REVIEW

The Doobie Brothers – What Were Once Vices Are Now Habits (sacd)


Eric de Boer | 01 mei 2012

Het opnieuw uitbrengen van de backcatalogue van diverse Amerikaanse bands bekomt het label MFSL blijkbaar goed. Of deze albums buiten de V.S. even gretig aftrek vinden als in het land zelf betwijfel ik, maar zo af en toe komt er wel iets heel fijns door.

Het uit 1974 stammende album What Were Once Vices Are Now Habits van de rockgroep The Doobie Brothers is zo’n plaat. Het vierde studioalbum -met onnoemelijk lange titel- van de vrolijke rockers uit Californië bracht de band ook hun eerste nummer één hitnotering met de track Black Water, waarop vooral Patrick Simmons’ stempel was gedrukt met het erg zuidelijke geluid met akoestische gitaren en viool. Maar diezelfde sfeer van het Zeuiden wordt door het hele album uitgeademd, met pedal steel gitaren, marimba’s, een heuse hoornsectie en conga’s ter ondersteuning.

De warmte van straalt bijna van het album af, met erg vrolijke noten op tracks als Eyes Of Silver, Spirit en zelfs wat R&B invloeden op You Just Can’t Stop It. Muzikale uitstapjes die de band erg natuurlijk bekomen. Maar het gitaargeluid regeert, samen met de vocalen die kenmerkend zijn voor de Brothers. Om het sterke album The Captain And Me uit 1973 succesvol te kunnen opvolgen liet de band zich vergezellen door Steely Dan-gitaarvirtuoos Jeff Baxter. Ook werd Keith Knudsen aangesteld als opvolger van drummer Michael Hossack die leed onder een te hoge werkdruk, zo zijn beiden te horen op deze plaat. Verdere invloeden voor deze met countryrock doordrenkte plaat werden samengesmolten tot twaalf tracks die allemaal draaibaar waren op de radio. Met een erg mooi uitgevoerd instrumentaal nummer Flying Cloud (geschreven door bassist Tiran Porter) en een voor die tijd lang hoogtepunt in de vorm van de track Daughters Of The Sea. En wat ook fijn is voor de fans van toen en nu is de erg mooie en ruimtelijke mastering. Geen kapot geproduceerd geheel, maar open geluid, redelijk tot goede dynamiek (hoewel de laagste regionen wat dunnetjes op de luisteraar overkomen) en een mooie diepgang. En dat is altijd goed nieuws voor muziek- en hifiliefhebbers! Muzikale en audiofiele aanrader.

Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Speelduur: 45:04 minuten
Website

EDITORS' CHOICE