ARTIKEL

Eerste plaatje

“We hadden één radiootje thuis, verder niets. Je moet bedenken dat ik opgroeide in de omgeving van Portsmouth, een nogal armoedige en provinciale streek. Maar ook dat bleek zijn voordelen te hebben gehad; er waren nauwelijks invloeden van buitenaf. Toen ik mijn eerste singletje had gekocht - Telstar van The Tornados - duurde het nog eeuwen voordat ik het af kon spelen. Waarom ik het dan toch gekocht had? It was a record, you know! En het kostte slechts een paar pennies. Ik was een jaar of tien en had Telstar op de radio gehoord, en werd er erg opgewonden van. Wanneer ik mijn eerste platenspeler kreeg? Ik zou het echt niet meer weten. Ik had dat plaatje, daar ging het om.”



Vinyl

“Ik ben nooit een echte collector geworden. Kocht altijd platen zoals een liefhebber die koopt. Sommige collecties wil ik wel zoveel mogelijk compleet: Beethoven, Bowie, Talking Heads, Ellington, Fitzgerald, Sinatra, Art Blakey & Jazz Messengers, Beatles. Mijn collectie, een paar duizend cd’s, ligt verspreid over mijn huizen in New York, Berlijn en Portsmouth. Ik heb ook nog vinyl, maar kan het niet meer draaien. Heb geen platenspeler. Zou er graag eentje kopen, vinyl klinkt toch beter. Helaas kreeg je geen keus meer, plotseling was het vinyl weg. ‘So much for democracy…’ Iedereen die ik spreek, mist het oude vinyl.”



NAD

“Ik kan heel goed zonder muziek. Muziek begint voor mij doorgaans bij de eerste cocktail en de eerste sigaret, en dat is meestal ’s avonds. Ik hou van goed geluid, heb zelf een NAD-installatie en Vandersteen-speakers, ‘made in California’. Degelijk spul, maar geen high-end, audiofiel spul. Er gaapt nog een flinke kloof tussen degelijk spul en high end-apparatuur. Ik luister zelden naar mp3’s, soms beroepsmatig, als iemand bijvoorbeeld een pianopartij doorstuurt. Het is een briljant stukje techniek, maar het klinkt fucking beroerd. Je mist veel te veel frequenties. Dat hele i-Pod-gedoe kan me ook gestolen worden. Het is het toppunt van individualisme. Iedereen luistert voor zich, compleet afgesloten van de buitenwereld. Muziek moet je juist samen beleven, in de ‘open lucht’.”

EDITORS' CHOICE