ARTIKEL

XPLISSO True Surround Sound: volledig ondergedompeld in de muziekbeleving


Rob Nijman | 18 juli 2019

Dancemuziek zal nooit meer hetzelfde klinken. Althans, als we DJ NIVIRO mogen geloven. Tim Peeters, de Belgische belofte op het gebied van electronic dance music, bedacht een intensere manier van muziek beleven: XPLISSO, ofwel Explore Live Surround Sound. “Klank én licht live gesynchroniseerd in true surround sound, waardoor muziekliefhebbers volledig worden opgenomen door de muziek.” Met zijn uitvinding wil de hij de muziekindustrie vernieuwen, dus wij gingen met de jonge dj in gesprek.

NIVIRO is een snelgroeiende naam in de muziekscene, met ruim anderhalf miljoen Spotify-streams per maand. Daarnaast staan er meer dan 150 miljoen YouTube-views op zijn naam en kan hij rekenen op een uitgebreide fanbase op social media. NIVIRO speelde in 2017 op zijn eerste Tomorrowland en experimenteerde inmiddels ruim twee jaar met zijn totaalconcept om klank en licht live te synchroniseren in ‘true surround sound’. Het resulteerde in het zogenoemde XPLISSO, waarbij het publiek niet meer vanuit een vast punt naar een stereo- of monobron luistert, maar de muziek in de volledige ruimte ervaart.

Interview Tim Peeters - DJ NIVIRO

De huidige muziekscene mist vernieuwing en diepgang”, vindt Peeters (22). “Als publiek verlies je gemakkelijk focus als het geluid steeds uit dezelfde richting komt. XPLISSO is een compleet nieuwe auditieve ervaring, waarbij de muziek de aanwezigen omringt. Ongeacht waar je je binnen de surround zone bevindt, voel je de kracht van XPLISSO. Dit totaalconcept is een ongelooflijke verrijking voor de elektronische muziekwereld, die de festivalscene onomkeerbaar kan veranderen.”

Je kwam op het idee om je op de surround beleving te storten na een bezoek aan de Galaxy Studios. Wilfried van Baelen is een bekende van HiFi.nl. Kun je iets vertellen over jullie ontmoeting en wat je daarvan bijgebleven is?

"Wilfried is de “vader” van immersive sound en is op wereldvlak een autoriteit in het surroundgebeuren, gespecialiseerd in de cinematografie", zegt Peeters. "De eerste keer dat hij me zijn Auro 3D liet horen werd ik omver geblazen door de rijkdom van de geluiden en het ruimtelijke gevoel. Meteen diezelfde nacht ben ik in mijn eigen studio beginnen te experimenteren met surround sound, een simpele variant van Auro. Door achteraan in de studio 2 bijkomende speakers aan te sluiten en geluiden rondom in de ruimte te sturen kreeg ik pas echt notie van de kracht van surround en dancemuziek."

"Dancemuziek is in mijn ogen één van de beste muziekgenres om in surround te brengen. Waar de gemiddelde rockband het op een select aantal instrumenten houdt, worden in dancemuziek tot ruim 100 verschillende elementen gebruikt die allemaal hun plaats moeten krijgen. Vaak maak ik de vergelijking met een glazen bokaal met een deksel erop. Een deksel wat je in stereo onmogelijk los krijgt tot je in surround begint te werken. Niet alleen het deksel verdween, maar zelfs de glazen bokaal was nergens meer te bespeuren."

Waarom ben je van stereo, toch dé geliefde manier van muziekbeleving, vandaan gegaan - want vind je beperkend aan die beleving?

"De ruimtelijke diepgang van stereo is naar mijn mening tot zijn maximum ontwikkeld. Alle mogelijke spelingen met faseverschuivingen zijn reeds gedaan. Kijk bijvoorbeeld naar binaural geluiden. De mens is van nature ook gewend om achter zich vogels te horen fluiten. Net die extra dimensie van surround sound geeft niet enkel een intensere beleving, het voelt ook ineens een stuk natuurgetrouwer aan."

Is AURO 3D een onderdeel XPLISSO en kun je iets vertellen over de opstelling; de set-up is geschikt voor een publiek van maximaal 3.000 bezoekers?

"We hebben besloten om eerst te leren stappen en dan pas te leren lopen. Surround in de dance-scene op zich is al een gigantische vernieuwing waar de publiekelijke ontdekking nog in moet gebeuren. In de toekomst zien wij zeker een opening naar immersive formaten om alles naar een nog hoger formaat te trekken. Elke mogelijke opstelling is mogelijk om uit te voeren met de XPLISSO-technologie, en net dat is de kracht van dit systeem."

"Momenteel zijn we inderdaad gelimiteerd tot een capaciteit van 3.000 bezoekers, al zijn we hard aan het werk om dat uit te breiden."

Is XPLISSO een concept expliciet voor dance en electro of zie je ook een markt voor andere genres?

"XPLISSO is totaal gericht op de dance industrie. Het zijn net de DJ’s waarbij het onmogelijk was om surround te brengen door de materialistische beperkingen. In livemuziek (lees: akoestisch gespeelde muziek) heeft surround zijn weg al goed gevonden. Bij livemuziek komen alle afzonderlijke instrumenten apart binnen op de mengtafel, welke het uitstuurt naar de respectievelijke luidspreker. Bij huidige muziek gebracht door DJ’s komen er slechts 2 kanalen tot bij de PA: links en rechts."

Beleving centraal

XPLISSO brengt niet alleen surround elektronische dancemuziek bij het publiek, maar koppelt er ook een lichtshow aan. Dankzij een ingebouwde tijdscode in het systeem worden die lampen bovendien volledig gesynchroniseerd op de beats van de muziek. Beleving staat hierbij centraal. Als het aan Peeters ligt, wordt XPLISSO een begrip in de muziekindustrie voor de meest intense geluids- en lichtbeleving.

Kun je ons meenemen in het proces van experimenteren en verbeteren? Twee jaar klinkt als een heel uitgebreid traject?

"Perfectie neemt veel tijd in beslag. Van nature ben ik een gigantische perfectionist en kan ik de dingen niet loslaten vooraleer het exact klinkt hoe ik het in mijn hoofd heb. De uitvinding reikt ook een stuk verder dan enkel surround. We hebben in het systeem een volledige timecode synchronisatie geïmplementeerd, genaamd “adaptive synchronisation”. Kortweg wil dit zeggen dat bij alles wat live gebeurt (nummerkeuze, tempo, enzovoorts) de lichtshow tot in de perfectie volgt. Niets is frustrerender dan een lichtshow welke nét niet volledig op de beat meeloopt.

Heeft in surround luisteren volgens jou ook de toekomst voor muziekbeleving thuis?

"In het thuissegment begint surround-sound zijn weg goed te vinden. Enorm veel mensen hebben tegenwoordig thuis een kleine surroundsound setup geplaatst om films te kijken. Wat ik jammer vind is dat muziek zelden in surround sound te verkrijgen is. Dat is grotendeels doordat artiesten er de meerwaarde -nog- niet van inzien omdat zij hun surroundgemixte muziek -nog- niet live kunnen brengen.

Ik ben ervan overtuigd dat in de toekomst surround en immersive audioformaten een standaard gaan worden in de thuisbeleving van films en muziek in de meeste huishoudens. De mens is gemaakt om geluiden langs alle hoeken waar te nemen en het brengt een bepaalde rust, welke in stereo niet terug te vinden is."

EDITORS' CHOICE