ARTIKELB&W 800

De Demo


Marc Brekelmans | 09 december 2010 | Fotografie PHOTO40 | B&W 800

John Dibb begint zijn demonstratie met een uitleg over de verschillen tussen de huidige en de vorige 800 series. Volgens hem zitten de belangrijkste verschillen in de tweeter en de bass-units. De FST midrange is volgens hem ongewijzigd gebleven. De Diamond tweeter maakt nog steeds gebruik van dezelfde dome. Het zijn de ophanging en de aandrijving van de dome die gewijzigd zijn. Zo kreeg de tweeter een motor met maar liefst vier Neodymium magneten ten opzichte van de enkele Neodymium magneet in de vorige versie. Tezamen met de gewijzigde ophanging zou dit moeten resulteren in een veel grotere spreiding van het geluid. Ook is de behuizing van de 804 en 805 tweeter nu ook van metaal in plaatst van kunststof gemaakt. 


De (bijna) complete 800 Series Diamond range - foto: PHOTO40©

Ook de RoHacell bass-units kregen een nieuwe motor. Hier werd de enkele ferrietmagneet ingewisseld voor een dubbel uitgevoerd Nedodymium exemplaar. Dit zou een betere controle over de beweging - in- en uitgaand -  van de conus moeten geven, wat zich zou vertalen in een strakkere laagweergave, minder vervorming en verbeterde dynamische capaciteiten.

Een kostbare maar essentiële verandering aan het filter betreft de filtercomponenten. Daar worden nu oliegevulde zilver/goud condensatoren van het gerenommeerde merk Mundorf gebruikt. Bij de grotere modellen worden diezelfde condensatoren ook ingezet voor de midweergave.


De aansluitingen achterop de 800D - foto: PHOTO40©

Als metallurgisch ingenieur heeft Dibb natuurlijk ook gekeken naar de vele overgangen in het signaalpad, welke allemaal met een verschillende metaalsoort worden uitgevoerd. Zilver, koper, messing, goud en daartussenin vaak ook nog een dot soldeer is wat je vaak vindt tussen versterker en luidsprekerunits. Bij Bowers & Wilkins kiezen ze in de luidspreker uitsluitend voor het gebruik van koper - de interne bekabeling is Van Den Hul OFC koperdraad - en ook de luidsprekerklemmen zijn koperen exemplaren. Deze worden ter voorkoming van oxidatie wel van een laagje Rhodium voorzien, maar dat metaal heeft volgens Dibb een veel kleinere invloed op het geluid dan goud.


De Demo

De demonstratie van de 800D vindt - wegens de grote belangstelling - plaats op de winkelvloer van Stevens HiFi. Deze ruimte is volgens Geert Stevens akoestisch gezien zeker niet optimaal, maar daar hebben we bij het luisteren weinig hinder van ondervonden. De opstelling langs de lange wand van de winkel gaf de luidsprekers veel ruimte aan de zijkanten en ook de tegenover gelegen wand was minimaal 8 meter van de luidsprekers verwijderd. Een zeer werkbare opstelling derhalve.Stevens HiFi had gekozen voor elektronica van Threshold om de 800D’s aan te sturen: een STASIS 5.0 voorversterker en twee speciaal in Texas gemodificeerde STASIS 8.0 stereo eindversterkers, die door deze modificatie als mono-eindversterkers konden worden ingezet. Het geheel werd met elkaar verbonden via Blue Sky gebalanceerde interlinks - welke door Stevens HiFi worden geproduceerd - InAkustik Bi-wire luidsprekerkabels en netsnoeren van Wireworld.


John Dibb en de Diamond tweeters - foto: PHOTO40©

John Dibb gebruikt voor het demonstreren van de 800D’s een leuke, en soms verrassende, selectie uit de wereld van de pop-, jazz- en klassieke muziek. Het al eerder genoemde orgelwerk wordt afgewisseld met pop van Frankie Goes To Hollywood en jazz van Monty Aexander. Het is de ‘karaoke’ versie van War (Between Hiding and Hidden) van het album Welcome To The Pleasuredome and Other Things van Frankie Goes To Hollywood dat misschien wel de meeste indruk maakt: de Trevor Horn productie knalt werkelijk uit de luidsprekers. En Dibb draait luid...heel erg luid! Een snelle - en waarschijnlijk niet erg accurate - meting op de iPhone toont waardes van boven de 100dB op de luisterpositie. Toch kan er zelfs op dat volume nog in het oor van de buurman gefluisterd worden. En dat is terug te voeren op de extreem lage vervorming van het systeem, zelfs op zeer hoge volumes. 

MERK

EDITORS' CHOICE