ARTIKELSonus faber

The proof of the pudding…

Geheel in stijl met de getoonde producten vind de presentatie in de werkelijk prachtige historische locatie Paushuize in hartje Utrecht plaats. Paushuize is een typisch renaissancehuis maar dan wel met gotische invloeden. De bouw startte in 1517 in opdracht van Adrianus VI, de enige Nederlandse Paus die ons land ooit heeft gehad. Adriaan heeft het huis echter nooit kunnen bewonen omdat hij al één jaar nadat hij in 1522 tot paus is gekozen, stierf in Rome. Tegenwoordig wordt Paushuize naast locatie voor bijeenkomsten in besloten kring, vooral gebruikt als representatieve ruimte voor de commissaris van de Koning en het provinciebestuur. Wat het plaatje voor mij echter helemaal kloppend maakt, is dat dit uiterst sfeervolle onderkomen bijzonder veel raakvlakken heeft met de antieke gebouwen die ik tijdens het 30-jarig jubileum van Sonus Faber in het Italiaanse Vicenza heb mogen bezichtigen. Naast een hapje en drankje in enkele andere zalen, vind de eigenlijke introductie in de van Tuyll van Serooskerken zaal met zijn 48 m2oppervlakte plaats.

Voorafgaande aan de komst van de premiumdealers krijg ik van importeur Audiac de unieke gelegenheid om twee uur lang met gebruikmaking van mijn eigen software naar dit werkelijk unieke en indrukwekkende systeem te luisteren. Uiteraard dienen de nieuwe Sonus Faber Lilium en Audio Research G-serie voor- en eindversterker als basis. Terwijl als bron (gelukkig!) een nog immer zeer fraai Wadia 971 CD loopwerk aangesloten op een Audio Research Reference DAC acte de présence geeft. Kabels zijn verschillende typen uit de Transparant Reference reeks die samen met een klein leger aan Transparant PowerIsolator MM2’s, het lichtnet op adequate wijze proberen op te schonen. Het eerste wat mij bij binnenkomst opvalt, is de bovengemiddeld goede akoestiek van deze toch zeer antieke ruimte met zijn hoge plafond, dieprood gecapitonneerde wanden en massieve parketvloer met visgraadmotief. Mede door de fraaie maar vooral ook typische Sonus Faber ‘red violin’ kleur en het modern/klassieke voorkomen van de Lilium, gaan de weergevers samen met de retro vormgegeven Audio Research Galileo versterkers, volledig op in deze ruimte.

Luisteren
En dan is het grote moment uiteindelijk aangebroken en word ik alleen gelaten met het systeem en mijn eigen software. De luidsprekers blijken al een maand te hebben gespeeld, de G150 eindversterker is al een week in Nederland, terwijl de GSPre voorversterker echter pas drie uur onder stroom staat! Erg weinig natuurlijk, maar het heeft een goede reden. Deze voortrap is namelijk het allereerste productie exemplaar ter wereld en kwam pas deze ochtend op Schiphol aan! Ook al wil dit zeker zeggen dat het model nog niet 100% op zijn uiteindelijke niveau kan presteren, toch is het onder professionele recensenten en winkeliers algemeen bekend dat producten juist in hun eerste periode vaak verrassend goed kunnen klinken. Na die eerste indrukken vallen veel nieuwe audioproducten vaak eerst wat terug, om dan vervolgens vaak wel honderden uren later, in volle glorie te herstellen. Dit blijkt ook het geval met de GSPre te zijn. Want ondanks de blinkende nieuw staat, is de totaalweergave al vanaf de eerste seconde bijzonder overtuigend. Wanneer ik als eerste cd het prachtige live concert ‘Wheels turn beneath my feet’ van de Engelse singer-songwriter Fink in de Wadia 971 speler laat glijden. Wacht ik vol spanning af op wat komen gaat.

Achtereenvolgens kies ik de nummers ‘Perfect Darkness’, ‘Yesterday was hard on all of us’ en ‘Sort of revolution’. Wat mij vervolgens bij de eerste klanken meteen opvalt, is dat naast alle klankkleuren en emotie, ook de min of meer verwachtte bijna 1:1 schaalgrootte met veel onderhuidse kracht en een hoge mate aan realisme aanwezig is. Zondermeer revolutionair voor een Sonus Faber is de opmerkelijk hoge acceleratiefactor in combinatie met een moeiteloze verwerking van zelfs de grootste dynamieksprongen en een realisme en puurheid waar je U tegen zegt! Ook de gecontroleerde wijze waarop de Lilium zijn energie aan de ruimte afgeeft, maakt op mij veel indruk. Waar veel systemen van deze afmetingen grote werken vaak ook daadwerkelijk op grootse wijze neerzetten. Zit hun achilleshiel vaak bij de kleinere of intiemere bezettingen. Die worden dan net zo groot en overmatig imposant gepresenteerd als de grote werken, wat uiteindelijk een vermoeiende bezigheid word. Niet dus bij deze Lilium, die als een soort van akoestische kameleon weer lijkt te geven wat er werkelijk op het plaatje staat. Een ander heel mooi aspect van de Lilium is dat ondanks alle focussering, hoge resolutie en reële afbeeldingsgrootte, de weergave nooit krampachtig, verstikkend of hifi achtig werkt. Zelfs het organische en gerijpte wat de Sonus Faber weergave vanaf het eerste uur altijd al zo heeft gekenmerkt, is op knappe wijze nog steeds in het DNA van deze zeer moderne creatie verwerkt. Na Fink volgt nog de gelaagdheid en gedragenheid van de muziek van new age multitalent Patrick O’Hearn, zorgen Olivier Messiaen en Sergej Rachmaninoff voor klassiek vuurwerk, laat Blue Tofu met het infra laag de woofers wapperen, draagt de Italiaanse Gianmaria Testa bij aan warme Italiaanse sferen, test bassist Dean Peer de dynamische grenzen uit en zorgt Daft Punk tenslotte voor een waar feestje. Typerend en eigenlijk heel bijzonder is dat ik dit keer bij geen enkel nummer van geen enkel album bedenkingen krijg, omdat alles gewoon heel goed en betrokken voor het voetlicht wordt gebracht. Geen sinecure en eigenlijk maar zelden tot nooit op dit soort gelegenheden gehoord. Houd dus wat mij betreft de komende tijd goed de verschillende aankondigingen van de diverse (winkel)shows in de gaten en probeer vooral zelf een keer te ervaren hoe goed en anti hifi deze grensverleggende producten kunnen klinken…

EDITORS' CHOICE