ARTIKEL

De Muziekbeleving van: Marlein Parlevliet

Vandaag is het Record Store Day (RSD), een internationale feestdag in het teken van de zelfstandige platenzaak. Op tal van locaties zijn er bijzondere en intieme optredens, onder andere van Seasick Steve, Kensington en DeWolff.

Bovendien zijn er in de ongeveer 85 aangesloten onafhankelijke platenzaken diverse speciale uitgaven op vinyl te verkrijgen. Vorig jaar interviewden we Record Store Day's Marlein Parlevliet - een artikel dat we vandaag graag nog eens onder je aandacht brengen, al kan de inhoud op sommige plekken wat gedateerd zijn.

Grote baas van Record Store Day Nederland is de bezielde Marlein Parlevliet (25), tevens laatstejaars student en parttime medewerker bij platenzaken Concerto en Velvet. Wat en hoe luistert de 25-jarige vinylfreak zelf? Tijd voor De Muziekbeleving van... “Eenmaal aan het vinyl kun je niet meer zonder. Het is een heerlijke vorm van onthaasting.”

Een platenspeler en twee speakers. Meer is het niet, de geluidsinstallatie van Marlein Parlevliet in haar studentenhuis in Amsterdam Oud-West, waar ze nog een paar weken woont voordat ze op zichzelf gaat wonen. Waarom zou je meer nodig hebben als je alleen platen draait en koopt? De cd’s in haar kast zijn ‘een overblijfsel van vroeger’.

De laatste jaren koopt de Amsterdamse alleen maar vinyl. Nieuw vinyl. Albums van Fleet Foxes, Yeasayer, Wilco, War on Drugs, Pearl Jam, Panda Bear, Tame Impala, Moderat, Syd Barrett, The Black Angels, Austra, Alamo Race Track, Mount Kimbie, Cranfield and Slade. “Alles is tegenwoordig bijna verkrijgbaar op vinyl.”

Haar meest waardevolle plaat uit de collectie: een originele persing van Still van Joy Divison. Ook de 10’’ van Wilco (Speak into the rose) mag er zijn trouwens. “Zijn er maar honderd van geperst in Nederland. Toen ik hem laatst weer ergens zag staan, heb ik hem weer gekocht.”

In haar platenkast is alleen de box van The Smiths niet van haar, maar van een huisgenootje. “Ik wilde hem heel graag, maar kreeg hem niet bij elkaar gespaard. Mijn huisgenoot heeft niet eens een platenspeler!”

Tussen de platen in staat De Diamanten Naald 2012, die ze met Record Store Day won als ‘organisatie die zich het meest inzet voor vinyl’.

Op de massieve Stanton draait Maraqopa van Damien Jurado, haar nieuwste aanwinst. Hij ligt er al een hele week op, zegt Parlevliet.  “Als ik een nieuwe plaat heb, zet ik hem vaak op repeat. Eerst kant A, een paar dagen daarna kant B.”

Will Oldham & The Sound
Muzikale opvoeding? Marlein Parlevliet kan kort zijn: die was er niet. “Ik heb vooral zelf moeten leren luisteren. We hadden thuis een hele bibliotheek aan boeken, maar slechts drie cd’s: van Bonnie Prince Billy, Massive Attack en Portishead. Dit zat zo: vader Hans was in 1990 in Leiden de oprichter van platenketen Velvet. Omdat hij op zijn werk werd overvoerd met muziek, had hij er thuis helemaal geen behoefte meer aan. Bonnie Prince Billy, alias Will Oldham, is overigens wel altijd een held gebleven voor Marlein. “Een ontzettend bijzondere man. I see a darkness vind ik nog steeds een van de mooiste platen aller tijden.”Als iemand iets van hem koopt in de winkel, dan moet ze nog altijd even zeggen hoe fantastisch hij is.

Misschien geen muzikale opvoeding dus, maar wel ‘geboren in een platenzaak’, zegt ze. Op haar veertiende ging Marlein voor het eerst klusjes doen in de platenzaak van haar vader in Leiden. “Vooral cd’s opruimen.” Op haar zestiende stond ze - naast een vaste kracht - achter de toonbank.

Velvet verkocht op dat moment alleen nog maar cd’s, de vinylafdeling kwam later. Haar eerste aanraking met vinyl was de elpee Jeopardy van The Sound. “Ik was toen bezig met new wave en Joy Divison en kreeg die tip van mijn vader. Bleek dat die nooit op cd was verschenen” Ze vond hem uiteindelijk voor tien euro in het Vinylarchief in Nijmegen. “Een prachtplaat, inderdaad.”


EDITORS' CHOICE