ARTIKEL

Matrix

Vanzelfsprekend stelt de beperkte inbouwruimte en het werken met een akoestisch behoorlijk eigenwijze cabine de luidsprekerbouwers voor hindernissen die ze in hun ruim veertigjarige ervaring nog maar zelden zijn tegengekomen. Toch valt op dat de oplossingen veelal teruggrijpen naar snufjes zoals we die al van B&W kennen.



Zo valt bijvoorbeeld meteen op dat speakers zowel voor- als achterin op een soort honingraatpanelen zijn gebouwd. Bij Formule 1 racewagens wordt dat gebruikt om extreem sterke en lichte constructies van de monocoque (zeg maar: de zitkuip) te creëren. Terwijl B&W het effect vergelijkt met de versterkingsconstructies zoals ze die in hun grote luidsprekerboxen toepassen. Door een wafel van twee platen te gebruiken, met daartussenin een dempende laag van dunne wandjes in een honingraatpatroon, kunnen tweeters en middentonen speakers optimaal hun werk doen.


Diamond Dome tweeter

Over tweeters gesproken: daarvoor grijpt B&W (hoe kan het ook anders) terug op zijn peperdure en veelgeprezen Diamond Dome techniek. Met vederlichte, maar extreem stijve constructie die hoge tonen sprankelend laat ‘doorkomen’. Voor deze specifieke automobieltoepassing kregen de tweeters een spiraalvormig dempingpaneeltje aan de achterkant mee. In een dashboard valt het immers niet mee om aan de klassieke langwerpige Nautilus oplossing ruimte te bieden.


EDITORS' CHOICE