Review: Luwten - Draft (lp)

Eric de Boer | 29 juli 2021

Het muzikale eenmansproject van Tessa Douwstra – Luwten – bracht onlangs het tweede album uit. De Nederlandse artiest laat op Draft horen dat een introverte geest toch ook de deur op een kier kan zetten om zo aan verrijking te komen. Dromerige vocale elektropop van formaat is het gevolg, dat nu rondjes draait op mijn platenspeler.

Luwten bracht in 2017 haar titelloze debuut uit. Een dromerig, titelloos album dat Tessa Douwstra succes en bekendheid opleverde. Het album leverde de in Amsterdam woonachtige muzikant, producent en schrijver een deal met platenlabel Glassnote Records op. Nu, anno 2021, werpt dat contract zijn vruchten af in de vorm van Draft. Waar het debuutalbum nog wat gesloten was, lijkt Tessa de buitenwereld en diens invloeden op het nieuwe album wat meer binnen te laten komen, met persoonlijke groei als gevolg.

Introvert klinkt de rustige elektropop op Draft nog steeds. Maar er heerst meer muzikale openheid en zelfs een sprankje hoop in de muziek. De expressie van een geest die graag vast lijkt te houden aan structuur en regelmaat, zo lijkt het bijna. Douwstra voegt op het album aan de beats en haar warme, licht hese vocalen een grotere keur aan soundscapes, instrumentatie en zelfs organische klanken toe. Nooit extravert of groots, maar gedoseerd en uiterst goed doordacht. Perfectionisme klinkt dan door, net als de handreiking naar de buitenwereld.

Dat is dan ook waar Draft om draait. Een introvert persoon kan het moeilijk hebben om zich staande te houden in de wereld, waar invloeden van buitenaf soms ongefilterd door kunnen komen. Maar wie dat doseert en anderen ‘toelaat’ in zijn of haar leven, verrijkt zich. Die ‘luchtstroom’ van invloeden en menselijke interacties heeft Douwstra muzikaal willen uitbeelden in haar muziek en is daarin meer dan geslaagd.

Draft vermengt een unieke stijl van muzikale invloeden, die het beste te duiden zijn als een minder melancholische vermenging van de muziek die we kennen van Sevdaliza en Eefje de Visser, aangevuld met een snufje Portishead. Het is knap om op deze manier het gevoel achter het concept dat de artiest wil uitbeelden in muziek om te kunnen zetten. Tekstueel kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Draft enigszins autobiografisch moet zijn en dat Tessa minimaal gevoelig moet zijn. Met deze mooie duidingen en bekentenissen als gevolg of uitlaatklep.

Warmte, bezielde zang en minimalistische elektronische klanken worden ten opzichte van het debuut uitgebreid met een artieste die duidelijk meer op de voorgrond durft te treden en niet bang (meer) is om haar stem te laten horen. De toevoegingen van meerstemmige vocalen, koperblazers, piano en ‘field recordings’ verrijken het album en maken de nummers avontuurlijk. En er klinkt meer vrolijkheid en een luchtigere benadering van het leven door, naarmate het album vordert. Wie achter de muziek en teksten zoekt, is getuige van persoonlijke groei.

Productioneel beschouwd is het album goed uitgevoerd, de mate van dynamiek is passend bij het genre en de mix is prettig om naar te luisteren. Zeker omdat de muziek nergens lyrisch wordt of op andere wijze uit de band springt. De persing die me werd toegestuurd is prima verzorgd, maar bevatte op beide plaatkanten helaas wat schoonheidsfoutjes die ik toeschrijf aan een snel of commercieel productieproces, zich uitend in kraakjes en zelfs een irritant tikje dat door het halve eerste nummer van de tweede plaatkant heen klinkt. Kan natuurlijk exemplarisch zijn, maar toch jammer. Wellicht dat een (audiofiele) herpersing daar in de toekomst verandering in kan brengen? De muziek verdient het.

Draft is al even verkrijgbaar, maar dankzij een wat haperende communicatie kreeg ik het album pas later. En gelukkig maar, want Luwten brengt met Draft een plaat die wat mij betreft niet gemist mag worden door liefhebbers van het genre. Ga gerust met Tessa Douwstra mee op avontuur in het leven en geniet van een heerlijk, authentiek album van internationale kwaliteit.

Muziek: 8,4
Klank: 8,2
Kwaliteit persing: 5,5