Het luisteren


Jan de Jeu | 17 maart 2005

We starten met de 3250 euro kostende ge´ntegreerde versterker in combinatie met de 5900 euro kostende cd speler. Beide Audio Research apparaten worden onderling verbonden met Hovland bekabeling en ook de luidsprekerkabels naar de Perception weergevers zijn van Hovland. De netkabels zijn van Nordost. Al meteen bij het eerste schijfje is er het bekende pakkende, dynamische, muzikale Audio Research geluid. Verbazingwekkend dat tweemaal 45 Watt dit grote geluid neer kan zetten. Maar ja, buizen watts zijn nu eenmaal geen transistor watts. Wat ook terstond duidelijk is, is het purisme van de CD 3 mk II. De speler klinkt zoals hij er uit ziet; no nonsense, robuust, dynamisch en met een onwrikbaar fundament. Met een muzikaliteit die voor mijn gevoel nog steeds bijna uitsluitend voorbehouden is aan analoog. De vraag die hij oproept is; waarom zou je up en oversampling toepassen wanneer zonder deze kunstgrepen dit resultaat haalbaar is. De gitaar in een stuk van Bizet klinkt werkelijk schitterend; puntige snaren in combinatie met een heerlijk warme suggestie van de houten klankkast. Op gelijke hoogte met de groene ogen van de Audio Research glanst de Avid mij tegemoet en naarmate er meer cd`s gedraaid worden merk ik dat ik steeds nieuwsgieriger word naar het analoge geluid van deze vinylspinner. Als ik dan eindelijk de naald in de groef zie zakken en de eerste tonen van Sara K.hoor is duidelijk wat Kees Jan eerder door de telefoon al stelde; "analoog klinkt beter dan digitaal". De cd speler mag dan ruim 1500 euro meer kosten dan de draaitafel maar de Avid Volvere van 3350 euro, uitgerust met Rega RB 300 arm van 330 euro en een Benz Ace element van 580 euro is de duidelijke winnaar wanneer het aankomt op het weergeven van muziek. Gerry Mulligan`s Concert Jazz Band, Ben Webster, ze staan stuk voor stuk live in Zevenbergen. De draaitafel weeft zijn magie middels tussenkomst van de SP16 voorversterker van 2750 euro die uitgerust is met een mooie MM phonotrap. Wanneer de ge´ntegreerde versterker vervolgens vervangen wordt door de VS 55 eindversterker die 2755 euro kost en twee maal 55 watt levert, wordt ook via het door de CD speler geproduceerde geluid duidelijk dat een separate voortrap in combinatie met een eindtrap een duidelijke meerwaarde kent ten opzichte van de uit een eindversterker en een potmeter samengestelde ge´ntegreerde versie. Het beeld wordt groter en op alle audiofiele parameters indringender en meeslepender.

Audio Excellence Musical Days (c) Xingo

Kees Jan moet de steelse blikken bemerkt hebben die ik een aantal malen geworpen heb in de richting van de Avid Acutus met SME V arm en Lyra Argo element want op een gegeven moment stelt hij voor dat we even naar dit state of the art product overstappen. Er wordt een lange kabel aangesloten en opnieuw trekken dezelfde uitvoerenden aan ons voorbij. Grootser, indrukwekkender en ditmaal horen er lichamen bij de stemmen en meeklinkende omhulsels bij de instrumentale klanken. Dat een grotere afstand tussen draaitafel en phonotrap niet optimaal is tenzij de verbinding een gebalanceerd karakter heeft is het volgende statement dat Kees Jan overtuigend demonstreert. Ik geniet met volle teugen maar nog steeds is de koek niet op want er is nog een volgende stap. De SP16 wordt vervangen door de soevereine, 11000 euro kostende, Reference 2 mk II voortrap uit de toplijn van de Amerikaanse fabrikant. Zo hoort een voorversterker van dit merk er uit te zien. Ook al hebben ze dan niet de mechanische functies die hun uiterlijk doet vermoeden; de toggle switches en turnable knobs zijn vertrouwd als betrof het een voortrap uit de beginperiode. U zult zich onderhand afvragen; kan het dan nog mooier? Zucht. Ja, dat kan. En dat alles nog steeds op die relatief goedkope stereo eindversterker.

Audio Excellence Musical Days (c) Xingo

Terwijl ik de klankmatige en visuele indrukken met groot genoegen tot me neem verschijnt er iemand met een bord met daarop geurige verse harde broodjes met warme boter en fijne vleeswaren. Het is Jan Verlegh, de man wiens naam al vanaf de beginperiode gekoppeld is aan Audio Excellence. Gedurende de demo is hij al enkele malen binnengelopen maar nu blijft hij zitten en er ontvouwt zich een gesprek over genieten van muziek via diverse systemen, al dan niet opgebouwd uit vintageapparatuur. Praten over mijn favoriete hobby terwijl gehoor en smaakpapillen verwend worden. Of dit nu typisch Brabantse gastvrijheid is weet ik niet maar ik weet wel dat er slechts weinig winkels zijn waar ik deze combinatie eerder aangetroffen heb. Jan vertelt dat zij klanten in hun bestand hebben die uit de meest afgelegen plekken in de Benelux afkomstig zijn en dus lange reizen moeten maken om hier te komen. "Niets is zo vervelend als te moeten luisteren op een lege maag", besluit hij.

Audio Excellence Musical Days (c) Xingo

De tijd vliegt voorbij en voor ik het weet is het moment aangebroken om op te stappen. Tenslotte bestaat het leven niet uitsluitend uit high end en muziek. Nog even snel wat foto`s en ik ben gereed om het pand te verlaten. Heren, bedankt voor de geweldige demo. Ik heb genoten en u ziet mij dan ook zeker terug.

EDITORS' CHOICE