De demoruimte

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Max Delissen | 21 juli 2014 | Fotografie Jiri Büller

We verplaatsen ons naar de nieuwe demo-ruimte waar Garmt uitleg geeft over de keuzes die gemaakt werden vóór en tijdens het bouwen ervan. We beginnen bij de ruimte zelf. Die is dus door Mutrox ontworpen en gebouwd. Het is een echte 'room-in-room', een kamer in een kamer, met een vloer die door middel van veren ontkoppeld is van de ondergrond, wanden die op die zwevende vloer rusten en op hun beurt met veren aan de muren zijn bevestigd. Het zware plafond ligt dan weer op de wanden. Alle holle ruimtes rondom zijn opgevuld met een speciaal soort akoestisch schuim. Waar nodig zijn de binnenwanden extra verzwaard met een combinatie van materialen, die per project kan verschillen om het beste resultaat te bereiken. De geluiddemping van binnen naar buiten is zo goed dat je niets hoort. Alleen als je ongezond hard speelt hoor je een soort gefluister. Andersom werkt het natuurlijk ook. Geluiden van buitenaf dringen niet in de kamer door.

"De kamer-in-kamer heeft dus niet alleen de functie om de relatie met de buren goed te houden, maar ook om een ongestoorde filmervaring mogelijk te maken. Op de wanden en aan het plafond zijn op strategische plaatsen dempers en diffusers aangebracht, die reflecties van direct geluid door absorptie of verstrooiing tegengaan. Hierdoor wordt de ruimte 'oneindig groot' en kan de surround-processor zijn werk het beste doen. Je hoort dus echt alleen galm die in het filmgeluid zit, waardoor je veel luider kunt draaien zonder dat het geluid dichtloopt. Daar werken de processor en de gebruikte versterkers trouwens ook aan mee. Het JBL Synthesis systeem dat in de ruimte is ingebouwd, maakt op elk individueel kanaal gebruik van de uiterst geavanceerde SDEC processor. Die doet eigenlijk het belangrijkste werk; niet alleen EQ, maar ook looptijden, volume en actieve filtering. De surround processor doet niets meer dan de verschillende kanalen naar de SDEC processor sturen. Het instellen van de SDEC processor gebeurt met 8 zeer hoogwaardige en genummerde microfoons die vóór elke meting door de processor worden gekalibreerd. De processor wordt altijd door de dealer ingeregeld. Het is een kostbaar, maar essentieel onderdeel en het resultaat is onvergelijkbaar. JBL Synthesis systemen worden niet voor niets in de screening-rooms in Hollywood gebruikt. Het JBL Synthesis systeem is afgeleid van het JBL Pro systeem dat in de meeste topklasse bioscopen zit. Garmt zegt hierover: Bij de Harman Group, waar JBL onder valt, hebben ze echt de grootste ervaring op het gebied van luidsprekerontwikkeling. Hun geschiedenis gaat feitelijk bijna 80 jaar terug, tot de Western Electric hoornluidsprekers die toen in bioscopen werden gebruikt. De Synthesis en Pro series van JBL gebruiken trouwens nog steeds hoorns, omdat die het geluid beter richten. Op die manier heb je ook weer meer controle over de akoestiek. Bovendien kunnen hoorns de enorme dynamiek van het filmgeluid veel beter verwerken. Stel je een pistoolschot voor in een filmscène die voor de rest bijna helemaal stil is. Dat knalt er letterlijk en figuurlijk uit. Dynamieksprongen van 60 dB of meer zijn geen uitzondering, en dat is echt veel meer dan bij stereo-weergave."

"Je hebt ook krachtige versterkers nodig om dat zonder vervorming weer te geven. Wij gebruiken daar twee Mark Levinson No535 5-kanaals eindversterkers van 200 Watt per kanaal voor. De vijf frontluidsprekers achter het akoestisch transparante projectiescherm zijn samengesteld uit de Synthesis One Array Series en hebben aparte behuizingen voor het laag en het midhoog. Als surroundluidsprekers gebruiken we vier keer de Synthesis S4Ai, die je kunt schakelen tussen een gerichte of juist een meer diffuse weergave. De subwoofers tenslotte zijn twee 18-inch exemplaren die worden aangestuurd door JBL Synthesis S820 eindversterkers van ieder 800 Watt."

Naar de bioscoop!
Ter illustratie laat Garmt me nog enkele fragmenten zien die de topklasse van deze demoruimte moeten bewijzen. We beginnen met de eerste scne uit de Pixar tekenfilm Ratatouille, waarin de hoofdrolspeler Remy de rat en zijn dikke broer Emile door een oud vrouwtje worden beschoten met een hagelgeweer. Nu weet ik dat de Home-Cinema van Beter Beeld & Geluid ook beschikt over met de film meebewegende stoelen van D-Box, maar die stonden op mijn verzoek niet ingeschakeld. De knallen van het geweer gaan echter zo tekeer dat mijn stoel letterlijk beweegt onder de geluidsdruk, waardoor ik voor de zekerheid vraag of de D-Box stoelen stiekem toch niet een beetje aan staan. Nee dusÉ Het geluid is net zo schoon als het grote beeld dat door de JVC D-ILA projector op het licht gebogen akoestisch transparante scherm wordt geprojecteerd. De openingsscne uit de tweede Transformers film is daardoor ongelooflijk indrukwekkend. Omdat het geluid zo onvervormd is, geeft het niet dat het behoorlijk hard staat. Het klinkt gemakkelijk, losjes bijna, maar met een enorme zelfverzekerdheid en dito impact. Een grote bak popcorn erbij en je bent zo een middagje kwijt in deze bioscoopÉ En niet alleen films klinken fantastisch, ook muziek doet het - in tegenstelling tot goedkopere surround-setjes - heel erg goed op dit systeem. Een live-concert van The Police uit 2008 is genieten geblazen. Alle fijne nuances van het ongelooflijk virtuoze percussiespel van Stuart Copeland in het nummer 'Wrapped Around Your Finger' zijn hoorbaar en geven mij als oude fan werkelijk rillingen van genot. Als ik na het fragment met een hoorbare brok in mijn keel tegen Garmt zeg dat ik die Blu-ray MOET hebben zegt hij lachend: "Ja, dat doet die set inderdaad met je." En daarmee vat hij in één bijna terloopse opmerking samen waar Beter Beeld & Geluid al bijna tien jaar onvermoeibaar aan werkt: het perfectioneren van de beleving.

Conclusie
Het is duidelijk: dit niveau van film kijken heb ik - buiten sommige bioscopen -nog nergens meegemaakt. De enorme Home Cinema vakkennis en het grote enthousiasme van Bjorn en Garmt maken Beter Beeld & Geluid in Hilversum tot een unieke winkel. Het prijsniveau mag dan misschien een beetje een zelfgekozen drempel vormen, de manier waarop deze heren hun vak uitoefenen is dat zeker niet. Wie op zoek is naar het hoogste niveau op het gebied van Home Cinema moet er zeker eens een kijkje gaan nemen.

Beter Beeld & Geluid heeft twee vestigingen:
Vestiging Hilversum
1e Oosterstraat 21211 
LB Hilversum
Tel: 035-6215346

Vestiging Zevenbergen
Looierij 114762 
AM Zevenbergen
Tel: 0168-335180
www.beterbeeldengeluid.nl

EDITORS' CHOICE