NIEUWS

Pure Audio heeft licentie genomen op gebruik merknaam Braun

Merknaam Braun komt opnieuw op de hifimarkt. Het Britse Pure Audio heeft daartoe een licentieovereenkomst gesloten met Procter & Gamble, de huidige eigenaar van de merknaam Braun. Eerder schreven wij over de terugkeer van Braun Audio op de audiomarkt, maar het lijkt er een beetje op dat vooral mogelijke nostalgische gevoelens een rol spelen. De eerste producten zullen op de komende IFA in Berlijn worden getoond.

Braun Audio, Pure Audio en Procter & Gamble

Wij hebben eerder geschreven over de aangekondigde terugkeer van Braun Audio op de hifimarkt. Het verhaal leek te zijn dat het van oorsprong Duitse bedrijf Braun terug zou keren na bijna dertig jaar afwezigheid. De heruitgave werd gesuggereerd van de klassieke LE-reeks luidsprekers, die voor het eerst werd ontworpen en gelanceerd in 1959 door de iconische ontwerper Dieter Rams, die toen hoofd was van Braun Design.

Maar dat is helemaal niet het verhaal, zo is te lezen op een Engelstalige website. Laat dus niet toe dat de technologische romantiek uit het verleden het blikveld vertroebelt. Braun is immers sinds 1967 geen onafhankelijk bedrijf meer dat zijn eigen producten ontwikkelt. In 1967 werd Braun overgenomen door Gillette en vervolgens door Procter & Gamble die Gillette in 2005 kocht. Braun is niets anders meer dan een merknaam in bezit van een heel groot Amerikaans bedrijf.

Het echte verhaal is dat het Britse audiobedrijf Pure Audio, bekend vanwege zijn succesvolle reeks DAB-radio's en bijpassende Sonos-achtige smart-luidsprekers een licentieovereenkomst heeft gesloten voor het gebruik van de merknaam Braun.

Pure Audio heeft desgevraagd bevestigd dat, hoewel het product als Braun zal worden gelabeld en op de originele LE zal lijken, er waarschijnlijk geen originele Rams-technologie aan te pas zal komen. “We gebruiken ons eigen talent en technische expertise om deze producten te maken,” aldus een woordvoerder van Pure Audio. “We zijn geïnspireerd door het erfgoed en design van Braun en brengen dat samen met meer geavanceerde audiotechniek en -technologie. De nieuw ut te brengen LE is wat je tegenwoordig zou verwachten van premium audio,” voegt Pre Audio er nog aan toe. Het nieuwe product zal veel connectiviteit hebben.

Goed beschouwd heeft Pure Audio in één klap tientallen jaren aan goodwill, geschiedenis en traditie gekocht. De merknaam Braun en de naam van Dieter Rams zouden voor de nodige inkomsten moeten gaan zorgen. Briljant of dom?

Hoe zit het dan met de toekomst? Pure Audio bevestigde dat de Procter & Gamble-deal een “meerjarige licentie” omvat, dus er lijkt voldoende tijd te zijn voor toekomstige exploitatie van de designstal van Braun. Pure Audio bevestigde ook dat het nauw samenwerkt met Procter & Gamble. De nieuwe Braun-producten zouden niet te veel gaan afwijken van de klassieke Braun-look.

Hoe is Pure Audio van plan de analoge markt te betreden? Dieter Rams produceerde immers verschillende draaitafelproducten. Pure Audio kan alleen bevestigen dat de licentieovereenkomst andere producten dan luidsprekers niet uit zal sluiten.

Dus hoe zal het eerste nieuwe Braun / Pure Audio-product klinken? We zullen moeten wachten op het debuut op de IFA in Berlijn (6 tot 11 september 2019) om erachter te komen.


EDITORS' CHOICE