REVIEWLG

Review: LG SL9YG-soundbar met Dolby Atmos en Google Assistant

De SL9YG-soundbar van LG huwt twee van de spannendste nieuwe home entertainment-technologieën van het moment: Dolby Atmos en stemsturing via Google Assistant. Wat deze soundbar interessant maakt is dat de Koreanen op vlak van geluidsweergave hulp zochten bij Meridian.

LG SL9YG

De afgelopen jaren scoort LG enorm met OLED-televisies. Dat succes willen ze graag herhalen in andere productsegmenten, zoals met de soundbars die vaak bij een tv worden aangekocht. De concurrentie qua soundbars is natuurlijk wel heel groot, van heel goedkope toestellen die stereo bieden tot topmodellen met Dolby Atmos met 11-kanalen. Maar LG komt met zijn eigen sterke punten, waarvan een jarenlange samenwerking met het Britse hifi-merk Meridian een belangrijk speerpunt is. Daarmee strikken de Koreanen een grote naam die bekend staat om zijn heel eigenzinnige kijk op hifi (onder meer vanwege de voorliefde voor DSP’s en actieve speakers) en als hofleverancier voor Jaguar en Land Rover.

De SL9YG die we hier bekijken is een premiummodel, uitgerust met Dolby Atmos en functies die typisch LG zijn. Google Assistant is heel present op dit toestel en brengt meteen ook Chromecast mee. Uit de doos levert de SL9YG met de meegeleverde subwoofer een ongewone 4.1.2-kanalen, wat je kunt verruimen naar 6.1.2 met de optionele draadloze SPK8-S-speakers die je achter/naast je zetel plaatst. Die ‘4’ wordt geleverd door een paar speakers vooraan en één aan elke zijkant, de ‘2’ is afkomstig van twee speakers schuin bovenaan gemonteerd.

Slank design

LG bouwt al vele jaren soundbars en qua design past de SL9YG volledig in dat rijtje. Bij de Zuid-Koreaanse fabrikant houden ze van strakke, futuristische ontwerpen, en dat is hier ook het geval. Echt opvallen probeert dit toestel niet echt, een eigenschap die veel mensen bij een soundbar wel op prijs stellen. De bouwkwaliteit en afwerking zijn wel prima; LG heeft op dit vlak heel grote stappen gezet. De bovenzijde bestaat bijvoorbeeld uit een groot vlak donker gepolijst metaal dat best elegant overkomt. Het wordt enkel onderbroken voor twee cirkelvormige luidsprekergrilles en touchknoppen waarmee je de SL9YG kunt bedienen. En ja, dit is een soundbar met een ingebouwde microfoon. Wil je liever dat Google niet meeluistert, dan kun je deze uitschakelen via een knop bovenaan. Een rij led-lichtjes vooraan zal dan oranje oplichten om dat duidelijk te maken. Helaas kun je die lampjes bij het bekijken van een film niet uitzetten, want ze zijn wel een beetje hinderlijk.

De LG-soundbar komt vooral heel slank over. Dat is toch wel sterk, want in realiteit is het toch een groot ding. De breedte van 122 cm komt overeen met de breedte van een doordeweekse 55-inch tv. Het is een typisch formaat voor een premium-soundbar, maar LG heeft wel een paar knappe dingen kunnen realiseren waardoor het toch niet fors overkomt. Zo is de soundbar slechts 5,7 cm hoog, wat echt zeer bescheiden is. Vanwege de extra speakers aan de bovenkant is de soundbar wel wat dieper en mag je hem niet in een kast plaatsen of helemaal onder je tv schuiven. De twee speakers moeten vrij naar het plafond kunnen uitstralen wil je echt een 3D-geluid ervaren.

Veel premium Atmos-soundbars ogen niet zo mooi als je ze ophangt. Je moet ze dan met de smalle achterkant aan de muur bevestigen, waardoor ze bijna als een boekenplank aan de muur hangen. Niet echt knap als je net veel moeite hebt gedaan om een tv zo dicht mogelijk bij de muur te plaatsen. De SL9YG kan wel plat tegen de muur hangen, wat veel netter is. De bovenste speakers worden dan de luidsprekers die naar voren en onder uitstralen, dus de weergave is wel anders dan als je de LG-soundbar op een meubel plaatst.

Alle aansluitingen bevinden zich in een nis onderaan de soundbar. Je vindt daar naast een HDMI-ARC-poort voor de verbinding met een televisie een extra HDMI 2.0-poort en een optische ingang. Een console of tv-decoder aansluiten kan dus rechtstreeks op de soundbar. Op de dunne achterkant bevindt zich een USB-poort. Die kun je gebruiken om een USB-stick met muziek te verbinden. Het afspelen vanaf USB is echter heel onhandig; je kiest beter voor een van de streamingopties.

