ARTIKELEpson

Update uit de wereld van 3D

Rebecca Seunis | 08 april 2012 | Epson

Het houdt niet op met de 3D trend. Veel driedimensionale films worden mega bioscoophits en deze week komt een van de meest succesvolle films ooit – Titanic – opnieuw uit in 3D. Kijken wij over een paar jaar alles in 3D?

3D-films zijn mateloos populair. Kijk naar kaskrakers als The Adventures of TinTin: Secret of the Unicorn, Alice in Wonderland of Hugo. Zelfs oude successen worden opnieuw uitgebracht in 3D. Zo zal de klassieker Titanic – opgenomen in 2D – vanaf deze week opnieuw in 3D in de bioscopen te vinden zijn. Afgelopen maand kwam ook Star Wars Episode I weer uit, en veel driedimensionale heruitgaven zullen nog volgen. Maarten Kuenen, business manager bij Epson zegt hierover: “Het omzetten van films is een leuke ontwikkeling, maar de filmpurist zweert toch echt bij films die zijn opgenomen in 3D. Daar zit toch meer kwaliteit in.” Er zit namelijk een verschil in kwaliteit tussen 3D films: een film kan in 3D zijn opgenomen, of naar 3D zijn omgezet. Alice in Wonderland bijvoorbeeld is niet in 3D opgenomen, het effect is dan beduidend minder dan in bijvoorbeeld Avatar, die wel 3D is opgenomen.

3D thuis
Het succes van 3D in de bioscoop heeft ook duidelijk invloed op de consumentenmarkt. In het eerste jaar waarin 3D televisies voor de consument beschikbaar kwamen, werden meer toestellen verkocht dan in het eerste jaar van de introductie van LED schermen. Maar kijkt de Nederlandse consument over een paar jaar alles in 3D? Kuenen: “Steeds meer voetbalwedstrijden en andere grote sportevenementen zoals Roland Garros en de Olympische Spelen worden uitgezonden in 3D. Maar met onze 3D-producten kun je ook gewoon 2D kijken, 3D is een optie. Ik denk dat we op een gegeven moment allemaal producten thuis hebben die 3D aankunnen. Je hebt dan de keuze. Ik hoef het journaal natuurlijk ook niet in 3D te zien. Het is een mooie optie, vooral voor films, maar ik kan me goed voorstellen dat je niet constant alles in 3D wil zien.”

Wel of geen bril
De ontwikkelingen binnen deze sector gaan razendsnel: vrijwel alle grote tv-merken hebben nu al een bril-vrije 3D display op de markt. Ze zijn nog wat prijziger, maar als de prijs blijft zakken zoals dat de laatste jaren bij alle televisies gaat, kunnen we dan de bestaande bril-technologie weer vergeten? Maarten Kuenen: “Er zijn verschillende technieken op de markt te vinden, zowel voor projectie als voor televisie. Zo zijn er actieve en passieve brillen: een actieve bril is grofweg gezegd een bril met betere techniek. De passieve bril is een simpel plastic brilletje met speciale glazen. Daar zit verschil in."


Lees in een eerder artikel over de techniek en de verschillende brillen

"Bij Epson werken we met actieve brillen. Die techniek is gewoon beter. De brilvrije trend zien we komen, dat is ook al steeds meer in cafés of grote bedrijven te zien. Maar met deze techniek zit je nog wel meer met de kijkhoek: als je er recht voor staat, zie je het goed. Maar zit je er schuin voor, valt het effect al weg. De brilvrije 3D-techniek is nog niet perfect, en het is nog een stuk duurder. Ik denk niet dat de brilvrije 3D-techniek snel in de bioscopen te zien is, omdat bioscopen al erg veel hebben geïnvesteerd in de ‘gewone’ 3D-techniek. 3D is nu zo’n twee jaar geleden op de IFA Berlijn gepresenteerd als dé boodschap, en ik verwacht dat de techniek de komende jaren wel hetzelfde blijft.”


EDITORS' CHOICE