ARTIKELiEar Tilburg

Verslag: Audio Show iEar' 2019

De Audio Show iEar’ is in amper vijf jaar tijd uitgegroeid tot de grootste én de breedste AV-beurs van de hele Benelux. De grote aantallen bezoekers aan het Willem II-stadion in Tilburg, ruimschoots 6.000 volgens de teller van de organisatie, werden afgelopen weekend beloond met allerlei primeurs, indrukwekkende audiodemonstraties, gedreven presentaties door grote namen uit de hifi-wereld. En niet te vergeten: ook heel wat leuke, onderhoudende mini-events die draaiden rond de liefde voor muziek.

Lustrumeditie

Voor zijn vijfde verjaardag nam Audio Show iEar’ opnieuw de thuisbasis van Willem II in Tilburg over. Ja, dat klopt: een voetbalstadion. Dat lijkt misschien een aparte keuze, maar de business seats en de bijgebouwen blijken al vier jaar een perfecte locatie voor een audio- en videoshow die breed wil mikken. Iets dat wel lijkt te lukken, afgaande op het publiek dat we doorheen het weekend zagen rondlopen. Alle leeftijden, alle geslachten en – schatten we in – alle lagen van de bevolking.

Ongeveer 6.000 bezoekers kwamen er tijdens de twee dagen van de show langs. Het waren niet alleen de overtuigde hifi-liefhebbers die vaak shows en dealers bezoeken, maar ook gewone mensen die op zoek zijn naar een manier om beter naar hun muziek te luisteren of hun woonkamer iets meer op een bioscoop te doen lijken.

Het mooie aan de iEar’ Show, wat ons betreft, is dat iedereen wel aan zijn trekken komt, ook als ze interesse hebben in beeld. Filmliefhebbers konden zo hun hartje ophalen bij een OLED-festijn met LG en Sony, terwijl wie zijn AV-systeem perfect wil afwerken raad kon vragen bij Marmitek en Vogels. In de vele ruimtes vielen er zeer toegankelijke systemen te bewonderen, zoals de betaalbare Marantz PM7000N-versterker, de Sonos Beam, hippe toestellen van Sonoro of de scherp geprijsde ELAC Carina-speakers.

Of verkies je machtige systemen voor de happy few? Die waren er ook. De uitschieter op dat vlak was vast het 2-kilowatt sterke high-end MC2KW-systeem van McIntosh aangevuld met de elegante Lilium-luidsprekers van Sonus faber. Het prijskaartje tikte ergens af rond 250K. Daar kopen veel mensen een huis voor.

Primeur uit Denemarken

Hoewel de show maar een weekje na de op wereldvlak steeds belangrijkere Warschau hifi-beurs komt, vielen er in Tilburg toch enkele primeurs te noteren. Bij DALI bijvoorbeeld konden we voor het eerst luisteren naar een actieve versie van de Rubicon. Dat prikkelt, want de passieve Rubicon is nog altijd een van de beste luidsprekers die uit Denemarken komt. Het nieuws dat er dan een actieve versie komt is dus behoorlijk interessant.

De Rubicon 2C-boekenplankspeaker en 6C-vloerstaander zijn op verschillende vlakken vertrouwd: de akoestische techniek en drivers lijken op de bestaande Rubicon-lijn, de versterking en platform is gebaseerd op de Callisto (met de nodige verfijningen). De DALI-speakers komen dus met dezelfde optionele BluOS-integratie en de Hub die het geheel nog draadlozer en completer maakt. De actieve Rubicon-bookshelf en -vloerstaander vervangen overigens de Callisto niet, maar komen er net boven te staan. Het is wat het merk al een tijdje roept: actief is de toekomst. Eerlijk gezegd verwachten we in het komende jaar bij de Denen op het vlak van actieve speakers nog veel te zien.

Iets minder in de kijker liep ook de andere primeur op de DALI Benelux-stand: de nieuwe NAD T 778, een 9-kanaals AV-receiver met een groot kleurentouchscreen en Dirac Live. Zo wordt surround wel heel leuk.

