recensie) werd door de Supervising Sound Editor James Mather gemixt in de De Lane Lea Studios in Londen.

Sinds eind jaren ‘90 vertrouwt James Mather op de studiomonitoren van de Deense luidsprekerspecialist Dynaudio. James Mather was ook verantwoordelijk voor het geluid in vele andere blockbusters, zoals Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1, Harry Potter and the Half-Blood Prince, Harry Potter and the Order of the Phoenix, Sherlock Holmes en Clash of the Titans. In een interview geeft James Mather een verhelderend kijkje op zijn werk. 

"/>
 

ARTIKEL

Eerste ervaring met Dynaudio


Redactie HiFi.nl | 07 januari 2012

James Mather onderging de verdiensten van studiomonitoren van Dynaudio voor het eerst in de late 90-er jaren, in de BBC Studio in Bristol. Destijds werden de Dynaudio BM 15 monitoren door de BBC gebruikt om mee te mixen, ook al waren JBL monitoren veel gebruikelijker in die periode.

“De Dynaudio monitoren waren een echte doorbraak vanwege hun uitzonderlijke kwaliteit in het digitale domein”, herinnert James Mather zich. “Je hoefde het geluid niet door een A/D converter te sturen, je kon het direct weergeven met deze luidsprekers. Daarnaast klonken ze ook nog eens zeer transparant. In de vroege jaren 2000 kwam een iets compactere serie op de markt, en toen hebben we ons voor langere tijd verbonden aan Dynaudio en al onze editing rooms met hun monitoren uitgerust.” 

Een verbondenheid die tot op de dag van vandaag voortduurt, vooral omdat de eisen en standaarden in studio’s steeds hoger zijn geworden, legt James Mather uit: “Voor de verantwoordelijke geluidstechnicus is het bijzonder belangrijk dat hij weet dat wat hij hoort zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid ligt. Dat is de enige manier waarop je het gewenste resultaat kan bereiken en afleveren.” Tijdens een productie als Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 krijgt James Mather en heel goed idee van wat er van hem verlangd wordt:

“Als het tijd is om de eerste versie aan de regisseur te laten horen weten we al waar we met het geluid van de film naartoe willen. Deze versie moet niet te ‘ruw’ zijn, want dit is een zeer belangrijk moment in de productie. Als de regisseur zijn eerste commentaar geeft bepaalt dat of we ons werk goed hebben gedaan en of het geluid prettig is om naar te luisteren.”

De samenwerking met David Yates, de regisseur van de laatste Harry Potter-film, bleek perfect te zijn. Mather en Yates hebben de afgelopen vijf jaar aan meerdere Potter-films gewerkt. James Mather is 45 jaar oud en woont in Londen. De geboren Engelsman volgde zijn eerste training voor montage bij Ashcroft Associates, waar hij voornamelijk aan historische programma’s voor de BBC en National Geographic werkte. Later ging hij zich meer met geluid bezighouden en mixte hij in 1986 een aantal korte animatiefilms voor Aardman Animations.

Kort daarna werd hij freelance geluidstechnicus en werkte hij aan films en tv-series als Robin of Sherwood en Soldier Soldier, en aan diverse documentaires. Sinds 1994 staat hij aan het hoofd van Soundbite Studios Limited. James Mather heeft diverse awards gewonnen voor zijn werk, waaronder een Emmy voor Life & Death of Peter Sellers en de 2006 Golden Reel (MPSE) voor Wallace & Gromit - The Curse of the Were Rabbit.

Ga voor meer informatie naar de website van Dynaudio. En lees hier onze recensie van de laatste Harry Potter.

EDITORS' CHOICE