NIEUWSSennheiser

Carfi: Sennheiser stapt in automotive industrie


Rob Nijman | 09 augustus 2019 | Fotografie Fabrikant | Sennheiser

Hoofdtelefoonfabrikant Sennheiser verbaasde vriend en vijand door met de Sennheiser Ambeo een soundbar in de markt te zetten en maakt nu ook zijn entree in de autosector. De in eigen huis ontwikkelde Ambeo-oplossing voor incar-entertainment en -communicatie is een samenwerking met het Amerikaanse Karma Automotive.

Het Ambeo-audiosysteem is ontwikkeld op basis van merkeigen microfoon- en luidsprekertechnologie en 3D-audio-expertise. Het systeem zal voor het eerst te beluisteren zijn als technologische showcase in de nieuwe 2020 Karma Revero GT-bolide van Karma tijdens de Monterey Car Week in Californië volgende week.

Sennheiser automotive

“We vinden het geweldig dat we de unieke indringende audio-ervaring van AMBEO nu ook in de auto-omgeving beschikbaar kunnen stellen, en we zijn trots dat we dat doen in samenwerking met Karma Automotive, specialist in de ontwikkeling en bouw van elektrische auto’s,” zegt Daniel Sennheiser, co-CEO van Sennheiser. “In ons partnership werken we aan de gecombineerde toekomst van mobiliteit en audiobeleving.”

Co-CEO Andreas Sennheiser voegt toe: “Uitgangspunt bij de ontwikkeling was het creëren van een unieke, allesovertreffende geluidservaring. Het systeem dat we hebben gebouwd definieert nieuwe normen met zijn authentieke indringende geluid, heldere spraakweergave en personalisatiemogelijkheden.”

“Karma Automotive onderscheidt zich met het creëren van indringende rijervaringen dankzij nauwe samenwerking met technologische partners als Sennheiser”, zegt John Maloney, Chief Revenue Officer van Karma Automotive. “Met onze demonstratie van het AMBEO-audiosysteem in onze 2020 Revero GT geven we een voorproefje van de verbluffende technologische mogelijkheden op het gebied van incaraudio."

Gedistribueerd geluidssysteem

Het Ambeo-geluidssysteem in de 2020 Karma Revero GT bestaat uit een multikanaals luidsprekeropstelling, verdeeld over twee hoofdlagen plus een subwoofer. Dat moet door de hele auto heen voor een indringende geluidsbeleving zorgen. Om die beleving te optimaliseren zijn ook de hoofdsteunen van de stoelen met luidsprekers uitgerust.

Opmerkelijk is dat er geen speciale 3D-audiobronnen nodig zijn om de adembenemende indringende geluidservaring te ondergaan: het Amebo-upmixalgoritme kan elk stereomateriaal vertalen naar een indringende ervaring. Audiobronnen en geluidsniveaus worden beheerd via een gebruiksvriendelijk grafisch bedieningspaneel waarmee de bestuurder en de passagiers de geluidsweergave kunnen aanpassen aan hun eigen voorkeuren. Zo kunnen ze het gewenste niveau instellen, en ook de positie in het geluidslandschap.

De ingenieurs van Sennheiser werkten de afgelopen jaren aan de ontwikkeling van Ambeo voor toepassing in de automobielindustrie. “De grootste uitdaging was hoogwaardige indringende audio tot leven te brengen in de complexe context van een auto-interieur, dat nogal afwijkt van de gebruikelijke omgevingen waarin indringende audio- en beamformingtechnieken worden toegepast,” zegt dr. Véronique Larcher, Director Ambeo Immersive Audio van Sennheiser. “We moesten zo’n beetje van voren af aan beginnen, met het doel niet zomaar een goede oplossing te ontwikkelen, maar direct ook de beste.”

Lees ook: Sennheiser Ambeo Soundbar - bijna even goed als aparte surround

EDITORS' CHOICE