DALI Benelux ontving van de vakjury de award voor de beste stand. Helemaal terecht, want in de knap ingerichte ruimte werden producten als de NAD M10 heel kunstig en elegant in de picture gezet. Dit jaar wonnen DALI en NAD samen veel EISA-awards, wat werd gevierd met een hoekje waarin de prijswinnaars nog eens extra in de kijker werden gezet. Belangrijker was dat niet alleen hardwaregeeks aan hun trekken kwamen bij het merk. Je kon ook genieten van kunstwerken van Pee-Jay Czifra-Malawau, waarin een sterrol is weggelegd voor grote namen zoals zoals Bowie en Hendrix. Kijk eens op de FB-pagina van zijn hippeshit013.nl, het is de moeite.

Beatles-sferen bij Dynaudio

Een verdieping lager lieten de Deense rivalen van Dynaudio zich ook niet bepaald onbetuigd. Qua producten was er veel aandacht voor de fraaie Confidence-speakers die in Tilburg niets minder dan magnifiek klonken en de nieuwste toestellen van Auralic, waaronder de Vega G1 die we een tijdje terug op de pijnbank legden. Mooie spullen – maar bij Dynaudio hebben ze goed door dat het eigenlijk draait rond de muziek. Dat is al even zo, want op High End München organiseerde het merk een reeks containerconcerten met opkomende muzikanten. Op iEar’ werd er sterk ingespeeld op de hernieuwde interesse in de Beatles, na het verschijnen van het geremasterde Abbey Road-album en de vijftigjarige verjaardag van dat baanbrekend werk.

Presentator Leo Blokhuis, zangeres Tessa Rose Jackson en een wedstrijd met veel Beatles-memorabilia, het was een winnende combinatie die veel bezoekers overtuigde om lang te blijven zitten en luisteren. “Wat een geweldige uitleg”, vingen we nog op van een bezoeker op die de ruimte verliet.

Cambridge en meer bij Dimex

Ook importeur Dimex heeft een grote kamer nodig. Logisch, want naast het Britse hifi-topmerk Cambridge Audio heeft het ook Melco, Scansonic en Diptyque in de portfolio zitten. Het is vooral die laatste waarvoor we bleven hangen. Het Franse Diptyque bouwt unieke speakers die er niet uitzien als luidsprekers, handgemaakt in Montauban. Dankzij het gebruik van een isodynamisch systeem bestaan ze uit heel dunne panelen, eventueel aangevuld met een actieve basmodule in het geval van de dp160 AB.

Cambridge Audio van zijn kant was er met de nieuwe, betaalbare AX-reeks en series 2 van de succesvolle CX-middenklassers. Na vijf jaar was het tijd om die CX een update te geven, luidt het. Onze review van de AX-modellen verschijnt overigens zeer spoedig online. 

Daar is Borg

Uitstekend nieuws voor liefhebbers van het betere Japanse hifi-werk: Esoteric vindt nieuw onderdak bij importeur Jan Bol, waardoor dit zeer fraai high-end merk eindelijk wat meer zichtbaarheid krijgt in Nederland. Niet dat het helemaal afwezig was, maar echt in de schijnwerpers stond Esoteric niet meer. En dat was spijtig, want elk jaar in München horen we de Japanners zeer knappe demonstraties geven.

Toegegeven, het is een merk dat enkel hoog mikt en dus niet voor ieder budget is weggelegd, maar in een brede show hoort het premiumsegment ook vertegenwoordigd te zijn.

Op de iEar’ Show konden bezoekers in elk geval proeven van wat Esoteric te bieden heeft, dankzij een mooie setup met de bijzondere Concept 300-bookshelf met zijn tensegrity-stand en de Concept 500-vloerstaanders van Q Acoustics, uiteraard met QED-bekabeling en IsoTek-stroomvoorzieningen. IsoTek was ook op een andere verdieping aanwezig met uitgebreide presentaties van Björn Kort, maar in de Q Acoustics-kamer werd met een Evo3 Aquarius aangetoond wat de impact van opgeschoonde stroom is.

