REVIEWOnkyo

Beeldmaand: Onkyo BD-SP809 Blu-ray speler - ook voor beeldschoon geluid

De Onkyo BD-SP809 Blu-ray speler is al een tijdje uit. Toch willen we hem nog graag onder de aandacht brengen. Vanwege zijn uitstekende beeld- en geluidskwaliteit voor een scherpe prijs. En omdat we naar goed voorbeeld de meimaand omgedoopt hebben tot Beeldmaand, en diverse artikelen aan dat thema op zullen hangen de komende weken.

Het Japanse merk Onkyo heeft in de audiowereld een reputatie hoog te houden als het gaat om kwalitatief goede producten tegen een scherpe prijs. Vooral in het segment van de betaalbare home cinema-receivers is het merk de laatste jaren opgeklommen tot de top. In het verlengde is het dan ook niet vreemd dat de Japanners werk maken van het positioneren van een goede reeks Blu-ray spelers. Als je dan toch eenmaal het vertrouwen van de consument gewonnen hebt voor home cinema is de stap naar de aanschaf van een speler van hetzelfde merk sneller gemaakt. Toch?

Ontwikkeling van Blu-ray spelers
Dat zal misschien logisch lijken, maar in het aanbod van Blu-rayspelers lijkt toch wat geks aan de hand. Een samenvatting van de ontwikkeling maakt dat duidelijk. Eerst waren er de pioniers, die met de eerste ‘blauwe schijfjes’ kwamen. Zoals dat gaat bij pioniers: de prijzen van de apparaten waren fors. Maar door de overrompelende kwaliteit van de beeldweergave was de consument snel overtuigd van het product en bereid om zijn oude dvd-speler te verwisselen voor de nieuwe techniek. Al snel kwamen er goedkopere spelers op de markt. Nog steeds met een goede kwaliteit, gemeten ten opzichte van zijn voorganger de dvd-speler.

Eigenlijk zou je de Blu-rayspeler in verhouding tot de dvd-speler kunnen vergelijken als de sacd-speler ten opzichte van de cd-speler. Waar de sacd-speler een opmerkelijke verbetering van geluid liet horen, daar wist de Blu-ray speler een spectaculaire beeldverbetering te bewerkstelligen. Nu weten we hoe het ongeveer met sacd is afgelopen: die techniek is op sterven na dood, alleen bij een zeer beperkte groep liefhebbers is er nog interesse. Blu-ray is in een korte tijd toch onder een zeer breed publiek populair geworden. En de prijzen van een gemiddelde speler zijn nog steeds dalende. Voor rond de honderd euro kun je een redelijk goede kopen. Wat tot nu toe opviel bij het totale aanbod is dat in het segment van tussen de zeg maar 100 en 300 euro de keuze reuze was. Daarboven was vervolgens niet zo veel te vinden. Vervolgens waren er dan de blu-ray spelers in het high-end segment, de spelers van boven de duizend euro, oplopend tot 4000 (denk aan Denon UD-1).