Na een paar jaar met dalende bezoekersaantallen lijkt de CES in Las Vegas weer helemaal up-to-speed te zijn: ruim 150.000 bezoekers - allemaal mensen die vakmatig met consumenten elektronica bezig zijn - werden er voorafgaand aan de show verwacht, en gezien de lange rijen en de drukte op de beursvloer zou dat wel eens kunnen kloppen.

Dat is niet uitsluitend te danken aan de zich voorzichtig herstellende Amerikaanse economie; voor het eerst werd ook de jaarlijkse fotobeurs PMA aan de CES gekoppeld.

De CES is verdeeld over meerdere locaties in de gokstad: in het Las Vegas Convention Center (LVCC) vind je de elektronicareuzen als Samsung, Sony, Panasonic, LG en Sharp, maar ook Intel, Microsoft, Dolby Laboratories, DTS en Canon, het LVH (voorheen het Las Vegas Hilton) staat vol met fabrikanten uit het Chinese Shenzen, en het Venetian aan de wereldberoemde Strip biedt ruimte aan fabrikanten van foto-apparatuur en aan de fabrikanten van gespecialiseerde audio-producten...de hifi-industrie dus. Daarnaast zijn er ook (hifi)merken die ervoor kiezen zelf een suite te boeken in een van de vele hotels die Vegas rijk is.

 

"/>
 

ARTIKEL

CES Verslag 2012

Na een paar jaar met dalende bezoekersaantallen lijkt de CES in Las Vegas weer helemaal up-to-speed te zijn: ruim 150.000 bezoekers - allemaal mensen die vakmatig met consumenten elektronica bezig zijn - werden er voorafgaand aan de show verwacht, en gezien de lange rijen en de drukte op de beursvloer zou dat wel eens kunnen kloppen.

Dat is niet uitsluitend te danken aan de zich voorzichtig herstellende Amerikaanse economie; voor het eerst werd ook de jaarlijkse fotobeurs PMA aan de CES gekoppeld.

De CES is verdeeld over meerdere locaties in de gokstad: in het Las Vegas Convention Center (LVCC) vind je de elektronicareuzen als Samsung, Sony, Panasonic, LG en Sharp, maar ook Intel, Microsoft, Dolby Laboratories, DTS en Canon, het LVH (voorheen het Las Vegas Hilton) staat vol met fabrikanten uit het Chinese Shenzen, en het Venetian aan de wereldberoemde Strip biedt ruimte aan fabrikanten van foto-apparatuur en aan de fabrikanten van gespecialiseerde audio-producten...de hifi-industrie dus. Daarnaast zijn er ook (hifi)merken die ervoor kiezen zelf een suite te boeken in een van de vele hotels die Vegas rijk is.

Het LVCC

Gezien het enorme aanbod en de spreiding van de locaties is het onmogelijk om alle stands te bezoeken. We concentreren ons daarom op de hifi-merken in het Venetian, maar niet voordat we een bliksembezoek aan het LVCC hebben gebracht.

Het LVCC
Het LVCC is verdeeld in drie hallen: North, Central en South Hall, waarbij de laatste ook nog eens twee verdiepingen telt. Meteen bij binnenkomst stuiten we op een enorme 3D wand van LG. “Woooowww”, is gedurende de paar minuten dat we zelf vol bewondering staan te kijken de meest gehoorde kreet.

Naast het alom vertegenwoordigde 3D, zet LG in op ‘gesture recognition’ - zoals bij de X-box Kinect - en ‘voice control’, waardoor je je LG televisie met woorden en gebaren kunt bedienen. Ook Samsung liet tijdens de persconferentie zien dat bediening met woord en gebaar wat hen betreft de toekomst is.

Even verderop staat de nieuwe auto van head-Monster Noel Lee - hij laat tijdens CES altijd zijn nieuwste speeltje zien - letterlijk te glimmen. De Audio R8 is zo te zien gemaakt van RVS en is euhhh...eigenlijk wel heel erg ‘bling’.

Maar daar zijn de mensen bij Monster zo te zien niet vies van. De Game hoofdtelefoon die rapper Xzibit draagt - we mochten hem niet fotograferen - heeft zelfs lichtjes in de oorschelpen. Een dag eerder hadden we tijdens de persconferentie al te horen gekregen dat Monster Cable - van oorsprong kabelfabrikant - voortaan simpelweg Monster genoemd wil worden. De naam Monster Cable was inderdaad een vlag die de lading niet meer dekte.

Monster iSport

Bij Monster hebben ze erg goed begrepen dat de uitdrukking ‘je bent wie je kent’ ook in de marketing opgaat. Het succes van de samenwerking met ‘Beats by Dr. Dre’ was daar een perfect voorbeeld van. Monster verkoopt nauwelijks drie jaar na de introductie van haar eerste hoofdtelefoons al meer hoofdtelefoons dan kabels. En dat wil gezien het succes van Monster als kabelfabrikant heel wat zeggen.

EDITORS' CHOICE