Instellen via Google

De SL9YG is een echt Google Assistant-product. Dat betekent onder meer dat je de soundbar instelt niet via een LG-app, maar via Google Home. Zodra je de soundbar in het stopcontact steekt, hoor je al meteen de bevallige stem van de Google Assistant die je vraagt om de Google-app te openen. Normaal gezien zal je in deze app meteen een boodschap zien dat er een nieuw apparaat dient ingesteld te worden. Door een paar stappen te doorlopen, verbind je de SL9YG met je WiFi-netwerk. Naargelang of je reeds stemsturing via Google hebt ingesteld, volgen er dan een aantal stappen om die stemdata eventueel te hergebruiken. Je kunt ook aangeven welke streamingdienst wordt gebruikt als je met een gesproken bevel muziek kiest. Veel keuze heb je hier niet: Google Play Music, YouTube Music of Spotify (gratis abonnement werkt ook).

Let wel: het gaat hier enkel om streamingdiensten die je kunt gebruiken met stembevelen. Omdat de SL9YG Chromecast heeft ingebouwd, kun je via apps veel meer diensten gebruiken. Het lijstje met ondersteuning voor Chromecast-streaming is enorm groot: Spotify, YouTube, Deezer, Qobuz, Tidal, TuneIn, en nog vele anderen. Via Chromecast kun je ook je eigen bestanden afspelen, via een speler-app als BubbleUPnP of Hi-Fi Cast.

Google Home is een app die heel veel zaken kan doen. Je gebruikt het niet enkel om Google-speakers te installeren, maar ook andere smarthome-toestellen. Denk aan Hue-lampen bijvoorbeeld of een slimme thermostaat. Apart is ook dat de Google Home-app de weg is waarlangs updates voor de LG-soundbar worden aangebracht.

Leuk voor de audiofiele lezer: Chromecast wordt ondersteund in Roon. Je kunt dus de LG-soundbar vanuit Roon bedienen en muziek lossless streamen tot 24-bit / 96 kHz. Speel je hogere resoluties af, dan kan Roon de stream automatisch downsamplen.

Er is nog een app

In Google Home kun je niet echt veel instellen bij de LG-soundbar. Het volume kun je aanpassen (maar de remote of een spraakbevel is eigenlijk handiger) en het is ook hier dat je de SL9YG in een groep kunt plaatsen met andere Chromecast-speakers. Geef deze groep een eigen naam (‘Party’ bijvoorbeeld) en je zal het als nieuwe virtuele speaker zien verschijnen als je op de Chromecast-icoon tikt. Deze selecteren zal de gekozen muziek op alle speakers in de groep afspelen.

Het is de moeite waard om eveneens de LG Speaker-app te installeren. Vooral omdat je via deze app de soundbar helemaal kunt finetunen, onder door het volumeniveau af te stellen van individuele kanalen. De bovenste speakers op de soundbar kun je bijvoorbeeld hier wat luider zetten als het plafond wat hoger is in je woonkamer. Experimenteren met de Side Speaker-level vonden we ook boeiend, want in onze testruimte zorgde dit niveau verhogen naar 3 voor een veel bredere weergave. In de app kun je ook DRC en Neural:X inschakelen, twee functies die inspelen op Dolby Digital- respectievelijk DTS-gecodeerde content.

Via de LG-app kun je zaken aanpassen die eveneens via de afstandsbediening kunnen. Het voordeel van de app is dat dingen hier helderder zijn. De SL9YG heeft bijvoorbeeld vijf geluidsmodi; via de app kies je meteen de modus die je wenst, via de remote moet je op een knopje blijven drukken tot de juiste geselecteerd is.

Wie geen zin heeft in casten of streamen over WiFi, kan ook via Bluetooth muziek draadloos aanleveren. Helaas wordt enkel de oude inferieure SBC-codec ondersteunt. Dat hadden we beter verwacht.

Goede Atmos-weergever

Voor onze test sloten we de LG SL9YG aan op de Samsung UE60KS7000 in de testruimte, via HDMI-ARC. Om zeker te zijn dat we ook content in Dolby Atmos zouden aanleveren (via de ARC-connectie met de tv is dat niet mogelijk) hingen we een nVidia Shield-mediaspeler aan de extra HDMI-poort van de soundbar om Atmos-testvideo’s af te spelen. Later vervangen we de Shield door een Oppo BDP-203 om Ultra HD Blu-rays te bekijken.

Maar eerst spelen we gewoon via de Netflix-app op onze tv een reeks films af, waaronder het niet echt bijzonder goede ‘Transformers: Last Knight’. Netflix levert in dit geval Dolby Digital 5.1, wat de LG-soundbar probleemloos verwerkt. Luister je naar stereo of DD5.1, dan kun je kiezen uit een vijftal muziekmodi. ‘Movie’ past het best bij het Michael Bay-spektakel, dat door de LG-soundbar best wel heftig wordt weergegeven. LG pakt ook uit met Adaptive Sound Control (ASC), een modus die automatisch het geluid aanpast aan wat je bekijkt. Bij een film als deze vinden we het niet veel meerwaarde hebben, maar bij een meer gevarieerde tv-avond is het wellicht handig.

