(Gesponsord artikel)



Hi-Visit: Wifimedia Experience Center te Arnhem

Harro Tillema | 22 november 2019

Wifimedia is voor de vaste lezer van HiFi.nl ondertussen een bekende naam. Sinds het bedrijf in 2006 haar eerste knusse onderkomen in Arnhem in gebruik nam, hebben we al meer dan een aantal bezoeken aan het snel groeiende Wifimedia afgelegd. In het voorjaar werd er een heus Experience Center geopend, wat ons nu een halfjaartje later op het spoor zette om weer eens naar de Gelderse hoofdstad af te reizen en met de gastheren op de eerste periode van die nieuwe opzet terug te blikken.

Wifimedia

In een tijdsbestek van amper twaalf jaar heeft Wifimedia een significante groei doorgemaakt. Een groei die geheel is toe te schrijven aan de heldere visie van een succesvolle Arnhemse ondernemersfamilie. Een ondernemersfamilie die het begrip ‘streaming audio’ in Nederland heeft geĂŻntroduceerd, het halve land aan de NAS heeft geholpen Ă©n tot een van de eerste partijen behoort die hier een webshop is gestart. Bovendien wordt Wifimedia herhaaldelijk tot beste audiozaak van Gelderland uitgeroepen. Leuk detail is dat Wifimedia zichzelf nooit als traditionele audiozaak heeft gezien.

Wanneer we het nieuwe, ruim opgezette pand betreden worden we ontvangen door mede-eigenaar en -oprichter Bob Zwanikken. Bob runt Wifimedia sinds de oprichting in 2006 samen met zijn Zoon Rik. Sindsdien hebben Rik en Bob een team van echte professionals opgebouwd, met een hoge mate van loyaliteit; veel van hen zijn vandaag de dag nog altijd bij de Arnhemse onderneming actief.

De ‘Wifimedia Tour’

Bob leidt ons na aankomst eerst door de omvangrijke showroom met draadloze luidsprekeroplossingen op de begane grond. Naast de toonbank is een gezellig huiskamerhoekje ingericht met de oplossingen van Sonos. Hier kan de bezoeker onder het genot van koffie of thee het intuĂŻtieve gemak van Sonos ervaren. Aan de wanden pronken de laatste generatie 4K UltraHD televisies in formaten vanaf 55-inch en groter.

Op de eerste verdieping is een grote head-fi ruimte ingericht en kunnen bezoekers comfortabel in een luie stoel of aan de lange tafel plaatsnemen. Hier mag elke hoofdtelefoon zelf worden beluisterd. Deze unieke ruimte heeft veel weg van een traditionele head-fi show, maar is daarentegen permanent ingericht. Wel adviseert Bob om van te voren even contact op te nemen om er zeker van te zijn dat de juiste in-ears tips voor dat type hoofdtelefoon dat graag wordt beluisterd op dat moment ook voorhanden zijn.

Vervolgens is er, net als in het oude pand, een showroom met een ruime collectie aan hifi-componenten, hifi-streamers en luidsprekers van verschillende fabrikanten in verschillende prijsklassen. Hier mag net zo lang worden geluisterd tot de bezoeker een goed oordeel heeft kunnen vormen, desgewenst bijgestaan door een kundig adviseur. Een andere luidspreker? Een andere audio streamer? Het is allemaal geen enkel probleem.

Geen Hi-Fi winkel

Waar er in de Vossenstraat naast de Sonos-hoek slechts een enkele belevingsruimte met audio, video en smarthome oplossingen was gesitueerd, heeft Wifimedia nu meerdere merk-specifieke ruimtes ingericht. Wifimedia heeft een kamer voor de Bowers & Wilkins Formation suite, een Harman Kardon Citation-ruimte, de Yamaha MusicCast-ruimte en een speciaal ingerichte projectruimte, waarover later meer.

Bob vertelt: “Als een van de weinige winkels hanteren we al jaren het ‘Please touch, don’t ask’ concept. Klanten mogen bij Wifimedia, in tegenstelling tot veel retailketens, naar hartelust zelf met alle getoonde oplossingen spelen om het gebruiksgemak en de beleving te ervaren. We hebben hierbij altijd een brede keuze aan streamers en actieve luidsprekers gevoerd tot in het high-end segment. Toch waren we nooit een ‘audiowinkel’. We hebben ons namelijk nooit gericht op de traditionele hifi-componenten of op de pure audiofiel.”

