Review Bowers & Wilkins 603 S3

Michael Hamers | 03 maart 2024 | Bowers & Wilkins

Instapseries van gerenommeerde fabrikanten. Het blijft wat mij betreft toch een van de leukste productgroepen om te reviewen. Zo zien we ook weer bij de 603 S3 van Bowers & Wilkins dat er enorm veel techniek van de duurdere modellen is geleend en dat daarmee de kloof tussen de instap modellen en de high end modellen een stuk verder wordt verkleind. Het is juist deze prijsklasse waarin mensen hun eerste serieuze stappen in de hifi-wereld zetten. En bij een kennismaking met de Bowers & Wilkins 603 S3 zal ongetwijfeld bij velen de spreekwoordelijke vonk overslaan.

PLUSPUNTEN

• Brede soundstage
  • Makkelijk aan te sturen
  • Keurig afgewerkt
  • Open, transparante en ontspannen weergave
  • Allrounders

MINPUNTEN

• Vereist degelijke versterking
  • Forse afmeting plint

De afgelopen periode heb ik de Bowers & Wilkins 603 S3 te logeren gehad. Een hele fijne allrounder die, net als de 800 en 700 serie onderhanden is genomen en dus nu alweer aan de derde iteratie toe is. De 600 serie is de goedkoopste serie van de Britten, maar dat kun je er niet aan horen of zien. Hoe verhoudt de 603 S3 zich tot de hogere series?

Bowers & Wilkins 600 Series

De 600 serie is alweer toe aan de 3e generatie, vandaar S3 achter het typenummer. Focus je je echter op de 600 serie in diens gehele geschiedenis, dan spreken we over een productlijn die al meer dan 30 jaar meedraait. Vanwege de prijs-prestatieverhouding is 'de 600' zeer populair. Dat is eigenlijk altijd al zo geweest. En met de komst van de S3-generatie zijn de 800, 700 en 600 serie bovendien weer netjes op elkaar uitgelijnd op technologisch vlak. De huidige S3-generatie bestaat uit een tweetal boekenplankmodellen (607 S3 en 606 S3), een centerspeaker (HTM6 S3) en de in deze review besproken vloerstaander, de 603 S3. Liefhebbers van home cinema kunnen dus ook shoppen binnen de 600 serie.

De 600 serie heeft als instapserie enorm veel technologie aan boord die is doorgedruppeld vanaf de 800 en 700 serie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Continuum conus voor het middengebied, maar ook de ontkoppelde tweeter met bijzondere grille. Het maakt de jarenlange beproefde weergavekwaliteit goed haalbaar voor de minder diepe beurs. En heb je als liefhebber al een 600-model in huis, dan prikkelt het misschien wel tot de stap naar een hogere serie, omdat datgene wat je zo fijn vindt aan een Bowers – de signatuur – ook in de duurdere modellen is te vinden.

603 S3 – een slanke verschijning

Ondanks dat de 603 S3 het grootste model is uit de 600 serie, is hij allerminst uit de kluiten gewassen. Sterker nog, de speaker oogt vrij slank en is ook niet erg hoog met zijn 102 centimeters. De speaker is wel redelijk diep met ruim 40 centimeter en is geplaatst op een rechthoekige plint die zorgt voor een stevige plaatsing op de vloer. Naar keuze kun je rubberen voetjes gebruiken, of spikes. Beide zitten in de doos. Achterop is een vergelijkbare speakerterminal te vinden als als die op de 700 S3, waarbij er standaard metalen jumpers zijn meegeleverd.

Bi-amping of bi-wiring is in elk geval mogelijk en ga je voor single wiring, dan is ook het vervangen van de metalen jumpers absoluut aan te raden. De algehele afwerking is bovengemiddeld goed te noemen, vooral als je weleens andere speakers uit instap series van sommige fabrikanten hebt gezien.

