REVIEW

Katja Maria Werker, Mitten im Sturm

Jan de Jeu | 16 maart 2012

Net als haar voorbeelden Sara K. en David Munyon albums op te mogen nemen voor het Duitse Stockfisch label. Dat was één van de dromen van de in 1970 in het Duitse Essen geboren Katja. Ze leerde zichzelf gitaar en piano spelen en nam in 1998 thuis haar eerste album op; “What The Bird Said”.

Nu een collectors item want er werden maar 500 exemplaren van gemaakt. Later volgden er nog albums bij grote labels. En nu heeft ze dan haar eerste album bij Stockfisch Records. In december 2011 kwam de CD versie uit, in februari van dit jaar gevolgd door de 180 gram LP. Beiden heb ik sinds enige tijd in huis en voor mij vormt  dit album de kennismaking met de lichthese stem. Een stem die alle denkbare emoties overtuigend over kan brengen en tegelijkertijd bij tijd en wijle iets kinderlijks kan hebben.

‘Mitten Im Sturm’ beschrijft in de twaalf songs de ups en downs van het leven. In het oog van de storm liggen pijn en genezing dicht bij elkaar, net als leven en dood. Zes songs zijn van deze singer songwriter zelf. Zoals openingsnummer ‘Tief im Innern’. De pakkende tekst wordt ondersteund door Katja’s stem en gitaarspel, Alessandro Gulino, de prachtig klinkende sax van Beo Brockhausen en de gitaar van Ian Melrose, de man die haar ook begeleid tijdens haar ‘Mitten Im Sturm’ voorstelling waarmee ze momenteel door Duitsland trekt. Het daaropvolgende ‘Aus Dem Beton’ is de eerste cover. Ik ken het origineel niet maar deze versie klinkt mij erg overtuigend in de oren. Erg fraai is ook de dobro van Peter Funk.

De derde song is de eerste van de twee Engelstalige covers; ‘Crossfire’ van Brandon Flowers. De tweede Engelstalige cover is het overbekende werk ‘Here comes the Food’, een klassieker van Peter Gabriel uit de zeventiger jaren. Door haar stem slechts te laten ondersteunen door gitaren, bas en de backing vocal van Lea Morris weet zij er een geheel eigen stempel op te drukken. Het titelnummer behoort samen met het eerste nummer tot de beste tracks van dit album, mede door Martin Grosskurth’s Hammond orgel. In het gitaarspel van Ian is ‘Zusammenleben’ direct te herkennen als een Mikis Theodorakis compositie. Mijn aanvankelijke angst voor de coverversie van de uitgekauwde Duitse hit ‘Űber Sieben Brücken musst du gehn’ blijkt volledig ongegrond te zijn. Deze interpretatie waarin Katja’s zang slechts begeleid wordt door Lutz Müller met fender rhodes en mellotron blaast het lied nieuw leven in.

Al met al een mooi gevarieerd album van een zangeres die voor mij op dezelfde hoogte staat als haar voorbeeld Sara K. Vooral wanneer zij zingt in haar moedertaal; het Duits. Wanneer ik zou moeten kiezen dan zou ik eerder de LP kopen dan de CD. Het artwork komt door de grootte van het formaat veel mooier over, de letters van de teksten van de zes eigen composities zijn beter te lezen  en ook de mastering is in mijn oren mooier, intiemer en wat minder forward. Uiteraard speelt hierbij ook de samenstelling van mijn luisterset een rol. De klankkwaliteit van de opname is zoals je die van dit Duitse kwaliteitslabel mag verwachten en ook de persing van de zwarte schijf is smetteloos.

Format: CD & 180 gram vinyl
Label: Stockfisch Records 
Genre: singer songwritwer/pop/folk
Tijdsduur: CD: 48.19 LP: 48.12


EDITORS' CHOICE