Echt veel zinnigs wordt nooit gezegd in deze film, maar dialogen blijven tijdens bij het explosieve einde vol transformerende, zwaardvechtende robots nog goed verstaanbaar. Dit is beter dan we hadden verwacht, want een aparte centerspeaker bezit deze soundbar niet. Het blijkt geen gemis, want dankzij de goede soundprocessing wordt het centerkanaal (waar veel spraak zit) goed weergeven via de linkse en rechtse speaker.

Bij ‘John Wick 2’ (Blu-ray, Dolby Atmos) valt er geen geluidsmodus te selecteren. Als de SL9YG een Atmos-geluidsspoort binnenkrijgt, schakelt de soundbar over op een exclusieve Atmos-modus. De Wick-films zijn heel nerveus, met een soundtrack die muziek effectief inzet tijdens een lange opbouw waarbij Keanu Reeves de nodige voorbereidingen treft voor zijn ‘hit’. De LG brengt dat goed over, door de muziek heel vol te presenteren en tegelijkertijd dialogen en effecten discreet weer te geven. De scènes in de Romeinse catacomben zijn in het bijzonder indrukwekkend: de holle ruimtes komen dankzij die bovenliggende speakers heel groots over, waardoor een afgevuurde kogel levensecht door de kamer vliegt. Op onze surroundspeakerset hoor je heel veel positionele audio-effecten die overal rond je gebeuren. Dat kan een soundbar, zelfs een goede zoals deze, niet qua precisie evenaren. Toch is het best straf wat we horen, want het surroundveld is wel groots en er gebeurt veel links en rechts van het beeld. Ook als we Dolby’s Atmos-testschijf afspelen, weet de SL9YG de vele bewegende objecten in deze testvideo’s (zoals vallende blaadjes of overvliegende ruimteschepen) best wel knap over te brengen.

De Samsung HW-Q90R vonden we sterker, met dank aan de rear-speakers met twee luidsprekers, maar deze LG kost aanzienlijk minder. Op dit prijspunt biedt het qua surroundweergave heel veel.

We observeren bij de subwoofer van de SL9YG iets dat wel vaker voorkomt bij soundbars: de sub geeft naast bassen ook hogere frequenties weer. Hierdoor hoor je ook een stukje stemgeluid en andere effecten uit de grote speaker komen, wat afleidend is als je de sub pakweg achter je plaatst. Daarom dat je best de subwoofer vooraan in de buurt van de tv plaatst. De bassen zelf zijn best strak en gecontroleerd voor een soundbar-subwoofer, wat bijdraagt aan het snelle, hectische actiegevoel als Wick uit de ondergrond van Rome probeert te ontsnappen.

En muziek?

In het verleden wisten de LG-soundbars op dat vlak niet altijd te overtuigen en klonk het vaak kunstmatig. De SL9YG doet het veel beter – misschien dankzij de input van Meridian – al blijven we wel wat worstelen om de juiste geluidsmodus te vinden. ‘Music’ is nogal donker en op ASC wordt het epische ‘True Sorry’ van Ibrahim Maalouf vrij dun gepresenteerd. De modus met extra bassen is helemaal te vermijden. Uiteindelijk komen we ook weer bij ‘Movie’ uit, wat voor een iets heldere, vollere klank zorgt en een bredere soundstage. Zowel de trompet van Maalouf als de viool bij Daniel Hope in ‘Amazing Grace’ op ‘For Seasons’ klinken natuurlijk, ook als er heel hoge noten weerklinken. Je blijft met de beperkingen van een soundbar zitten qua stereoweergave, maar in dit segment pakt deze LG wel uit met een mooie klank. Als we Kimbra’s ‘Top of the World’ naar de allerhoogste volumeniveaus duwen, neigt het wel wat naar een kakafonie – er zijn beperkingen aan hoe ver je dit toestel kunt duwen.

Wat verrassend goed werkt is de stemsturing. In de praktijk gebruiken we het vooral om muziek te kiezen, maar als je tv Android TV draait of je verbindt een Chromecast Ultra met je tv-toestel, dan kun je ook de soundbar vragen om een bepaalde video op Netflix of YouTube af te spelen. De stemherkenning vonden we in elk geval trefzeker.

De LG SL9YG is officieel 799 euro, maar kan online nog een stukje goedkoper gevonden worden. Dat is helemaal geen hoge prijs voor een soundbar – die we zelfs voor 1.000 euro als ‘goed’ zouden bestempelen. Met films presteert deze LG zeer goed, vooral als je hem op een meubel plaatst en de subwoofer een correcte plaatsing in de kamer geeft. Het allerbeste resultaat krijg je met Dolby Atmos-content, wat de SL9YG accuraat en driedimensioneel weergeeft. Maar ook Dolby Digital geleverd door Netflix of andere streamingdiensten wordt door de soundbar mooi opgewaardeerd naar een 3D-ervaring. De Chromecast-ondersteuning en Google Assistant-integratie zijn mooie extra’s voor wie dat belangrijk vindt.

LG SL9YG
Beoordeling 4,5 op 5