De matzwarte variant stond tijdens de review periode bij mij thuis opgesteld en het zwarte vinyl is strak aangebracht op het houtwerk. Naast matzwart zijn ze er ook in mat wit en in de kleur oak, een meer trendy kleurstelling met een eiken fineer op de klankkast en een witte baffle. De matzwarte variant is voorzien van een zwarte grille, die je er natuurlijk ook af kunt laten. En voor de andere kleuren is in een grijze grille voorzien.

De prijs is aanzienlijk gestegen, kijkend naar de vorige versie (603 S2 Anniversary). Je moet nu 500 euro meer neertellen voor een paartje. Dat maakt het instapmodel zeker geen budgetspeaker, maar desondanks is het nog altijd de goedkoopste recente Bowers & Wilkins vloerstaander.

Overigens is de uitleg van de Britten dezelfde als die we overal in, maar ook buiten onze branche tegenkomen. Namelijk de gestegen kosten voor grondstoffen en productie door de inflatie. Begrijpelijk, maar wellicht toch slikken voor velen. Gelukkig zijn er veel CAO’s flink hoger geworden de afgelopen tijd zullen we maar zeggen.

Techniek en specificaties

Grootste vernieuwing voor de S3-generatie van de 600 serie is de tweeter. Deze keer opgetrokken uit titanium. Een extreem sterk en vederlicht metaal. Doordat het een zeer sterk metaal is, konden de engineers een zeer dunne dome tweeter ontwikkelen van slechts 25 micron dun. Iets wat dan weer van de 700 serie afkomstig is, is de langwerpige buis aan de achterzijde van de tweeter, die zorgt voor een betere uitdoving van frequenties aan de achterzijde. De tweeter zelf is ontkoppeld opgehangen aan de binnenkant van de speakerkast.

In de 600 serie dus geen losse tweeter bovenop de speakerkast. Leuk detail wat je wél kunt zien aan de tweeter, is de metalen grille die ervoor zit, die zelfs van de duurste Signature modellen afkomstig is. Het beetje op bloemetjes gelijkende patroon levert volgens Bowers & Wilkins een grotere akoestische transparantie op. Hoe dan ook, zie je het van heel dichtbij, dan zie je dat er over is nagedacht.

Onder de tweeter vinden we de inmiddels alweer een tijd gebruikte Continuum conus terug voor de middeltonen. Deze 6 inch grote rolrandloze driver zorgt door het unieke materiaal voor een ongekende transparantie in het stemmenbereik. Daaronder is een duo aan 6,5 inch grote, lage tonen drivers geplaatst, met conussen gemaakt van papiervezel. Een materiaal wat sinds jaar en dag in heel veel speakers door heel veel fabrikanten wordt gebruikt. Het zal me overigens niet verbazen als we in de eventuele S4-generatie of bijvoorbeeld een Signature-uitvoering, de Aerofoil techniek uit de hogere series terug gaan zien in de 600 serie. Welke nog lichter en nog stijver is.

Achterop is nog een bassreflexpoort, de Flowport, terug te vinden. Door de vormgeving en het oppervlak van deze poort behoren bijgeluiden tot het verleden. De frequentie-respons loopt van 46Hz tot 28000Hz en het aanbevolen versterkervermogen ligt tussen de 30 en 200 Watt bij 8 Ohm.

Tijd om te luisteren

De speakers waren ten tijde van levering al gebruikt voor demo’s, dus ze waren al ingespeeld. Het enige wat restte was dus vooral het ‘inspelen’ van mijzelf. Of met andere woorden, het onvermijdelijke wennen aan andere speakers. Alhoewel er al vrij snel duidelijk werd dat de mate van transparantie van de tweeter heel erg in de buurt komt bij de AMT-tweeter in mijn eigen speakers die ik graag als referentiepunt gebruik. Eigenlijk kan ik wel stellen dat de 603 S3 in zijn geheel volledig in balans is.

Ondanks dat de reflexpoort aan de achter- en onderzijde zit, klinken ze niet té aanwezig in het laag. De meegeleverde schuimrubber pluggen waren dan ook niet nodig om ze wat in te dammen. En het middengebied heeft, net als bij de 700 serie het geval was, dezelfde behandeling ondergaan en is minder dik aangezet dan ik in het verleden heb gehoord van de Continuum-driver.