Op de vraag op wie Wifimedia zich dan primair richt, antwoordt Bob als volgt: “Wij richten ons graag op de ‘actieve luisteraar’. En dat is een ander soort. Een actieve luisteraar heeft een goede set, gaat er op zijn gemak voor zitten en neemt alle tijd om lekker naar ‘muziek’ te luisteren. Een audiofiel kent vaak alle specs en luistert naar ‘geluid’. Of dat pingeltje wel precies ‘daar’ wordt neergezet. Deze klant is natuurlijk van harte welkom, maar dit is niet de groep waarop we ons richten. Vaak weet de audiofiel namelijk precies naar welk product hij op zoek is, weet deze veel meer van een specifiek product dan wij en kent vaak alle specs uit zijn hoofd.”

Pro-actief luisteren

“De actieve luisteraar laat zich graag voorlichten, en wij vertellen graag wat er in zijn of haar situatie wel en niet werkt. Een actieve luisteraar maakt het heel vaak niet uit met welke merk of product deze het meest bij de muziek wordt betrokken. Het is de oplossing die telt. Dit kan een oplossing zijn op basis van Bowers & Wilkins, Harman Kardon, Yamaha of Sonos. We weten dat er veel winkels zijn die roepen dat Sonos niet goed is, maar dat is gewoon niet waar. Het zijn ‘keuzes’ en sommige mensen vinden het gewoon niet belangrijk waar dat pingeltje zit. Ze willen gewoon genieten van muziek.”

“Wij vinden het vooral belangrijk dat we geen onzin verkopen. Dat gebeurt namelijk al genoeg en dat is niet goed voor de business. In ons nieuwe Experience Center kunnen bezoekers op hun gemak luisteren en spelen met de verschillende oplossingen en zelf uitvinden welke het best aansluit bij de persoonlijke wensen.”

Vooruitstrevende visionairs

Terwijl we plaatsnemen in de projectruimte vertelt Bob ons waar Wifimedia zich anno 2019 op richt, wat de visie van Wifimedia is en waarom Wifimedia de oude vertrouwde winkel vaarwel heeft gezegd. Al moeten we dat laatste niet al te rigide opvatten.

Ondanks dat Wifimedia met dit belevingscentrum geen traditionele winkel meer is, mag de consument nog steeds binnenlopen. De klant kan zelfs nog gewoon een traditionele aankoop doen. Bob legt uit dat Wifimedia nog steeds een kassa heeft, maar dat deze steeds minder vaak wordt gebruikt. Dit klinkt in eerste instantie gek natuurlijk, maar als er meer op projectbasis wordt gedaan, vinden er nu eenmaal minder kassaanslagen plaats. Wifimedia heeft alleen geen koopzondagen of koopavonden meer. Ook dit is volgens Bob geen enkel probleem. Wanneer mensen ’s avonds even willen luisteren, kan dit altijd op afspraak.

Webwinkel

“Het publiek verandert en hier willen we met onze webshop en ons Experience Center maximaal op in spelen. Veel van onze klanten weten precies wat ze nodig hebben zijn inmiddels al helemaal gewend aan online bestellen. Zelfs vanuit ScandinaviĂ« neemt onze online klandizie de laatste tijd flink toe. Bezoekers die advies verlangen kunnen hier gratis de auto voor de deur parkeren en kunnen naar hartenlust elke meter van ons 600 vierkante meter grote Experience Center beleven.”

Terwijl traditionele retailers met een winkel zich vooral blijven richten op de verkoop van producten, richt Wifimedia zich al jaren op het leveren van oplossingen en verkoopt haar producten voornamelijk nog online. Daarvoor hoeft de klant immers niet naar de winkel te komen. Toch wil Bob hierover een duidelijke statement maken. “Onze webshop is zeker geen manier om goedkoper te kunnen zijn dan de traditionele winkels. Het runnen van een webwinkel is namelijk vele malen kostbaarder dan het hebben van een winkel.”

“Een goed draaiende webwinkel betekent hard werken. Het toevoegen van een winkelwagentje aan een website zorgt er namelijk niet voor dat je ineens klanten krijgt. Ongeacht de locatie heb je te maken met investeringen in software, infrastructuur, logistiek en vooral in marketing. Denk aan investeringen in Google, prijsvergelijkingssites en unieke content. Dat is veel duurder dan het hebben van een winkel. Toch zijn er nog steeds veel hifi-zaken die het idee hebben dat een webwinkel concurreert met de winkel, maar luidsprekers van 32.000 euro koop je niet online, want die wil je eerst uitvoerig komen beluisteren, met goede voorlichting. Dat kan bij ons.”

Veranderende markt

De afgelopen jaren heeft Wifimedia de markt sterk zien veranderen. “Waar we zeg tien jaar geleden nog vele Network Attached Storage (NAS) oplossingen verkochten, zien we de vraag hiervan met de komst van abonnementen voor streamingdiensten sterk teruglopen. Hierom richten we ons nu veel meer op kwalitatief goede hifi streamers en leveren diensten om een betrouwbaar streaming netwerk aan te leggen. Vooral via Wi-Fi. Op dit terrein is er namelijk nog zoveel aan winst te behalen bij het streamen van beeld en geluid.”

