ARTIKELVivid Audio

De techniek in

"Ik wilde altijd al studeren. Eigenlijk had ik scheikunde gekozen, maar een muzikale neef overtuigde me ervan dat elektronica veel meer mogelijkheden bood, zeker ook om thuis mee bezig te zijn. Toen die neef naar Amerika verhuisde kreeg ik – en daar had hij ongetwijfeld bedoelingen mee – al zijn elektronica-onderdelen én een 3-watt versterker. En zo werd de studie dus inderdaad elektronica."

"In de eerste ‘echte' luidspreker die ik bouwde zat ook zo'n gevonden luidspreker, een breedbander met een kleine AlNiCo-magneet en een papieren conus. Die bouwde ik in een kastje en sloot hem aan op de versterker die ik van mijn neef had gekregen. Ik weet nog dat mijn vader mijn kamer binnenkwam en zei: "Hmm, dat ding heeft best een goede laagweergave". Ik had geen idee waar hij het over had, hahaha! Maar het was zó gaaf om helemaal zelf iets te bouwen dat werkte."

Op de vraag of dat op een bepaalde manier niet de beste set was die hij ooit gehad heeft, kijkt hij even met een glimlach om de lippen voor zich uit. "Ja, dat denk ik eigenlijk wel," zegt hij dan. "Waarschijnlijk omdat ik op dat moment van helemaal niets opeens tot de hifi toetrad. Alles wat daarna kwam was verfijning. Maar dat gebeurde wel steeds met hetzelfde enthousiasme en dezelfde overtuiging, en dat is nog altijd zo." Hij gebaart flink met beide armen om zijn pleidooi kracht bij te zetten: "Het is LEUK om dingen uit te zoeken en te kijken waar je iets kunt verbeteren. Dat was eigenlijk de grootste motivatie waardoor ik elektronica ging studeren. Ik had achteraf gezien misschien beter elektro-akoestiek kunnen kiezen, maar het gaat volgens mij eigenlijk meer om het trainen van een wetenschappelijke manier van denken en om een inherente nieuwsgierigheid naar waarom dingen gebeuren. Een onderzoekende geest neemt dingen niet zomaar aan. Ik wil altijd weten hoe dingen in elkaar zitten. Bijvoorbeeld de afwijkingen in de grafiek die je ziet bij de meting van een luidspreker. Dat is iets wat ik later bij Bowers & Wilkins heel veel ben gaan doen; uitzoeken waar die afwijkingen vandaan komen en er dan een oplossing voor bedenken."

Overstap naar Vivid Audio
"In 1997 besloot ik om B&W te verlaten. Dat gebeurde trouwens in uitstekende harmonie, maar ik wilde me meer gaan richten op professionele geluidsapparatuur; PA-luidsprekers en dergelijke. In de jaren '80 had je in Engeland veel van die Free Festivals, en altijd als ik daar was viel me op hoe slecht de luidsprekers klonken. Het was wel luid, maar alleen ten koste van heel veel vervorming. Ik was er op een gegeven moment van overtuigd dat ik daar iets aan kon verbeteren, aangezien ik in de loop er jaren redelijk wat ervaring had opgedaan met het ontwerpen van luidsprekers en drivers. Daarom leek het me leuk om me eens in die andere tak van luidsprekersport te gaan bekwamen. Dat ging helaas niet bij B&W, omdat zij niets doen in dat segment."

"De units die ik voor de professionele markt wilde ontwikkelen bleken niet eenvoudig te maken te zijn. Alle fabrikanten van OEM luidsprekerunits die eerst heel enthousiast "we kunnen echt alles op specificatie maken" hadden geroepen dropen één voor één af toen ze de ontwerptekeningen zagen. In die tijd kwam ik ook in contact met mijn huidige zakenpartner van Vivid Audio. Hij wilde een compromisloze luidspreker bouwen en hij liep vast op de kwaliteit van het aanbod aan units. We hadden een erg goede ‘click' en besloten om samen het avontuur aan te gaan en nieuwe luidsprekers met volledig zelf ontwikkelde units te gaan maken. Op dat moment was Vivid Audio eigenlijk geboren."

Op de onvermijdelijke vraag in hoeverre de ervaring die hij bij Bowers & Wilkins opdeed terug te vinden is in de luidsprekers van Vivid Audio heeft hij snel een antwoord: "Al tijdens mijn studie elektronica was ik steeds met luidsprekers bezig. Een luidspreker heeft zoveel disciplines in één. Het heeft met elektronica te maken, maar ook met elektromagnetisme, magnetisme in het algemeen, akoestiek natuurlijk – van de ruimte én van de behuizing –, mechanica, materiaalkennis, psycho-akoestiek en tenslotte ook nog industrieel ontwerp. Vooral dat laatste vind ik ontzettend belangrijk. Mensen moeten er nu eenmaal ook naar kijken, dat geeft je als ontwerper de gelegenheid om er iets moois van te maken."

EDITORS' CHOICE