NIEUWS

Braun kondigt terugkeer op audiomarkt aan

Het Duitse bedrijf Braun heeft zijn terugkeer op de audiomarkt aangekondigd. Het bedrijf is voor jonge mensen alleen bekend van de scheerapparaten, keukenmachines en andere voornamelijk huishoudelijke apparaten, maar tot circa dertig jaar geleden bouwde het bedrijf ook audioapparatuur. Het audiolandschap heeft de nodige wijzigingen ondergaan en we zijn benieuwd naar de eerste producten van Braun.

Braun Audio: nu even geen scheerapparaten

Op een Engelstalige website zagen wij het nieuws dat Braun zijn terugkeer op de audiomarkt heeft aangekondigd. Braun? Is dat niet dat bedrijf dat scheerapparaten en koffiezetapparaten produceert? Ja, precies dat bedrijf. Tot ongeveer dertig jaar geleden maakte Braun ook audioapparatuur en ze hebben aangekondigd de draad weer op te willen pakken.

Na bijna honderd jaar inspirerend ontwerp in verschillende sectoren keert Braun Audio terug met een heruitvinding van de tijdloze LE-luidsprekers uit 1959. De hernieuwde LE-reeks maakt zijn debuut bij audiobeurs IFA in september 2019 in Berlijn. Dit zou de perfecte reïncarnatie moeten zijn, omdat het zich richt op de puurheid van design, zuiverheid van prestaties en vooral de zuiverheid van geluid waar Braun om bekend stond.

Historisch gezien is Braun een bedrijf met vele primeurs en de audiomarkt is geen uitzondering. Met de iconische ontwerper Dieter Rams als hoofd van Braun Design, verscheen in 1956 de SK 4, het eerste hifi draaitafelsysteem met een transparante plexiglazen stofkap. Dit revolutionaire ontwerp was de standaard voor alle volgende audioapparatuur. Het Atelier, in productie van 1980 tot 1990, was het allereerste stapelbare hifisysteem op de markt. Opmerkelijk is dat alle componenten die gedurende de productieperiode van tien jaar zijn gefabriceerd, esthetisch en technisch kunnen worden gecombineerd met elk van de andere componenten.

Nu, na 28 jaar afwezig te zijn geweest op de audiomarkt, is de herinvoering van Braun Audio een spannend moment in het overvolle audiolandschap. Dit mogen we kwalificeren als een scharnierpunt in de toekomstige richting van het innovatieve merk.

De heruitvinding van de LE-luidsprekers, oorspronkelijk ontworpen door Dieter Rams in 1959, illustreert zijn ethos: “goed ontwerp is eerlijk”. De nieuwe reeks geavanceerde hifi-modellen verenigen de duurzame, essentialistische ontwerpwaarden van hun oorsprong en zijn gebouwd om de tand des tijds te weerstaan. Braun stelt dat sprake zal zijn van moderne techniek en werkt samen met het Britse audiobedrijf Pure.

“Dit jaar markeren we op spannende wijze de terugkeer van Braun Audio met de heruitvinding van een van de meest iconische productlijnen van het merk, de LE. Bij Braun stonden de kenmerken van erfgoed, design en innovatie altijd centraal. De herintroductie van Braun Audio betekent nu dat het merk de relatie met de audiowereld nieuw leven inblaast en onderstreept het belang dat geluid en met name muziek, in ons leven heeft,” aldus Oliver Grabes, hoofd van Braun Design.

De huidige audiomarkt is overvol. Zou er nog een plekje zijn voor Braun? We zijn benieuwd naar de eerste producten.


EDITORS' CHOICE