ARTIKELMonster

De manier van luisteren


Jochem Geerdink | 26 februari 2014 | Monster

"Het gaat niet om de content, maar om de manier van luisteren. Kijk, wij zijn opgegroeid in een tijdperk waarin je muziek luisterde met behulp van high end-audioapparatuur. Dure versterkers met nog duurdere luidsprekers. Een installatie die je halve huiskamer innam. Maar er is inmiddels een hele generatie die is opgegroeid met de witte oordopjes van Apple. Zij willen hun muziek met zich meedragen op een iPod of op hun smartphone. Als MP3, want dat neemt nu eenmaal minder ruimte in. En dus verdwijnt de stereo-installatie, al dan niet onder druk van de vrouw des huizes, uit de huiskamer."

Lee begrijpt de romantici wel, maar heeft zich neergelegd bij de tijdsgeest. "De vraag bepaalt je content, niet andersom. Dus wanneer de consument zich tevreden stelt met 320 kbps MP3, dan is het onze taak om ervoor te zorgen dat we een hoofdtelefoon produceren die erin slaagt alles wat in die MP3 zit, weer te geven. Mijn doel was om te laten horen wat de microfoon in de studio hoorde. Pure Monster Sound geeft je dynamiek, helderheid en nuance die je nooit eerder hoorde. Niet in de witte oordopjes en niet in de hoofdtelefoons daarna. Ook niet in de Beats. Die ontwierp ik vijf jaar geleden. De DNA (een nieuwe lijn headsets, red.) is onze 4K. En wellicht leidt dit er wel toe dat de gebruiker een hogere kwaliteit bron gaat verlangen."

Desondanks ziet de Head Monster de toekomst van de high end-markt somber in. "Het is nu al een niche en zal alleen maar een steeds grotere niche worden. Apple voerde met Mastered for iTunes een hogere resolutie bronmateriaal in, maar er is nauwelijks vraag naar. Nobody cares. Ook high end-speakers zijn dood, het zijn dinosaurussen die uiteindelijk zullen uitsterven. Het gaat 99 procent van de consumenten uiteindelijk om gemak. Ze willen maar één doos in plaats van vijf dozen. Muziekbeleving zal steeds meer portable worden. Iets waar wij ook op inspelen met het Clarity HD Model One systeem."

Een streaming systeem dat Lee eigenlijk ontwikkelde voor gebruik als studiomonitor, maar gaandeweg veranderde in een thuissysteem. "Iedereen die de Clarity heeft gehoord, van muzikanten tot geluidstechnici, is dolenthousiast. Dichterbij een high end-systeem kun je bijna niet komen. Al moet ik realistisch zijn, we zullen er niet heel veel van verkopen. Waarom? Omdat het twee dozen zijn, niet één. Afmeting, het gemak en draadloos is voor de meeste consumenten belangrijker dan geluidskwaliteit."

Monster begon ooit als kabelproducent – zo heette het bedrijf tot voor kort dan ook Monster Cable. Hoewel draadloos steeds meer de overhand krijgt, vreest Lee niet voor die markt. "Kabels zullen altijd blijven bestaan, daarvan ben ik overtuigd. Maar dan vooral op het gebied van video, op audiogebied wordt het steeds minder. Video en kabels kunnen niet zonder elkaar. Althans, vandaag", besluit Lee lachend.

EDITORS' CHOICE