REVIEW

Thomas Larcher - Madhares

Jan Luijsterburg | 10 juli 2010

De mensheid heeft al behoorlijk veel muziek voortgebracht. Het idee de beschaving te moeten verrijken met iets nieuws kan verlammend werken, maar de Oostenrijkse componist Thomas Larcher lijkt de uitdaging niet uit de weg te gaan. Zijn muziek is een zoektocht vol verrassende ideeen en invalshoeken die een nieuw licht werpen op wat we al kenden.  

Zoals een architect materialen in de ruimte ordent, zo plaats de componist geluiden in de tijd. Die vergelijking staat centraal in de eerste van twee toelichtende teksten in het boekje bij deze CD. De composities van Larcher zijn ware bouwwerken, elk volgens een eigen concept ontwikkeld.

Geopend wordt met Böse Zellen (kwaadaardige cellen), voor piano en orkest. Het vierdelige werk is geïnspireerd op de gelijknamige film van Barbara Albert over levens die parallel en in isolement verlopen. Met schrijnende klanken wordt een onheilspellende sfeer geschapen, waarbij de door Bach-specialist Till Fellner bespeelde piano in de eerste drie delen geprepareerd is tot een waar percussie-instrument, vooral in het enerverende derde deel dat langer is dan alle andere samen. Het korte slotdeel is een ware finale, waarin de pianoklank opbloeit in haar conventionele vorm en de spanning uiteindelijk oplost in het niets.

Ook het tweede werk is een concert voor solo-instrument en orkest, nu voor altiviool, bespeeld door Kim Kashkashian. Beide lange delen van Still dragen als titel de tempoaanduiding Fließend. Vloeien doet dit warme stuk dan ook als water, al zijn er ook bruuske overgangen als tussen de `stills` in een film. De componist speelt de hamerende pianopartij.



De CD wordt afgesloten met het titelstuk, Larcher’s derde strijkkwartet, gespeeld door het Franse Quatuor Diotima. De eerste twee stonden op het eerder besproken album Ixxu. Madhares, vernoemd naar de witte bergen van Kreta, is weer een hoogst intrigerende constructie met sterk contrasterende sferen, in ieder deel glijdt je een andere wereld binnen. Het gaat van abstracte noise naar woest dansen, cumulerend in totale verstilling die wordt gevolgd door een verzengend mooie melodie die de luisteraar betoverd achter laat.

Kijk voor een voorproefje en een interessante video met een interview met de componist op de ECM player pagina


Aanvullende informatie:
Speelduur: 66:02
Böse Zellen for piano and orchestra (2006, rev. 2007)
Still for viola and chamber orchestra (2002, rev. 2004)
Madhares (String Quartet no. 3) (2006/7)
Till Fellner piano
Kim Kashkashian viola
Thomas Larcher piano
Quatuor Diotima
Münchener Kammerorchester
Dennis Russell Davies conductor
Label: ECM New Series 
Distributie: Challenge
Website componist


EDITORS' CHOICE