“Routers die door de kabelexploitant worden geleverd kunnen via de Wi-Fi maximaal tien apparaten bedienen. Hierboven wordt het door high-res streams, multiroom verkeer en zwaardere encryptie steeds lastiger voor de gratis routers om stabiel te blijven funtioneren. Slecht netwerkverkeer en een instabiele Wi-Fi heeft dus niet zozeer iets te maken met de techniek, maar wel met de ‘gratis’ router van de provider. Wij leveren hier een perfecte oplossing met een professionele kwaliteit voor een eerlijke prijs.”

Veranderend publiek

“Behalve een veranderende markt, hebben we ook te maken met een veranderd publiek. Wij kijken al jaren heel sterk naar de richting waar de industrie heengaat. We zien heel duidelijk dat de tijd van traditionele hifi voorbij is. Personal audio is sterk in opkomst en wanneer er traditioneel wordt geluisterd, heeft de muziekliefhebber enkel behoefte aan een set goede luidsprekers. Dit is immers een noodzakelijke kwaad. Hiermee zien we met name voor de actieve luidspreker een grote rol weggelegd."

"Veel van onze klanten gebruiken de smartphone als Hi-Fi set en vinden een grote versterker met VU-meters helemaal niet interessant. Wij voorspellen dan ook dat de 43 centimeter componenten op termijn helemaal zullen gaan verdwijnen.”

Veranderende vraag

Bob vervolgt. “De markt gaat steeds meer in de richting van lifestyle. Kijk naar woonbladen of woonprogramma’s. Hier zie je nooit luidsprekers of hifi-apparatuur. Soms zie je wel eens een mooi setje van B&O, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Daarom proberen we actief met lifestyle bedrijven aan de slag te gaan en organiseren avonden voor architecten om te laten zien wat er vandaag de dag allemaal mogelijk is. Hiervoor hebben wij een Experience Center waar we 365 dagen per jaar demo-apparaten opgesteld hebben staan.”

Er is daarbij volgens Bob een grote rol weggelegd voor de actieve luidspreker. “Op geluidskwaliteit hoeft tegenwoordig niets meer te worden ingeleverd. Een actieve luidspreker zit technologisch namelijk veel beter in elkaar. De fabrikant van de drivers weet immers exact hoe je deze optimaal kunt aansturen."

"Waar een klassieke versterker veel meer een allemansvriend en dus een compromis moet zijn, is een versterker in de actieve luidspreker speciaal gebouwd voor die specifieke driver. Ook is de lelijke dradenmassa niet meer nodig. Het enige dat je nodig hebt is een streamer en een stabiel Wi-Fi netwerk. Ook hier zullen we de komende twee jaar grote sprongen zien. Alle grote merken zijn op dit moment bijvoorbeeld met WiSA bezig en Harman Kardon levert al een zeer goede 5.1 set op basis van WiSA.”

Altijd voorop blijven lopen

Omdat Wifimedia altijd voorop wil blijven lopen, stort ze zich vol op alles wat nieuw en interessant is. Inmiddels weten de meeste bezoekers haar weg naar Wifimedia te vinden wanneer ze op zoek zijn naar de nieuwste en laatste audiovisuele ontwikkelingen. Zo ook door grote gevestigde audiomerken om Wifimedia advies te vragen op het gebied van streaming audio, smarthome en netwerken. Nergens ter wereld is er namelijk een bedrijf dat zoveel waardevolle kennis en kunde op dit gebied heeft opgedaan. Maar, dit is ook wel eens anders geweest.

Bob: “Tijdens een van de eerste beurzen waar we aan deelnamen, een voorloper van de hedendaagse XFI, stond iedereen er met high-end apparatuur en dure kabels. Wij stonden er met NAS'sen, Squeezeboxen en draadloze netwerkoplossingen, en werden door de hifi-wereld een beetje raar aangekeken. Zowel bezoekers als standhouder waren het er over eens; dat gaat nooit wat worden. Tegenwoordig weten we wel beter."

"Ook hebben we vaak bewonderende blikken gekregen hoor. Toen de eerste tablet pc’s werden geïntroduceerd, waren deze nog niet beschikbaar in Nederland. Dus wij een tablet uit Amerika laten komen om deze als afstandsbediening te gebruiken bij demonstraties en luistersessies. Dat leverde nogal verbaasde blikken op van klanten. Zoiets hadden ze immers nog nooit gezien.”

