ARTIKEL


René van Es | 30 augustus 2000 | Fotografie René van Es
De zijwanden zijn opgebouwd uit 18 mm MDF, afgedekt met 12 mm MDF. Twee voordelen, de stevigheid neemt toe en alle naden aan de zijkant zijn afgedekt. Het front is 22 mm, net als de boven-, onder- en achterzijde. De onderzijde verkrijgt extra stevigheid door de poot, de bovenkant en het front door het beplakken met leer op loodbitumen (waarover later meer). Binnen in de kast is op alle wanden m.u.v. het front loodbitumen van 2 mm geplakt als extra demping. De zijwanden, die het grootste oppervak hebben zijn dan in totaal 32 mm dik geworden. Tussen het front en de achterwand wordt nog een verstevigingsbalk gelijmd. (Foto 2 en 3)

De zo in elkaar gelijmde kast wordt aan alle kanten geschuurd. Het meest vervelende werk en iets wat het eindresultaat qua uiterlijk in belangrijke mate zal beïnvloeden. Wie beschikt over een bovenfrees kan de hoeken nog afschuinen. Zelf heb ik ze afgerond door met de hand te schuren. Een lastig en nauwkeurig karwei, maar wel leuk als je het netjes kunt krijgen. Daarna wordt het gronden, schuren, gronden, schuren, lakken, schuren en aflakken. Niet geverfd zijn de ingesprongen bovenkant en het ingesprongen front. Wat heel lastig te lakken is, is de reflexpoort. Uiteindelijk heb ik een stuk keukenrol om een houten spatel bevestigd en dat in de verf gedoopt en zo de binnenzijde geverfd. Als je gaat spuiten is dat uiteraard makkelijker te doen. (Foto 4)

Ondertussen, verf moet nu eenmaal langdurig drogen, zijn de filters opgebouwd. Gekozen is voor luchtspoelen en MKP condensatoren. De bekabeling is Van de Hul Clearwater. De filteronderdelen zijn op een dun MDF plankje gelijmd. Er is niet gekozen voor een printplaat en de van den Hul kabel is gebruikt om waar nodig de onderdelen met elkaar te verbinden. Het resultaat ziet er professioneel uit en is beslist beter dan menig fabrieksfilter op een printplaat. De kabels zijn vastgezet door gaatjes in het MDF te boren en met Tie-rap` s te werken. Snel en goedkoop. Alle kabeluiteinden even labelen en het filter is klaar. Aan de onderzijde is weer loodbitumen geplakt. Het filter is in de kast gelijmd (loodbitumen op lood bitumen). Nadeel, het kan er niet meer uit, maar het voordeel is dat het muurvast zit. Overwogen is om het filter in de zuil op te nemen, maar er is nooit rekening mee gehouden dat die zuil dan open zou moeten kunnen, anders wordt de bouw wel erg lastig. Dus dan maar niet. Als alles in de kast zit kan het dempingmateriaal worden aangebracht. Hiervoor is Pritex gekozen. Makkelijk verwerkbaar, relatief goedkoop en het voldoet in een basreflex behuizing. (Foto 5 en 6)

Het front en de bovenzijde heb ik 5 mm in laten springen t.o.v. de andere wanden van de kast. Bij een leerbedrijf heb ik een mooie lap leer gehaald. Het loodbitumen is makkelijk te snijden en te knippen. De stukken zijn op maat gemaakt en er zijn uitsnijdingen gemaakt voor de tweeter en de woofer. Dat gaat makkelijk en het heeft wederom een paar voordelen. Ten eerste heeft het loodbituum met leer een resonantie dempende werking en ten tweede is het niet noodzakelijk om uitfresingen te laten maken in het MDF. Verder zorgt het voor een luchtdichte afsluiting voor de units. Het leer wordt licht gespannen op een houten plaat en met Bison kit aan het loodbituum gelijmd. Daarna wordt het hele zaakje op de kasten gelijmd, units aansluiten (solderen en niet met stekers), vastschroeven en klaar. Het allerlaatste in het vullen van de zuil met schelpenzand, het bedekken van de onderplaat met een lap loodbitumen en het inschroeven van de spikes. En dan de ultieme test: ... luisteren ;-). (Foto 7 en 8).

De specificaties beloven een rendement van ca. 91 dB aan 8 ohm voor 1 Watt. Het frequentiebereik zou ongeveer 55 tot 23 kHz moeten zijn. De systemen zijn met Supra Classic 4 mm2 bi-wired aangesloten op twee Monarchy Audio in bridged mono geschakelde eindversterkers en een aantal dagen ingespeeld voordat er serieus naar werd geluisterd. Verder is er later gebruik gemaakt van een subwoofer en zijn de reflexpoorten afgesloten. Maar dat heeft veel meer te maken met de akoestische eigenschappen van mijn kamer, dan met de speakers. De speakers zijn gemeten met een test CD en een eenvoudige Tandy dB meter en zijn keurig recht binnen een paar dB van 125 Hz tot 8 KHz. Daaronder speelt de kamer te veel een rol en daarboven is de meter onbetrouwbaar. Focal heeft in ieder geval heel fraaie filters aangegeven voor dit ontwerp. De aansluiting tweeter en woofer is bijna vlak bij net geen 4 kHz. De woofer heeft dus het nodige te doen.

De speakers zijn uitermate neutraal. Geen of weinig kastkleuring (daar is ook naar gestreefd!!) met een zeer open en prettig middengebied. Nergens opvallend. Piano is mooi tot zeer mooi en stemmen hebben body zonder te "bruin" te worden. Hoog is ondanks de als fel bekend staande Focal tweeter uitgewogen doch spits. Laag is veel dieper dan doet vermoeden uit zo`n kast (24 x 35 x 40 cm BxDxH, inhoud 18 liter) en volkomen wars van bonken en stampen. Veel detail en lekker ronkende bas waarbij snaren goed hoorbaar zijn. De zand gevulde poot en de spikes doen hier duidelijk ook hun werk. De Daline is wat levendiger, maar heeft een bult in het frequentieverloop tussen 3 en 6 kHz en dat zie ik voor een groot deel als de oorzaak daarvan. Neigt dan ook eerder naar schreeuwerig. Als ik de speakers zou vergelijken met de fabrieksproducten in het achterhoofd, wetend dat een set JMLab Megane Carat destijds Fl. 2000,- heeft gekost, een set goede stands op minimaal rond de Fl. 350,- komt, dan mag je de vergelijking aan gaan met speakers van minimaal Fl. 3000,- per paar. Tenslotte zijn de kasten veel degelijker en luxer afgewerkt. En naar mijn idee staan ze dan ruim hun mannetje. Ik durf best aan een waarde van Fl. 4000,- per paar te denken. Blijft de moeilijke keuze wat mijn hoofdsysteem wordt, de Daline`s 6.1 of deze nieuwelingen. Mijn vrouw en ik zijn het er nog niet over eens. (Foto 9)

Rene van Es. Vragen, opmerkingen, reacties? Mail naar: Rene van Es

P.S. De kasten zijn op het balkon en in de huiskamer in elkaar gezet. Is er wel goed maar geen professioneel gereedschap gebruikt. Er is ca. 50 uur werk in gaan zitten. Zoveel mogelijk zijn fabrieksopgaven gehandhaafd.

EDITORS' CHOICE

  • Review
    Review Elac EA101EQ-G `Elements` versterker
    Review
    lees meer »
  • Nieuws
    Video: Introductie Bowers & Wilkins PX hoofdtelefoon
    Nieuws
    lees meer »
  • Review
    Review Pro-Ject Pre box S2 Digital
    Review
    lees meer »