Voor de tweede IsoTek-demonstratie moest je weer naar buiten naar een ruimte die vanaf de voorparking bereikbaar was. Dat was nieuw maar noodzakelijk, want door de schaalgroei van de show moeten er bijkomende ruimten worden ingezet. Een gele loper zorgde dat bezoekers ook naar deze kamers geleid werden. Dat was zeker de moeite waard, want de IsoTek-ruimte werd gedeeld met Fink Team.

Het is niet vreemd als Fink je bekend in de oren klinkt, want ontwerper Karl-Heinz Fink is het afgelopen decennium verantwoordelijk geweest voor heel wat bejubelde speakerontwerpen, onder meer bij Mission en Q Acoustics. Vanuit een project dat hij ooit voor Ken Ishiwata creëerde is een eigen luidspreker ontstaan. Deze Borg-speaker zou op iEar’ gedemonstreerd worden door de voormalige Marantz-ambassadeur, maar door onvoorziene omstandigheden werd hij vervangen door Fink himself. En ja, bevestigde de Duitse ontwerper, de naam verwijst inderdaad naar Star Trek; een vroeg prototype leek op de cybernetische aliens met hun vele aanhangsel. De finale Borg heeft een meer funeraire uitstraling – maar klinkt wel zeer goed.

Echt uitpakken

Op het einde van de gele loper kwamen we ook terecht in de strafste ruimte – wat zeggen we: gebouw! – van de show. KEF en Hegel hadden hier de handen in elkaar geslagen voor iets uniek. In drie kamers naast elkaar kon je de huidige headliners van de beide merken beluisteren. Hegel-ambassadeur Anders Ertzeid gaf zoals altijd bevlogen presentaties, maar je kon ook gewoon zelf van kamer tot kamer streunen. Apart, want zelden krijg je de kans om een line-up zo te vergelijken. Boeiend, zo de indrukwekkende H390 die we recent getest hebben opnieuw te horen en dan ook te luisteren naar de bereikbare H120 die de Röst opvolgt. En dat op speakers uit de technisch zeer indrukwekkend R-reeks van KEF – wat een controle!

Maar alsof dat allemaal nog niet genoeg was, had importeur GP Acoustics ook in het stadion zelf een grote ruimte gekaapt. Je kon daar genieten van de presentaties gegeven door de flamboyante Johan Coorg, die altijd een heel boeiende muziekkeuze maakt en die liet horen op de imposante Muon-luidsprekers. Meer zelfs: het was een van de eerste keren dat er kon geluisterd worden naar de versie twee van deze machtige 2-meter hoge toppers, nu uitgerust met een vernieuwde UniQ-driver. Bent u een van de lieden die circa 150.000 euro uitgaf voor een setje Muons? Geen probleem, KEF voorziet een upgradeprogramma zodat je weer de beste speakers in huis hebt, verzekerde Coorg ons.

En dan was er óók nog Jan Douwe Kroeske. Voor de iEar’-bezoeker dook de charismatische radiopresentator in zijn eigen 2 Meter Sessies-archief, om daar met veel passie over te vertellen en – uiteraard – uit te spelen. Je hoort het, met de stands van KEF en Hegel was de bezoeker al gauw een paar uren zoet.

Frans-Engelse unie

Ook Focal liet zich niet bepaald onbetuigd dit jaar. Heel slim vonden we dat de importeurs van Focal en Naim de handen in elkaar sloegen om samen een heel knappe stand te bevolken met mooie sets. Dat is gewoon logisch, want beide merken horen in dezelfde groep thuis en werken nauw samen. Zie bijvoorbeeld de recente Mu-So Generation 2-toestellen, met elektronica en design van Naim en drivers van Focal. Er viel in elk geval genoeg te beluisteren, want er waren niet minder dan drie sets waarop gedemonstreerd werd door Nicolas Débard van Focal en Mark Ragett van Naim.

