ARTIKEL

Open voor iedereen

Wordt de studio eigenlijk ook beschikbaar voor mensen van buiten Kytopia?

"Dat is helemaal afhankelijk van wie die buitenstaander is. Als wij er een goed gevoel bij hebben, dan staan we daar zeker voor open. Het belangrijkste criterium voor mij is dat het projecten moeten zijn die ik zelf interessant vind, en waar de andere mensen van Kytopia ook aan mee willen werken."

Dus er is geen noodzaak om de ruimte te verhuren om ook nog wat van je investering terug te verdienen?

"Het is niet mijn doel om hier een winstgevende onderneming van te maken. Wanneer ik een televisie koop, dan hoef ik die ook niet terug te verdienen. Zo zie ik het ook met deze studio. Zodra deze straks af is, dan is ie van ons en kunnen we er gebruik van maken wanneer wij dat willen.

We financieren de boel voor het grootste deel vanuit mijn eigen reserves, zeker driekwart van wat ik zelf verdiend heb zit in de studio. Een ander gedeelte wordt bekostigd vanuit de projecten van Kytopia. Het laatste stukje is geïnvesteerd door Hi-Fi Klubben, met wie we een samenwerking zijn aangegaan."

De investering van Hi-Fi Klubben betreft voornamelijk apparatuur neem ik aan?

"Niet eens. Sterker nog, van alle apparatuur die we tot nu toe hebben voor de control room, heeft Hi-Fi Klubben alleen een set speakers geleverd. Dat komt vooral doordat de apparatuur die wij graag willen hebben, niet meer nieuw worden gemaakt. Een paar uitzonderingen daargelaten, maar dat zijn heel specifieke apparaten die custom worden gemaakt door niche engineers. Verder hebben we veel tweedehands apparaten aangeschaft. Zoals een mixtafel van Solid State Logic (SSL). Nog uit een bouwjaar waarin ze specifiek voor muziek werden gebouwd in plaats van zoals nu vooral voor film, televisie en post productie. Wanneer we deze tafel nieuw hadden willen kopen, dan waren we een paar miljoen kwijt geweest."

Waarin uit de samenwerking met Hi-Fi Klubben zich dan?

"Zoals ik al aangaf, investeert het in de studio. Daarnaast is door deze samenwerking voor ons een ontzettend interessant netwerk vol specifieke kennis binnen handbereik gekomen. Bijvoorbeeld op het gebied van akoestiek zijn we enorm geholpen bij de bouw van deze studio. Hi-Fi Klubben heeft daarnaast contact met veel andere artiesten met wie het al heeft samengewerkt. We hebben afgesproken samen met Hi-Fi Klubben een x-aantal projecten per jaar te doen, waarbij we interessante artiesten van over de hele wereld naar Kytopia halen om daar muziek mee te maken."

Je zei bij de opening van Hi-Fi Klubben in Utrecht dat het de eerste en waarschijnlijk direct de laatste samenwerking is die je aangaat.

"In principe zeg ik 'nee' tegen alles omdat ik het eigenlijk nooit interessant vind om een samenwerking aan te gaan. Zo werd ik gevraagd om het nummer Sorry te verkopen aan een reclame, maar dat zag ik echt niet zitten. Er zijn heel weinig samenwerkingen te vinden die op inhoud overeenkomen. Een deal met een kledingmerk? Daar heb ik weinig mee, draag nog steeds dezelfde broek als vier jaar geleden. Ja, letterlijk dezelfde broek.

Ik koop misschien iedere anderhalf jaar eens wat nieuwe kleren en daar doe ik het dan mee. Een samenwerking met een bedrijf kan ik alleen aangaan wanneer ik zelf ook geloof in datgene waar zij voor staan. Van alles wat de afgelopen vier jaar op mijn pad kwam, voelde ik bij Hi-Fi Klubben voor het eerst een klik. Niet eens zozeer vanwege het merk of het bedrijf, maar veel meer met de mensen die er werken. Het zijn goede mensen, die weten waar ze het over hebben."

In hoeverre speelt mee dat je hoopt dat Kyteman door deze samenwerking ook zichtbaarder wordt in het buitenland?

"Dat heeft niet meegespeeld. Ik ben op zoek naar interessante mensen om mee van gedachten te wisselen en/of eens samen te spelen. In Nederland heb ik eigenlijk iedereen die ik interessant vind wel gehad, al komen er natuurlijk ieder jaar weer nieuwe mensen bij.

Maar ik merk wel dat wanneer het zich tot Nederland zou beperken, ik waarschijnlijk snel uitgekeken zou raken. In die zin heb ik er wel heel veel behoefte aan het breder te gaan trekken. Op het moment dat je zes miljard mensen kunt bereiken, dan is de kans veel groter dat er mensen tussen zitten die specifiek kunnen bieden wat jij zoekt."

 

EDITORS' CHOICE