ARTIKELKharma

Design Follows Form


Max Delissen | 31 mei 2011 | Kharma

Ik vraag hem of hij het niet vervelend vindt dat er in Nederland soms een beetje raar tegen Kharma wordt aangekeken. Sommige mensen vinden de producten vooral duur, of zijn van mening dat er veel te ver wordt gegaan in het verfijnen ervan. “Tsja, ik pas oplossingen toe waarvan veel fabrikanten niet geloven dat ze iets uitmaken. Maar ik heb ontdekt dat ze ieder voor zich misschien niet veel doen, maar tien van die dingetjes kunnen behoorlijk veel verschil maken. Misschien zijn Nederlanders daar inderdaad gewoon te nuchter voor,” is zijn diplomatieke antwoord. 


Design-studie voor een subwoofer

“Ik hou van mooie vormen en mooie materialen die anderen niet toepassen omdat ze te kostbaar zijn. En dat combineer ik dan ook nog met een optimale functionaliteit. Ik heb altijd meer de niche opgezocht en me in het verleden ook nooit zo bezig gehouden met de vraag of iets ook nog te verkopen is. Als ik een product gaaf zou vinden om te hebben zijn er vast meer mensen die er zo over denken, en dat is wel een relaxte gedachte. Ik heb me nooit laten beperken door de vraag of er wel een markt voor iets is, hoewel ik in de loop der jaren veel geleerd heb en toch wel wat commerciëler ben gaan denken.”

Het kantoor van Charles staat behoorlijk vol met oosterse kunst, maar die wordt hier en daar aan het oog onttrokken door stapels papieren waar allerlei ontwerpen op staan die nog moeten rijpen. Sommige daarvan komen nooit verder dan de conceptfase en sterven daar een zachte dood, maar andere ideeën komen wel degelijk tot leven. De designs waar hij al een stuk verder mee is zitten in een grote lederen map die hij vol trots toont. Ik zie ondermeer een retro-futuristisch vormgegeven mini-luidspekersysteem dat aan de muur kan worden bevestigd. “Als je goed kijkt zie je daar ook weer de typische Kharma vorm in terugkomen die je ook in ons logo ziet, en dit wordt echt een huzarenstukje. Aluminium behuizing, eigen drivers die een combinatie zullen zijn van Carbon en Beryllium, dit geeft het gemak van een supercompact systeem, maar daarbij klinkt het wel als echte high-end...”

Verderop in de map zie ik nog ontwerpen van een hifi-meubel, een ongelooflijk comfortabel ogende luisterstoel waar ik spontaan een eerste bestelling voor wil plaatsen, en Charles zegt ook bezig te zijn met een hoofdtelefoon. Maar er komen niet alleen technische ontwerpen in zijn koker, want ik zie ook een horloge en een tas voorbij komen. Charles is dan weliswaar elektrotechnisch ingenieur, maar dat is slechts een noodzakelijke basisbehoefte voor het ontwerpen van luidsprekers en elektronica, zo lijkt het wel. Zijn visie strekt zich veel meer uit richting een luxe lifestyle die gebaseerd is op duurzame topkwaliteit. 


Ook dit meubel komt duidelijk uit de design-koker van Charles van Oosterum

Als ik daar een verraste maar goedkeurende opmerking over maak, vertrouwt Charles me toe dat hij op dat gebied nog wel een andere grote ambitie heeft. “Wat ik graag zou willen is een brede lijn van luxe Kharma producten, en die zou ik dan graag in een eigen Kharma-store willen gaan verkopen. Daar zou je dan echt alleen maar Kharma design kunnen vinden, van een complete high end AV-leefomgeving tot luxe lifestyle accessoires als lampen en meubels. Ik weet niet of dat in Nederland zou kunnen werken, maar in Azië of het Midden-Oosten is zo’n brand-store een heel gewoon verschijnsel.”

Wat betekent dit allemaal voor de toekomst van Kharma? Dit jaar hebben ze een nieuwe luidsprekerlijn op de markt gebracht onder de naam Elegance. Daar zit een flink aantal technische innovaties in waar de duurdere series van het merk in de nabije toekomst zeker van gaan profiteren. En dat is een markant gegeven, want meestal vinden dit soort ontwikkelingen top-down plaats. Bij deze nieuwe serie is ook het design-aspect sterker ontwikkeld, wat een duidelijke wens was van Charles. Form Follows Function is op bewonderenswaardige wijze aangevuld met Design Follows Form. De lijn die hiermee is ingezet is ook te herkennen in de ideeën uit de map die ik net heb mogen bekijken. Charles mag dan wel roepen dat hij geen verstand heeft van verkopen, maar hij heeft volgens mij een uitgekiend marketingconcept in zijn mouw zitten dat hij er elk moment uit kan schudden.

Als ik niet veel later afscheid neem realiseer ik me dan ook dat de nadruk van het gesprek voor een groot deel op de lifestyle-insteek en de toekomstplannen van Kharma is komen te liggen. Gezien de energieke en creatieve houding van Charles verbaast me dat eigenlijk niet. De vraag of Nederland hier wel aan toe is onderdruk ik meteen met de gedachte dat Charles zich daar ook niet zo’n zorgen over maakt. Soms moet je dingen gewoon wat groter durven zien, en dan hangt het vooral van je inzet en enthousiasme af of je zult slagen. Ik gun het hem. Het lijkt me geweldig om er over twintig jaar nog steeds binnen te kunnen lopen en me verbazen over alle nieuwe dingen die hij bedacht en uitgevoerd heeft. Dat komt wel goed denk ik...

MERK

EDITORS' CHOICE