Liefhebbers van het betere werk namen natuurlijk meteen plaats voor de Focal Scala Utopia EVO-speakers en de Naim NAP300, NAC252 en ND555, maar de echte Focal-fan greep de kans aan om te luisteren naar de limited edition van de Spectral 40th, een luidspreker die speciaal voor de veertigste verjaardag van de Fransen gebouwd is, en gecombineerd werd met de Naim Supernait 3 (onlangs nog goed voor vijf sterren bij ons) en NDX 2. Maar ook set 3 was de moeite, omdat hier de gloednieuwe en heel betaalbare Chora-speakers hun beste kant lieten horen, daarbij geholpen door de überveelzijdige Naim Uniti Atom.

Zowel Naim als Focal hadden overigens elders op de beurs ook elk een eigen stand. Latham Audio, die Naim invoert, kon op veel belangstelling rekenen voor een demonstratie met de Neat Ekstra. Deze zeer slanke vloerstaanders zijn nog heel nieuw en gaf muziek een niet te geloven fundament. En dat is dankzij een 134 mm baswoofer die naar de vloer is gericht, met de rug tegen de rugzijde van een tweede woofer die in de behuizing uit het zicht is gemonteerd. Deze gesloten isobarische opstelling deed deze kleine kerels heel groot klinken in Tilburg. Vanuit onze eigen persruimte ernaast vroegen we ons regelmatig af of er stiekem een sub bij stond.

Head-fi’ers welkom

De andere ruimte van Focal bevond zich in een deel van het stadion dat je gerust een head-fi-zone mocht noemen. Vier kamers naast elkaar gaven liefhebbers van koptelefoons en bijhorende apparatuur veel gelegenheid om hun oren te verwennen. Focal uiteraard met zijn nieuwe gesloten lijn hoofdtelefoons, de Elegia en de Stellia, maar ook met de Arche, een fraaie klasse A-versterker die met Micromega werd ontworpen en speciale profielen voor Focal-koptelefoons biedt.

In de kamer ernaast nog meer head-fi-plezier, bij importeur Dune Blue. Echt veel. Dune Blue importeert namelijk heel veel grote namen uit de head-fi-wereld, zoals HiFiman en Meze Audio. De publiekstrekker was uiteraard de Bluetooth-versie van de magnetic-planar Ananda, een koptelefoon die in bekabelde versie een van onze favorieten is en volgens vele bezoekers ook zonder snoer prima speelde. Minder opvallend tussen de vele koptelefoons maar misschien wel nog boeiender was dat Dune Blue de nieuwe Fidelice-lijn van Rupert Neve mee had. Die naam is heel bekend in de pro-wereld – vraag het maar aan Deadmau5 – maar heeft nu ook een hoofdtelefoonversterker en phono-voortrap voor hifi-liefhebbers. Een mooi design, vonden we.

Als je praat over head-fi, mag je Sennheiser natuurlijk niet vergeten. Na 71 jaar heb je wel een zekere reputatie, vooral als je zo consequent als de heren uit Wedemark steengoede hoofdtelefoons blijft bouwen. We noteerden dat er toch aardig wat mensen naar de gesloten HD 820-hoofdtelefoon en de HDV 820-versterker bleven luisteren. Wie echt op de top mikt: ook de circa 50.000-euro kostende HE-1 Orpheus was van de partij. Overigens scoorde Sennheiser een beetje verder opnieuw, met de bijna magische Sennheiser Ambeo Soundbar. De ruimte op iEar' was misschien niet de ideale omgeving om deze steengoede soundbar te laten horen, maar het bleef indrukwekkend hoe goed dit apparaat er in slaagt om een Atmos-opstelling te evenaren.

De laatste head-fi-kamer werd ingenomen met heel veel Audeze-producten, aangestuurd door elektronica van het verfijnde Questyle. Audeze is geen oud bedrijf, deze pioneers van moderne magnetic planar-hoofdtelefoons, maar de serieuze liefhebber van hoofdtelefoons kan er niet meer om heen. Op de iEar’ Show was ook de Mobius van de partij, wellicht de beste gaming-headset ter wereld.

