REVIEWQuad

Quad 23L Classic Loudspeakers

Het is zaterdagmiddag en mijn vrouw en dochter vertrekken naar de manege. Een uitgelezen moment om me terug te trekken in mijn luisterruimte voor de broodnodige dagelijkse portie muziek. Terwijl ik de trap op loop denk ik; "O ja, dat is waar ook. Ik heb mijn eigen luidsprekers aan de kant geschoven. Ik moet nu eerst een set recensie luidsprekers opstellen."

Omdat ik als recensent regelmatig tijdelijk nieuwe apparatuur in mijn beide sets opneem gaat die gedachte natuurlijk wel vaker door mijn hoofd. En altijd weer gaat dat gepaard met een daar aan gekoppeld gevoel. De ene keer is dat nieuwsgierigheid, de andere keer vreugde of geluk, maar ook verbazing komt voor. Terwijl ik de twee trappen bestijg die de woonkamer scheiden van de grote luisterruimte, bedenk ik me dat het Quad luidsprekers zijn die tijdelijk op de plek komen te staan van mijn referentieset Audiovector Si3 Avantgarde Arreté luidsprekers. Lange tijd behoorden Quad luidsprekers niet tot mijn rijtje favoriete weergevers.

Dat is echter drastisch veranderd toen ik de ESL 57 en de ESL63 hoorde in combinatie met vintage apparatuur. Later had ik een zelfde positieve ervaring toen ik de ESL 2905 hoorde, ditmaal gekoppeld aan eigentijdse elektronica. Sindsdien ben ik helemaal om. Luidsprekers van Peter Walker, en van hen die zijn merknaam in ere houden, weten mij tegenwoordig wel degelijk te raken. Tegen de tijd dat ik mijn luisterruimte bereik overheerst het gevoel van nieuwsgierigheid. Want ditmaal gaat het niet om een elektrostaat, maar om een klassieke dynamische luidspreker; de 23L Classic. Behorend tot de L Classic Series waartoe ook de beide monitor luidsprekers 11L en 12L en de grote vloerstaander 25l behoren.

23L Classic

Maar laat ik voor ik verder ga met het opstellen van de luidsprekers even teruggaan naar het moment waarop de 23L speakers afgeleverd werden. De eerste indicatie dat het hier gaat om een nieuw type luidspreker krijg ik wanneer de importeur mij bij aflevering een grote envelop met Quad folders overhandigt. Daarbij zitten enkele folders van de L Classic Series. Wat opvalt is dat alleen de 11L en 12L een eigen folder blijken te hebben. De 23L is, net als zijn grote broer de 25L, alleen terug te vinden in de overzichtsfolder van de L Classic Series. Beide typen zijn dan ook nog maar net op de markt. Een tweede aanwijzing dat de 23L nog maar net gelanceerd is kom ik tegen op de dozen waar de serienummers op staan afgebeeld. Importeur NewTranstec heeft de hand weten te leggen op het paar met serienummer 00010.

Bij het openen van de doos wacht mij een aangename verrassing. Wanneer ik een stuk verpakkingsmateriaal verwijder blijkt dat de luidspreker op zijn kop in de doos staat en dat de vier solide ogende spikes naar boven steken. Omdat de spikes al gemonteerd zijn hoef ik de luidspreker alleen maar om te draaien op de plek waar ik hem hebben wil en vervolgens de doos van hem af te lichten. Geen geknoei met monteren van een platform of het inschroeven van de spikes. Voordat ik de exemplaren uit hun dozen bevrijd maak ik echter eerst even gebruik van het feit dat de onderkant van de speaker zich nu op ooghoogte bevindt. Zo is goed te zien hoeveel aandacht besteed is aan het fundament van de luidspreker.

Allereerst die fier in de lucht priemende spikes. Deze zijn van een zware kwaliteit. De grote metalen draaiknoppen maken het mogelijk om de spikes onafhankelijk van elkaar in hoogte te verstellen en op die manier de speaker waterpas af te stellen. Het platform waar de spikes in vastgeschroefd zitten maakt een degelijke, stabiele indruk. De speakerkast rust met vier metalen pootjes op dit platform. Duidelijk is te zien dat de twee aan de voorkant langer zijn dan die aan de achterzijde. Daardoor helt de 17,2 kilo wegende luidspreker enigszins achterover. Tijdens de luistertests blijkt dat deze hoek perfect gekozen is. Nu is ook goed te zien dat zich in de bodem van de kast, tegenover het platform, een Auxiliary Bass Radiator (ABR) bevindt. Waarmee het type luidspreker duidelijk wordt; de 23L is een reflex box met ABR. Hierdoor is hij vrij makkelijk te plaatsen en kan hij ook dicht bij een wand worden opgesteld. Hij staat hier in de matte Classique Cherry Veneer uitvoering maar is ook leverbaar in Deep Rose Veneer. Beide versies zijn gelijk geprijsd op 799 euro per stuk. Voor een glanzende uitvoering in Classique Cherry Piano of Black Piano betaalt u per stuk 100 euro meer.

Na het verwijderen van het front zie ik de drie units van deze drieweg luidspreker. Boven een 25 mm fabric dome tweeter die verantwoordelijk is voor het frequentiegebied van 2,2 kHz tot 23 kHz. Deze ligt in het midden van een ondiepe trechtervorm waardoor een optimale integratie van het hoog en het middengebied wordt bewerkstelligd. Ook in deze prijsklasse maakt Quad gebruik van de krachtige neodymium magneten die een sterk geconcentreerd magnetisch veld geven. Daaronder de 125 mm kevlar midrange conus met een butyl rubber rolrand. Deze bestrijkt het gebied van 450 Hz tot 2,2 kHz. Tenslotte eenzelfde unit die wordt ingezet als midbass driver welke vanaf het kantelpunt van 450 Hz naar beneden loopt tot aan 40 Hz. De gevoeligheid (2.83V @ 1m) bedraagt 88 dB en de fabrikant adviseert het gebruik van een versterker die tussen de 50 en 200 Watt per kanaal levert. De impedantie bedraagt 8 Ohm en zakt niet onder het 4 Ohm punt. Aan de achterzijde de dubbel uitgevoerde aansluiting voor de luidsprekerkabels.

Jammer vind ik het dat deze aansluitingen zich niet helemaal onderaan de achterzijde bevinden. Doordat ze net onder het midden zijn aangebracht hangen de luidsprekerkabels wat meer in het zicht, hetgeen de `significant other` over het algemeen wat minder weet te waarderen. De liefhebbers van bi-wiring of bi-amping kunnen hun hart ophalen. Maar uiteraard is ook single wire een optie. Mede omdat ik denk dat de meeste potentiële klanten in deze prijsklasse voor deze laatste optie zullen kiezen heb ik mijn Siltech Classic kabels op deze wijze aangesloten. Uiteraard kunnen hierbij de standaard vergulde metalen plaatjes tussen de beide sets connectoren worden gebruikt. Ze zien er wat steviger uit dan gemiddeld het geval is maar desalniettemin adviseer ik toch om deze te vervangen door jumpers. Voor een optimaal resultaat het liefst van hetzelfde merk en type als de luidsprekerkabel. De behuizing, die 925 x 225 x 316 mm meet (HxBxD), is in het kader van het opbreken van resonanties niet opgetrokken uit MDF maar uit een combinatie van twee lagen van verschillende houtmaterialen.

MERK

EDITORS' CHOICE