ARTIKEL

Meer aandacht


Rob van Ginneken | 10 november 2005

Gelukkig valt er op dat gebied ook goed nieuws te melden. Elk zichzelf respecterend automerk levert zijn auto’s met snufjes als airco, satellietnavigatie, autotelefoon en zelfs Bluetooth. Daarom zoekt men nu nieuwe manieren om de aandacht van de autokoper te trekken. Lees: naar de showroom te lokken. En wat is dan een van de weinige gebieden waar nog écht veel te verbeteren valt? U voelt hem al… audio.
Zeker nu we steeds vaker en langer in de file staan, begint luistergenoegen een steeds belangrijker troefkaart te worden. Voor de muziekliefhebber levert dat een fantastische ontwikkeling op. Wat de afgelopen jaren voorzichtig begon met wat extra keus in de vorm van verschillende systemen – en zo hier en daar Bose hardware als alternatief – zet sinds kort volgas door als een ware audiotrend.

MoFi breekt door (c) Xingo (c) Xingo (c) Xingo (c)

Sterker nog: er zijn diverse trends. Zo zien we bij Opel (Astra) en Audi (A6) DAB-tuners in het accessoireboekje opduiken. Ook MP3 en het gebruik van de iPod via de geluidsinstallatie rukken op. Beide noviteiten vormen een verhaal apart, waar we zeker nog een keer op terugkomen. Om de digitale smaakpapillen te stimuleren één actueel nieuwtje misschien? VW levert vanaf december een USB aansluiting in Golf, Golf Plus en Touran. Je prikt er je speler in en de mapjes worden keurig op het infobeeldschermpje weergegeven. Andere automerken volgen rap.


VW trendsetter


Terug naar de opgewaardeerde audio. Eerlijk is eerlijk: Lexus ‘doet het’ al jarenlang met Mark Levinson. Noem hen dus maar de échte pioniers van de MoFi trend (mobile HiFi). Maar als zo vaak mag je pas van een echte doorbraak spreken wanneer een volumemerk het oppakt. Met een automodel dat je in iedere straat tegen gaat komen. Mogen we even voorstellen: de nieuwe VW Passat. En zijn stationwagenversie. In Duitse dagbladen zag je opeens advertenties waarin de audioinstallatie als visitekaartje werd vooruitgeschoven. Nooit eerder vertoond, voor zover we weten.

MoFi breekt door (c) Xingo (c) Xingo (c) Xingo (c)
Dynaudio Evidence Master met de VW Passat

Daar had VW alle reden voor, want het uiterst ‘highendige’ (excuus voor het Anglo-Germanisme) audiomerk Dynaudio heeft bij het ontwerp een flinke vinger bij in de pap gehad. Sterker nog: ze waren vanaf de eerste dag betrokken bij het interieurconcept. Oké, aan het ‘strafbankje’ voor de luidsprekers laag in de deuren viel niet te ontsnappen. Zelfs met een team Dynaudio luidsprekerspecialisten als vaste gast in de VW ontwikkelingsafdeling. Maar dat ondervingen de Denen met speciale luidsprekers (uit dezelfde fabriek in Skanderborg waar de highend luidsprekerboxen vandaan komen). Plus een digitale processor die het geluidsbeeld optimaliseert en een hele tros analoge versterkers die de tien de luidsprekers met 600 Watt ‘echt vermogen’ bedienen.

Andere Volkswagens zullen volgen. Zoals de pas gelanceerde Eos coupé cabriolet. Om het goed te doen, zul je de nieuwe ‘sound’ vanaf de eerste ontwerpen helemaal in een nieuwe auto moeten integreren. Dát begrijpt ook de autowereld inmiddels. Je kunt er donder op zeggen dat diezelfde filosofie op toekomstige nieuwe VW’s wordt losgelaten. Zodat ook Golf-rijders over een paar jaar echt op topniveau swingend door het verkeer kunnen.


Het eerste schaap


En vergelijkbaar verhaal gaat op voor Volvo. Daar kon je veel modellen - zoals de S80 - al met een opgewaardeerd Premium systeem bestellen en de echte kenners wisten dan wel dat Dynaudio daar op de achtergrond meedacht. Met de lancering van de compleet nieuwe ontwikkelde en onder leiding van de Nederlandse designer Fedde Talsma ontworpen C70 coupé cabriolet tapt Volvo uit een ander vaatje. Het nieuwe Premium Sound-audiosysteem is nu opeens wel herkenbaar aan het Dynaudio plaatje op de speaker midden bovenop het dashboard.
Inderdaad: een surround systeem. Met sound processor en desgewenst extra subwoofers (opvallend genoeg van harman/kardon). Zodat je ook bij open dak op maximale luisterpret mag rekenen. Met hulp van digitale versterkers is er in de meest complete opstelling pakweg een kiloWatt aan vermogen beschikbaar. Wow!

MoFi breekt door (c) Xingo (c) Xingo (c) Xingo (c)
Volvo C70 coupé cabriolet

Het zal duidelijk zijn dat andere officieel als Dynaudio gelabelde Volvo Premium Sound audio-systemen volgen. Ook voor de minder exclusieve modellen die door de gewone zakelijke rijder worden gekozen. Nu is het nog een exclusiefaccent, maar op afzienbare termijn druppelt de trend net als bij Volkswagen door naar volumemodellen.

EDITORS' CHOICE