Nieuwe Demand-speakers

Bij Sound United op de begane vloer spotten we nog een primeur: nieuwe vloerstaanders in de Demand-reeks van Definitive Technology. De D7, D9 en D11 zijn boekenplankspeakers die al even beschikbaar waren (lees hier de test), maar de D15 en D17 zijn helemaal nieuw. Definitive Technology is bij de Belg of Nederlander misschien niet het eerste luidsprekermerk waar ze aan denken, in de V.S. is het echter een grote naam. Boeiend is dat Definitive qua luidsprekerdesign altijd wel bijzondere dingen doet. Daarvoor moet je maar kijken naar de BP9000 bipolaire-luidsprekers, die ook op de show gedemonstreerd werden met de machtige AVC-X8500H van Denon als motor. De D15 en D17 hebben met een asymmetrische tweeterplaatsing en passieve zijwoofers iets anders te bieden dan de doorsnee luidspreker, dus de eerste indruk (van de 15, althans) maakte nieuwsgierig naar meer.

Er viel natuurlijk wel nog veel meer te bewonderen bij Sound United. Naar goede gewoonte viel er een groot deel van de line-up van Denon en Marantz te bewonderen, waaronder de 2-kanaals AV-receiver Denon DRA-800H en de nieuwe SR7014-receiver van Marantz. Veel publiek kwam om te luisteren naar de PM7000N, de nieuwste geïntegreerde Marantz-versterker, nu uitgerust met het HEOS-streamingplatform en AirPlay 2 en actief op de D15 van Definitive Technology. Wie enkel naar streaming luistert, moet dus enkel speakers toevoegen. Een draaitafel mag trouwens ook, want Marantz voorziet een betere phono-luik voor vinylista’s.

Vinyllovers welkom

Over vinyl gesproken: ook dit jaar was daar op de iEar’ Show veel rond te doen. Er waren meer draaitafels dan ooit te zien, onder meer omdat Rega voor het eerst op het event aanwezig was. De RP8 en high-end RP10 trokken uiteraard de aandacht van veel bezoekers, wij konden niet anders dan de (helaas niet spelende) prototype van de Atheos aan een nadere inspectie onderwerpen. Tegen het einde van het jaar komt deze dual mono-opgebouwde 125-Watt versterker met enkel analoge ingangen en gebaseerd op de Elex-R en Elicit-R naar de winkels, hoorden we van importeur Joenit. Eentje om te bekijken!

Een paar stappen verder ontdekten we nog meer vinylplezier bij Pro-Ject, wellicht de grootste naam qua platenspelers op deze planeet. Er viel veel te bewonderen, waaronder de nieuwe X2, die veeleisende vinylista’s een upgrade biedt ten opzichte van de prijswinnende X1. Ook de licht vernieuwde The Classic tekende present. Maar Pro-Ject is ook meer dan enkel draaitafels. Op de show viel – net zoals bij XFI in september – zowat het hele assortiment aan compacte toestellen én handige accessoires te ontdekken. Ook op vlak van bronnen laat Pro-Ject zich steeds vaker opvallen, onder meer met de baanbrekende cd-transport CD Box RS2 T.

Je moest vanaf de Pro-Ject-stand niet ver lopen om de bijzondere draaitafels van Transrotor te bekijken. Echt makkelijk was dat niet altijd. Het was heel het weekend drummen om de Transrotor-spelers te zien, want de Duitse tanks onder de draaitafels werden gedemonstreerd in dezelfde kamer als de Gold-reeks van Monitor Audio. Zowel de EISA-prijswinnende Gold 100-staanderspeakers als de Gold 300-vloerstaander konden veel bezoekers overtuigen om langer te blijven luisteren, en daardoor moest je soms wel geduld hebben om een plaatsje te veroveren.

Niet te missen was ook de ruimte van HNNY, die met een grote Ortofon-banier de vinyliefhebber lokte. Binnenin was er nog meer te bewonderen dan enkel de cartridges van de Denen. Het Amerikaanse MoFi en New Horizon waren eveneens present, en er was de gelegenheid om te luisteren naar de speakers van het relatief jonge Fyne Audio uit Schotland. Ze zijn nog maar een drietal jaar oud, maar worden in de Britse pers regelmatig overladen met lof. Misschien is dat wel om dat nieuwkomer Fyne is gebouwd op de oude wortels van Tannoy?

