ARTIKEL

Jubileum-model


René van Es | 03 september 2009 | Fotografie René van Es

Inmiddels bestaat Jadis al meer dan 25 jaar, hetgeen is gevierd met het uitbrengen van een jubileum-model. Dit bestond in wezen uit de "oer-" voor- en eindversterker van Jadis, maar dan met de allerbeste moderne componenten in een moderne behuizing. Gezien de omvang van het bedrijf en het vele handwerk dat in elke Jadis component gaat zitten, vraag ik mij hardop af hoe moeilijk het is om in deze tijden van crisis om door te blijven draaien. Patrick: "Als we alleen moesten leven van de omzet in Frankrijk, zouden we allang niet meer bestaan. Jadis is in 43 landen vertegenwoordigd. Veel van onze producten vinden hun weg naar liefhebbers in China en Taiwan. In totaal is het Verre Oosten goed voor 60% van onze omzet. De rest gaat naar Amerika of blijft in Europa. De grootste omzet in Europa komt trouwens voort uit Nederland en Duitsland. Jullie zijn een Jadis-minnend volk. Van de huidige economische crisis hebben wij ongeveer 3 maanden echt last gehad. De orders stopten, mensen werden voorzichtig met geld uitgeven. Na die 3 maanden leefde de markt voor ons weer volkomen op. Al heel snel draaiden we weer de normale productie en dat is nog steeds zo."

Electronics

Ik zie Jadis niet vaak meer terug in de pers, zeker niet internatonaal gezien. Hoe komt dat toch? Patrick: "Onze afnemers zijn erg trouw aan Jadis. Zo kennen we bijvoorbeeld Jesper Hansted (de Nederlandse importeur) al heel lang; hij heeft onze vader nog geholpen met het schilderen van het pand. Die trouw zorgt ervoor, dat onze naam steeds naar voren blijft komen op shows en in de winkels. Dat we minder in de bladen staan, heeft deels te maken met de doorlooptijd van de ontwikkeling van producten. Gemiddeld doen we er twee jaar over om van een idee een product te maken dat de markt op kan. Deels ligt de oorzaak ook in de lange beschikbaarheid van onze producten, getuige bijvoorbeeld de jubileumset, die is gebaseerd op een versterker van 25 jaar geleden. De pers heeft graag “nieuws en primeurs”. Die hebben wij dus niet veel te bieden. Helaas is het in sommige landen ook zo, dat onze distributeurs niet altijd een goede relatie hebben met de audiopers, die hun publicaties volledig koppelen aan advertentieverkopen. Wat dat betreft zijn wij maar kleine spelers in de markt en kunnen niet beschikken over enorme reclamebudgetten."

Electronics

Wat zijn voor jullie de hardlopers in de markt en waarom levert Jadis geen luidsprekers meer? Heeft dat te maken met het feit, dat een elektronicaleverancier door de consumenten geacht wordt bij de leest te blijven? Patrick: "Onze best verkochte producten zijn op dit moment de Orchestra geïntegreerde versterker en de DA 50 en DA 88 in diverse uitvoeringen: met of zonder afstandsbediening, met of zonder vergulde delen en (voor de Orchestra) met of zonder iPod-dock. Naar Taiwan en omstreken gaan vaak de grote monoblokken als de JA 500 of JA 800. Met het maken van luidsprekers zijn we destijds gestopt. Per jaar verkochten we misschien drie sets van de Eurythme en dat is veel te weinig om productieruimte voor vrij te houden en om er in te blijven investeren. Inmiddels zijn we wel bezig met een nieuwe luidspreker. Dat is een model met een breedbandunit in een vloerstaande uitvoering van een hoorn.

Electronics

Een paar prototypes staan al bij Jesper in Nederland, hiernaast zul je ze straks zien. Een andere ontwikkeling is een platenspeler, maar dat is nog erg prematuur op dit moment. Onze cd-spelers verkopen goed. Dat zijn eveneens eigen ontwerpen, voorzien van Philips CDM12Pro loopwerken. De markt vraagt om upsampling, iets waar we niet altijd achter staan. Daarom zijn onze spelers omschakelbaar tussen upsampling en normaal. Wat betreft het bij de eigen leest blijven, kan ik alleen maar opmerken dat we nog steeds werken met buizen en alleen halfgeleiders op printplaten toepassen waar dat technisch gezien voordelen biedt of niet anders kan. De topmodellen zijn zonder uitzondering met buizen uitgerust en liefst altijd voorzien van een losse voeding."

EDITORS' CHOICE