Het is met de 603 S3 écht wel genieten van je muziek. Daarbij moet gezegd worden dat het zeker geen high end speaker is. Dat pretendeert Bowers & Wilkins overigens ook niet, maar je hoort wél duidelijk de signatuur uit de duurdere modellen terug in dit nieuwe model. De speakerkast is wat minder zwaar en intern verstevigd dan bij de duurdere modellen. Daarmee kleurt het geluid lichtjes. De tweeter is niet zo goed als die in de 700 serie bijvoorbeeld en het laag is een tandje minder secuur en strak dan je met bijvoorbeeld de recente 702 S3 ervaart.

Maar is dat erg? Is het erg dat een speaker van 1.150,00 euro per stuk wat minder hokjes afvinkt dan een speaker van bijna het drievoudige? Nee natuurlijk niet. De 603 S3 is vooral ontzettend leuk om naar de luisteren en om ermee van je muziek te genieten. Ze kunnen elk genre aan, zijn makkelijk aan te sturen en klinken gewoon erg lekker en ik zie ze vooral als allemansvrienden. Niet overdreven analytisch, maar wél met een behoorlijk brede en diepe soundstage. Ze spelen bijvoorbeeld wat minder in de hoogte dan hun duurdere en hoger gepositioneerde zusjes, maar alles is marginaal.

Waar zit de winst en voor wie?

Als ik dan kijk naar een prijs van totaal 2.300,00 euro voor een paar 603 S3, dan is dat ondanks de eerder genoemde prijsverhoging een hele faire deal. Heb je nu bijvoorbeeld de 603 S2 staan, dan zou je misschien zeggen dat het aanschaffen van de S3-generatie geen winst in geluidsgenot oplevert, maar toch durf ik wel te stellen dat de S3 een pak beter is dan de vorige versie. Het is allemaal net wat beter gebalanceerd. En ja, natuurlijk zit er een hele grote portie smaak bij, maar een speaker die net uit de doos, zonder aanpassing van een equalizer of tonenbereik, zo goed in balans klinkt, is gewoon goed. Punt.

Dus voor wie is die Bowers & Wilkins 603 S3 speaker dan weggelegd. Ik denk persoonlijk voor hen die van echte budget-merken afkomen of bijvoorbeeld al jarenlang dezelfde speakers hebben staan en die een stap vooruit willen maken en niet meteen hun hele vermogen erdoorheen willen jagen. Want met een fijne nieuwe aankoop geef je je passie voor luisteren naar muziek weer een nieuwe impuls, ook met speakers zoals deze. Namelijk speakers die hoogwaardig genoeg zijn in afwerking en weergavekwaliteit om je echt dat fijne gevoel te geven dat je een goede investering hebt gedaan, maar ook hoogwaardig genoeg om met weer andere componenten nóg verdere stappen te kunnen maken. Sluit de 603 S3 aan op een potente versterker en ze spelen weer een niveau hoger om maar een voorbeeld te noemen.

Instapseries van gerenommeerde fabrikanten. Het blijft wat mij betreft toch een van de leukste productgroepen om te reviewen. Zo zien we ook weer bij de 603 S3 van Bowers & Wilkins dat er enorm veel techniek van de duurdere modellen is geleend en dat daarmee de kloof tussen de instap modellen en de high end modellen een stuk verder wordt verkleind. Het is juist deze prijsklasse waarin mensen gaan shoppen om hun eerste serieuze stappen in de hifi-wereld te zetten. En bij een kennismaking met de Bowers & Wilkins 603 S3 zal ongetwijfeld bij velen de spreekwoordelijke vonk overslaan. Van harte aanbevolen.

Bowers & Wilkins 603 S3
2.300 euro per paar | Zwart, Wit, Oak | Bowers & Wilkins
Beoordeling 4.5 / 5