ARTIKEL

Onbereikbaar?

Kilian Bakker | 20 augustus 2009

Is het vinden van een prettig weergavesysteem dan echt zo moeilijk? De uitspraak `door de vele bomen het bos niet meer zien` is helaas wel van toepassing op de electronicabranche als geheel en de audiowereld in het bijzonder. Terwijl het eerder genoemde cartoonfiguurtje zich op slechts één doel hoeft te richten (wat al moeilijk genoeg blijkt te zijn) is het voor de audiofiel juist lastig om een richtpunt te vinden binnen het grote aanbod. Nadat een budget is vastgesteld (en thuis een zo geloofwaardig mogelijke reden is gegeven waarom het oude apparaat écht niet meer kan) moet er zoals eerder genoemd steeds vaker een bewuste keuze worden gemaakt tussen klassieke of moderne technologie.

Oud én Nieuw?

Maar waarom niet beide werelden omarmen? Een buizenversterker met afstandsbedienig, of een CD-speler met buizen uitgangstrap, het kan heel goed samengaan. Ook zien we steeds vaker Phonotrappen terugkomen in nieuw ontworpen (voor-) versterkers en receivers wat mede te danken is aan de niet aflatende interesse in `het zwarte goud`. Wat betreft kwantiteit versus kwaliteit zullen er vaak ongewenste of ongebruikte functies in een nieuw apparaat zitten, vooral bij apparaten die zijn voorzien van  electronische en/of digitaal geregelde besturingsfuncties. Bij de vaak extreem uitgebreide `connectivity` die aan veel nieuwe ontwerpen wordt toegevoegd mag vanuit audiofiel oogpunt best een vraagteken worden geplaatst.

Aan de andere kant is de betere audiofabrikant zich hier terdege van bewust en zal men zeker proberen om negatieve invloeden tot het absolute minimum terug te brengen. Extra Connectivity en uitgebreide bedieningsfuncties bestaan eigenlijk al heel lang. Vooral Japanse apparatuur uit de jaren zeventig kreeg vaak het absolute maximum aan functies en aansluitingen mee van hun makers. Maar ook in die tijd waren er fabrikanten (vaak uit de hoek van de `Cottage Industry`) die puristisch/minimalistisch uitgevoerde apparatuur in omloop brachten, wat uiteindelijk de bakermat voor de zogeheten `High End` audio (overigens een onduidelijke en vaak misbruikte term) zou gaan worden.


EDITORS' CHOICE