ARTIKEL

Duiding


Jochem Geerdink | 12 januari 2014 | Fotografie Gastauteur
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 05 januari 2014

Auro-3Duiding

Maar wat houdt Auro-3D nou eigenlijk precies in? In het kort komt het erop neer dat Auro-3D twee extra dimensies toevoegt aan het bekende 5.1 surround: hoogte en overhead. In de Auro 9.1 opstelling van Van Baelen worden extra speakers geplaatst boven de linker- en rechterspeaker, zowel voor als achter, en in een hoek van dertig graden. Al is het systeem nog verder uit te breiden. Onder meer door de toevoeging van een luidspreker recht boven de aanwezigen in de bioscoop, die – hoe toepasselijk – de naam The Voice Of God heeft meegekregen. De toevoeging van een hoogte- en toplaag zorgt volgens Van Baelen voor een ‘meeslepende geluidservaring’. Iets dat wij na de demonstratie in Tegelen zeker kunnen beamen.

Nu is het toevoegen van een extra toplaag niet iets unieks; Dolby deed hetzelfde met de nieuwe Atmos-techniek. Auro-3D en Atmos zijn feitelijk niets meer dan een aanvulling op de huidige standaard van 5.1 surround. Alleen heeft Auro-3D – naast de Stem Gods – nog een levensgroot voordeel ten opzichte van de nieuwe techniek van het Amerikaanse miljoenenbedrijf: toepasbaarheid.

Impressie zonder compressie
Zo is Auro-3D kanaalgebaseerd, terwijl Dolby Atmos objectgebaseerd is. De mix van Atmos vindt plaats in de bioscoop zelf, waardoor het speciale soft- en hardware behoeft. Een ander belangrijk verschil is dat Dolby gebruikmaakt van compressietechnieken, wat weer niet past binnen de Digital Cinema Package-standaard (DCP) dat uit veiligheidsoverwegingen compressie verbiedt. Want dan kan het 'watermerk' – dat helpt bij de opsporing van piraterij – niet weergegeven worden. Auro-3D doet niet aan compressie, dus voldoet prachtig aan de DCP-norm.

Nog een reden dat steeds meer theaters de aanschaf van een Auro-3D-systeem verkiezen boven de Atmos-techniek is het feit dat Auro ook prima te gebruiken is voor Dolby Atmos, terwijl dat omgekeerd niet kan. Dat Auro inmiddels een samenwerking heeft met het eveneens Belgische Barco, wereldwijd één van de grootste partijen op het gebied van (bioscoop)projectie, legt Van Baelen en consorten natuurlijk ook geen windeieren.

Heel verwonderlijk is het dus niet dat de wereldwijde filmwereld behoorlijk warm loopt voor Van Baelens uitvinding. Want, zoals de Belg aangeeft, “hoe dichter bij natuurlijk geluid, hoe meer meespelend de impact”. Hij sloot eind 2012 al een contract met DreamWorks Animation voor vijftien bioscoopfilms, terwijl Airmilestechnisch 2013 het meest succesvolle jaar voor Van Baelen geweest moet zijn. Hij vloog van Hollywood naar Zuid-Korea, bracht bezoeken aan Zuid-Amerika en implementeerde de techniek in geluidsstudio’s in China.

Met andere woorden: het in het Vlaamse plaatsje net over de grens bij Eindhoven ontwikkelde Auro-3D toont zich een meer dan geduchte concurrent voor de geluidstechnieken van het Amerikaanse miljoenenbedrijf Dolby. Sterker: de uitvinding van visionair Van Baelen heeft – we zeggen het gewoon – eigenlijk alles in zich om de (bioscoop)audiostandaard van morgen te worden.

Voorgaand artikel verscheen eerder in Hifidelity Jaarboek 2013-2014. Het beloofde bezoek aan de Galaxy Studios in Mol is inmiddels volbracht. Een uitgebreid verslag daarvan lees je binnenkort op HiFi.nl.

EDITORS' CHOICE