Network Media Systems

Onder de vlag van Network Media Systems is Wifimedia importeur van verschillende merken en productlijnen, inmiddels helemaal ingeburgerd en zonder uitzondering met een positieve reputatie. Denk aan de merken iFi, FiiO, Ikko, Auralic en Roon. Als vroege alpha-tester van Roon zit Bob zelf heel dicht op de ontwikkelingen en was hij in Nederland een van de eerste gebruikers van het Roon multiroom- en streaming- platform.

Tegenwoordig voert Wifimedia tevens een brede lijn aan smarthome producten waarmee ze maatwerkoplossingen biedt. Doordat Wifimedia via Network Media Systems zelf haar producten van zorgvuldig geselecteerde fabrikanten afneemt, wordt de eerste uitdaging bij smarthome projecten, of de fabrikant morgen nog wel bestaat, weggenomen. Voor elk smarthome project geldt wel dat het in theorie allemaal volgens strakke protocollen met elkaar communiceert. In de praktijk werkt dit toch vaak anders. Hierbij komen de jarenlange kennis, kunde en de betrouwbare partners van Wifimedia bijzonder van pas.

Nu kan de indruk worden gewekt dat alles waar Wifimedia met de vinger naar wijst verandert in goud. Helaas is ook voor hen niet elke poging even succesvol gebleken. Bob vertelt dat Wifimedia ook als eerste bedrijf in Nederland een Smartwatch heeft verkocht. “Die smartwatches vlogen de deur uit. Helaas ging de fabrikant failliet en leerden we dat het goed is om voorop te lopen, maar wel met stabiele producten en betrouwbare bedrijven.”

Smarthome projecten

Zoals al eerder vermeld zijn we in de projectruimte bij Wifimedia neergestreken. De omgeving om ons heen ademt progressie, innovatie en bovendien een maatschappelijk verantwoorde visie. Behalve totaaloplossingen op audiovisueel gebied levert Wifimedia inbouwluidsprekers voor custom installaties van onder andere Bowers & Wilkins, comfort verhogende smarthome oplossingen en, als onderdeel van The Green Network, alles op het gebied van duurzame stroomvoorziening.

Volgens Bob kan alles in deze ruimte op projectbasis bij zakelijke klanten en consumenten worden geĂŻnstalleerd. Deze ruimte is vooral bedoeld voor klanten die samen met een architect (nieuw)bouw plannen uitwerken en tijdens de bouw audio-, video- en smarthome-technologie inclusief energiebesparende oplossingen willen integreren. Wil je dat overigens zonder architect uitvoeren, dan komt Wifimedia graag bij de klant thuis om een optimaal beeld van de wensen te krijgen.

Om een idee te geven van deze projecten toont Bob enkele recent afgeronde smarthomes op de website van Wifimedia. Een van deze projecten betreft de eerste volledig spraakgestuurde Amsterdamse hotelkamer. Deze pilot werd zeer goed ontvangen en wordt naar alle waarschijnlijkheid zelfs hotel-breed uitgerold. Ook verzorgt Wifimedia voor Harman Kardon haar spraakbesturingstechnologie en demonstraties bij shows en beurzen.

Toekomstvisie Wifimedia

Afsluitend stellen we Bob de vraag waar Wifimedia zich de komende jaren op zal focussen. Bob geeft aan dat ze zich meer zullen gaan richten op de e-huishouding. Wifimedia zal zich naast de verkoop van LG solarpanels gaan buigen over een totaaloplossing op energiegebied. Op dit moment kan de consument nog verdienen aan de overcapaciteit van zijn zonnepanelen, maar over een paar jaar zal dat niets meer opleveren. Volgens Bob zal er hierom een toename in vraag komen naar powerwall oplossingen. Zo kan schone stroom op de dag worden opgespaard om deze na zonsondergang te kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld om heerlijk actief te genieten van een high-res audiostream via een set high-end actieve luidsprekers.

We hebben genoten van het bezoek aan Wifimedia en zijn helemaal enthousiast geraakt door de visie en positiviteit die dit bedrijf en haar medewerkers uitstralen. We zijn bijzonder onder de indruk van de vele smarthome oplossingen die Wifimedia biedt en vragen ons af wanneer wijzelf de eerste stappen op dit gebied zullen zetten. Heeft u zelf vragen over smarthome, streaming audio, netwerktechnologie of over de kwaliteit van actieve luidsprekers? Breng dan zeker eens een bezoek in Arnhem en geniet op uw gemak van de verschillende experience rooms. Maak hiervoor wel even een afspraak van te voren, anders kan het maar zo zijn dat de ruimte langdurig bezet is door een ander.

Meer informatie over Wifimedia vind je op wifimedia.eu.


EDITORS' CHOICE