Analoog, daar ging het ook om bij de kamer van Music2. Voor deze ruimte kreeg de importeur de door de vakjury verkozen Best Sound-award. Het was dus letterlijk een winnende combinatie, de 35.000-euro kostende Blumenhofer Classic 1743-T-luidsprekers aangestuurd door een pre/power-set van buizenspecialist Trafomatic. Als bron diende een draaitafel – wat dacht je? – van Dr. Feickert. Deze fraaie Woodpecker werd helemaal compleet gemaakt met een toonarm van Jelco en cartridge van Van den Hul.

Het was even zoeken naar deze kamer op het einde van een gang – en je moest maar niet verleid raken door het muziekaanbod van CD VINYL 4U – maar wie er raakte, bleef er zitten.

Italiaanse passie ontmoet Amerikaanse macht

McIntosh en Sonus faber zijn twee merken die elk een heel trouwe en overtuigde fanbase bezitten. Zet het tweetal samen in de kamer – wat qua klank ook een prima match is – en je hebt iets waar de vonken van afvliegen. Wat ook bleek uit de vele bezoekers die bleven hangen bij de demo’s die importeur Savor Audio organiseerde. We hadden het al over de topset die wellicht het kostbaarste op de hele show was, maar een hoogtepunt vonden we ook de andere set in de kamer. Het was alweer een dubbele showcase, met een sterrol voor de nieuwe Olympica Nova-speakers van Sonus faber en de geïntegreerde MA352-buizenversterker van McIntosh en de 2152-eindtrap. Van de Amerikanen was ook de MT2-draaitafel present. Zeker op zondag hoorden we hier een aantal tracks echt geweldig spelen.

Iets helemaal anders, maar ook immens goed, hoorden we telkens we de kamer met Primare, Audio Physic en System Audio binnenliepen. Het Zweedse Primare liep vorig jaar in de kijker omdat ze demonstreerde hoe je deze echte hifi-toestellen dankzij het Prisma-platform kunt aansturen via de Google Assistent. Slim, want er is geen reden waarom een goede geluidsweergave niet kan samengaan met de nieuwste snufjes, zoals stemsturing. Dit jaar legde importeur PAI meer de focus op weergave, een doel dat probleemloos bereikt werd dankzij die Scandinavische Lagom. Een set die qua weergave de afmetingen van de speakers te buiten ging.

Michi is back

Op de XFI Show werd reeds een tipje van de sluier gelicht. Eind september konden we al een eerste blik werpen op nieuwe Michi-componenten, wat vooral bij oudere hifi-liefhebbers voor betekenisvolle blikken zorgde. In de jaren negentig hing de naam aan premiumversterkers van Rotel – en dat is precies wat er nu weer is gebeurd.

Op de iEar’ Show konden we eindelijk eens luisteren naar wat Michi juist betekent, in combinatie met de Bowers & Wilkins 804D-luidsprekers. Het was een donkere kamer, maar dat gaf ons de gelegenheid om de oren een goede workout te geven. De demo deed ons zeker verlangen om meer te horen.

Bowers & Wilkins kwamen bezoekers trouwens ook wel continu tegen op de iEar’ Show, want elders werd er gedemonstreerd met de Formation Duo-speakers – wat ook veel volk lokte – en kon je de nieuwe draadloze hoofdtelefoons uitproberen of de andere Formation-onderdelen van dichtbij bekijken. Hoewel het zwaartepunt van de streaming multiroommarkt bij merken als Sonos en Bose ligt, lijkt er afgaande op afgelopen weekend toch heel wat interesse te zijn in een alternatief met een premiumgeluid en -afwerking.

