfs de meest doorgewinterde progfan onder de indruk moet zijn. Het diepste punt van het Noorse bos is midden in de donkere nacht bereikt en het moet er prachtig zijn. Want hoewel duisternis een natuurlijk fenomeen is, neemt Jordsjø je veilig aan de hand mee in hun natuurlijke sprookjeswereld. Om af te sluiten met een bezwerend muzikaal huzarenstukje (Ulvenatt), dat wordt gedragen door een elektrische gitaar.

Jordsjø levert met Nattfiolen (Noors voor een zeldzame orchidee) een dromerig werk af, waarin subtiele spanning een steevast gegeven is en de muziek af en toe een prettige hypnotiserende werking heeft. De subtiliteit van het album ligt hem in uiterst vloeiende composities en een uitvoering waarbij het duo en de sessiemuzikanten die aan het album meewerkten het beste van zichzelf gegeven hebben. Dit moet gewoon een toekomstige klassieker in het genre worden en Nattfiolen is verplichte kost voor fans van onder andere Camel, het oude Genesis, Wobbler of Caravan. Klankmatig is Nattfiolen geen audiofiele parel te noemen, maar de wat warme klank past wel prima bij de muziek en dient daarom een functioneel doel. En die veertig minuten speeltijd zijn helaas zo voorbij. Gelukkig zit er een repeat-functie op de cd-speler en streamer.

Muziek: 9
Klank: 7,5
Label: Karisma Records
Speelduur: 40:09 minuten
Website: jordsjo.bandcamp.com

EDITORS' CHOICE