COLUMN

Ode aan de goede audio-dealer


Dick van Buren | 13 september 2013

Wat ik hier eigenlijk wil aankaarten, is dit: wat moet ik als consument in vredesnaam met een keuze uit duizenden configuraties? Ik word er niet blij van, heb er niet om gevraagd, maar zit er wel mee! Waarom ben ik zo anti?

Waarschijnlijk zijn de volgende zaken daar debet aan;

  • het overgrote deel van het aanbod is voor mij nauwelijks te beoordelen op bruikbaarheid, want het is vrijwel nergens voor demo beschikbaar;
  • een heel groot deel van het aanbod is uitsluitend op de zwemvestloze wijze te verkrijgen en brengt dus risico van miskoop met zich mee;
  • bij aanschaf van meerdere componenten uit verschillende fabrieken krijgt de consument een kansberekening op een goede match voor de kiezen waarvan de uitkomst veel organisatoren van loterijen ongelooflijk blij zou maken – zoek de goede match voor één set, gebruik voor de berekening een bestand van meer dan duizend luidsprekers en een bestand van duizenden versterkers, honderden bronnen, gekoppeld aan een keus uit honderden interlinks en honderden luidsprekerkabels, om nog maar te zwijgen over de stroomkabeltjes en de componenten waaruit ze opgebouwd zijn…en wacht vervolgens af, wat dat bij je thuis gaat doen...;

  • de dealer biedt als zwemvest ongewild steeds minder relatief drijfvermogen, want die ongelooflijke reeks variabelen is ook voor de ingewijde steeds minder beheersbaar. Ik kan me zomaar verplaatsen in de dealer die zelf af en toe behoefte heeft aan een zwemvest in dezen...;
  • kleinere, soms heel innovatieve merken steken de kop op, maar blijken door de gigantische hoeveelheid concurrerende producten niet voldoende afzet te kunnen halen om levensvatbaar te blijven;
  • het voorgaande zorgt voor een inkoopbeweging richting de meer mainstream merken; de 'oude' merken, zo u wilt. En dus ook vanzelf de minder spannende merken: de risico’s zijn lager wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar garantieverlening, onverkoopbare voorraad na de hype, et cetera;
  • de dealer zie je steeds meer alleen open zijn op zaterdag en koopavonden, en verder op afspraak. Hetgeen bepaald niet per sé negatief is, maar waarschijnlijk toch wordt veroorzaakt door een overcapaciteit;
  • de consument die eenmaal in de winkel toch tenminste een minimale indruk wil krijgen van de letterlijke look and feel, maar vooral ook van de sound, moet minimaal alle winkels in een gehele provincie af om een basisindruk te krijgen;
  • de importeur en de dealer stellen zich waarschijnlijk ook met regelmaat de vraag wat er met het assortiment moet; welk merk wel, welk niet. Wat zal waarschijnlijk wel verkopen, wat niet, of in ieder geval minder. Kunnen de mainstreammerken voldoende opleveren om samen met de enkele exoten toch voldoende omzet te draaien om te overleven, zeker nu?;
  • het onderscheid maken met merken is erg lastig en het onderscheid maken met prijzen maakt dat je meer mainstream moet om een inkomen te genereren uit grote aantallen. Bovendien trek je daarmee vaak meer éénmalige kopers en weinig mensen die blijven kom(/p)en. Het onderscheid zal moeten komen uit deskundigheid en een uitstekende service.

Kortom, als ik het zo weer eens overdenk, dan zijn er behalve misschien de toeleveranciers erg weinig winnaars te bekennen bij deze doorgeschoten versplintering, deze aanbodtsunami. Ik zie niet dat de overdaad aan merken een prijsdrukkend effect heeft; ik moet stad en land af om van verschillende merken een live-indruk te krijgen; ik houd constant een knagende twijfel of ik wel de juiste onbezonnen keuze heb gemaakt, want ik heb van zoveel andere merken geen indruk kunnen opdoen – laat staan van combinaties.

En dan merk ik bovendien ook een verminderde servicegerichtheid in de branche ten opzichte van de periode waarin ik mijn vorige set kocht, en ik mis de meer journalistieke insteek van media die de door mij begeerde producten onder de loep nemen. Ik heb als consument erg weinig aan advertorials: productbesprekingen die voor 99% bestaan uit marketingteksten. Ik wil als consument kunnen lezen dat een review is geschreven voor mij als lid van de doelgroep Klant. Dat betekent, dat ik assistentie verwacht van de reviewer in mijn Klant zijn: een meer inhoudsdeskundige kijk op de positieve EN de negatieve en irrelevante eigenschappen van een product, die voor mij als Klant duidelijk in beeld en in het juiste perspectief worden gebracht. Daar ligt een rol voor de hifi-specialisten, en voor platforms als HiFi.nl. 

Eigenlijk, eigenlijk, mag die vloedgolf van modellen en varianten van mij best (flink) wat minder zijn; daar heb ik waarschijnlijk meer aan.

EDITORS' CHOICE