Ook bij AudioQuest kon je een reis door de tijd maken. Om je een idee te geven wat er allemaal is gebeurd op vlak van luidsprekerbekabeling, demonstreerde marketingtopman Rob Hay op een Naim-Focal-set zowel oude luidsprekerkabel als de nieuwste variant van AudioQuest. Interessant om te horen! Elders op de show legde AudioQuest de nadruk op de Niagara-powerconditioners en bekabeling. Het waren drukke dagen voor de mensen van AudioQuest, want telkens als wij langsliepen stonden er bezoekers klaar met vragen. Wellicht kunnen we er een aantal beantwoorden met onze review van de Niagara 1200.

Over accessoires gesproken: veel interesse was er ook voor de opstelling van IsoAcoustics. Met een vernuftige A/B-demonstratie konden bezoekers meteen horen wat een set GAIA-voetjes doet als je ze toevoegt aan een paar luidsprekers. We zagen aardig wat mensen naar de iEar'-kamer ernaast lopen om ze meteen te bestellen.

Organisch is goed

Terrason Audio had weer zijn vertrouwde stek ingenomen in het stadion. Een grote ruimte, want dat hebben ze ook echt nodig. Je hebt nu eenmaal wat plaats nodig als je de grote Giya-speakers van Vivid Audio wil plaatsen. Ontwerper Laurence Dickie hebben we niet gezien, maar zijn luidsprekerdesigns spreken voor zich. De organische vormen van de Giya leveren een klank die even natuurlijk klinkt, en daar blijven we graag voor hangen. Zeker als ze worden aangestuurd door de Mola Mola-componenten.

Wie Giya wat te duur vindt: in een hoekje kon je ook de bereikbaardere Kaya’s bewonderen, nu in een spannender rood. Terrason demonstreerde afwisselend de Vivid Audio’s en aan de andere kant van de comfortabele ruimte PMC-luidsprekers met alweer Mola-Mola-elektronica.

Luisteren kon je niet bij Servi-Q, in tegenstelling tot vorig jaar toen de actieve ELAC Navis-speakers veel indruk maakten. Naast ELAC – waarvan de fraai afgewerkte Carina-speakers die we binnenkort testen en de Miracord-draaitafels op de iEar’ Show headliners waren – konden we de toestellen van Cocktail Audio inspecteren. Daarbij ook de nieuwe HA-500H hybride DAC/hoofdtelefoonversterker, een toestel dat head-fi-liefhebbers laat kiezen tussen buizen- of transistorversterking, en de zeer betaalbare N15D, een DAC, netwerkspeler en muziekserver voor 649 euro. Servi-Q zette dit jaar ook Advance Paris op een verhoog. De Fransen zijn die anderen die pronken met blauwe VU-meters op hun versterkers; zo ook op de nieuwe MyConnect 150, een alles-in-één-receiver met DAB+-tuner, streaming en cd-speler ingebouwd. Meer heb je niet nodig.

De beste ervaring

Er was vanuit de vakjury ook een prijs voor de beste ervaring. Die ging dit jaar naar Yamaha – en naar de muzikant John van der Veer. Hij had 'slechts' zes van zijn twintig gitaren mee, maar dat bescheiden aantal was voldoende om bezoekers te entertainen. Niet alleen met het eigen gitaarspel, maar ook door te demonstreren hoe dicht de high-end 5000-reeks van Yamaha bij de werkelijkheid komt.

De C-5000 en M-5000-combinatie hebben we eerder getest op HiFi.nl, dus dat wisten we eigenlijk al. Maar de machtige GT-5000-draaitafel hadden we nog niet gehoord.

De surroundliefhebber werd ook niet vergeten. Spektakelliefhebbers konden onder meer de ‘Pacific Rim: Uprising’ bewonderen op een groot scherm en met aardbevend geluid geleverd door de Avantage CX-5200 en MX-5000 surroundvoor- en eindversterker. Zeer de moeite – net zoals de hele beurs, eigenlijk. Editie-2019 kun je niet anders dan als een enorm succes beschouwen, met meer exposanten en bezoekers dan ooit. Het doet ons alvast uitkijken naar najaar 2020. Wedden dat het nog groter en spectaculairder zal worden?


EDITORS' CHOICE