REVIEWMarantz

JRiver Media Center

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Max Delissen | 27 oktober 2014 | Marantz

Deze beschrijving geldt voor versie 19 van Media Center, maar ik verwacht geen grote aanpassingen in de layout als later dit jaar versie 20 uitkomt. Wél belangrijk voor PC-bezitters is dat ze eerst de juiste USB-drivers voor de aangesloten USB-DAC moeten downloaden en installeren, zodat het interne audiocircuit van de PC kan worden omzeild en de DAC als externe geluidskaart werkt. In het geval van de voor dit artikel gebruikte NA-11S1 kunnen de drivers gratis van de Marantz website worden gedownload. Bezitters van een Mac hebben geluk, want OS X heeft de juiste drivers standaard aan boord. Mede daarom werk ik zelf met een MacBook Pro. Het is mogelijk dat de volgende beschrijving op kleine punten afwijkt van de procedure op de PC, maar veel zal dat niet zijn.

Vanuit elk scherm van JRiver Media Center ga je rechtsboven naar de knop met de drie verticale streepjes erop (1). In het venster dat dan opent kies je voor Speel Opties (2). Dan opent zich een ander scherm (links in het screenshot te zien) waar je ook eerst weer kijkt of de juiste driver gekozen is. Bij (3) moet Marantz NA11S1 (Marantz USB Audio) zichtbaar zijn. Zo niet, klik dan op het pijltje links naast de tekst en kies de juiste instelling uit het drop-down menu. Ga vervolgens een stukje lager naar DSP & output format (4), hier zit namelijk de instelling voor het afspelen van DSD verborgen. In het volgende venster dat zich dan opent kun je bij de Output Encoding kiezen voor de twee mogelijke DSD-resoluties. Helaas is deze keuze in JRiver nog niet geautomatiseerd, dus je moet in principe voor ieder album de juiste keuze maken. Het aantal releases in dubbel-DSD-resolutie is echter nog niet zo groot. Ik hoop (en verwacht) echter wel dat JRiver hier bij een volgende versie iets aan gedaan heeft. Vergeet tussendoor trouwens niet om op OK te drukken om je instellingen te bewaren. Verder hoef je niks te veranderen. JRiver mag dan net iets minder verfijnd klinken, het heeft twee aantrekkelijke voordelen ten opzichte van Audirvana Plus. Ten eerste kun je DSD-albums gewoon in je standaard ‘Muziek’-map zetten. JRiver indexeert die map en toont de albums gewoon tussen alle andere muziek. Een ander voordeel is dat je JRiver vanaf je tablet kunt bedienen met de JRemote app. Die kost rond de 10 euro, maar werkt prima. Jammer is wel dat je de DSD-instellingen die ik hierboven heb beschreven niet via de app kunt benaderen. En om ‘gewone’ PCM-bestanden af te kunnen spelen moet je echt de DSD instelling weer uitschakelen. Ach, er is altijd wel wat en het houdt je in elk geval in beweging…


Hoe klinkt dat dan?
Hoewel het primair de bedoeling was om een praktische handleiding over DSD afspelen te schrijven ontkom ik er niet aan om ook enige woorden te wijden aan het klankmatige resultaat met de Marantz NA-11S1 in de hoofdrol. DSD is namelijk, of je er nu wel of niet op zit te wachten als audiofiel, een fantastisch klinkend audioformaat. Ik heb een aantal albums die ik erg goed ken in enkelvoudige DSD resolutie beluisterd, en ze bewust een paar keer op en neer vergeleken met hun gewone (of HiRes) versies in PCM. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de overstap naar DSD absoluut geen ‘landslide’ is in geluidskwaliteit. Een goede opname klinkt in PCM ook fantastisch, zeker via de NA-11S1. Maar als ik dan toch een vergelijking moet trekken dan zou ik zeggen dat DSD op mij een ‘analogere’ indruk maakt. Er is een bepaalde vanzelfsprekendheid en rondheid die erg ontspannen luistert. Een goed voorbeeld is de fraaie 24/88.2 remaster van Days Of Future Passed van The Moody Blues. In de PCM versie al een absoluut feestje, maar als DSD-ISO-file nog net iets warmer van klank, met ook wat meer natuurlijke kleur en glans voor de orkestrale delen. Hetzelfde geldt voor de Bach Cantates door het Bach Collegium Japan onder leiding van Masaaki Suzuki. De PCM versie is prachtig, de opname ademt en heeft een erg fraaie beeldopbouw. Maar als ik naar de DSD-versie overschakel is het verschil onmiddellijk te horen. Het niveau van ‘echtheid’ wordt groter, er is vooral meer ambiance in de opname te horen. Ook de stemmen zijn levendiger en voor mijn gevoel ook iets beter van elkaar te onderscheiden.

In hoeverre de NA-11S1 daar nog invloed op heeft? Ik gebruikte hem voor beide bestandsformaten, via dezelfde AudioQuest Carbon USB kabel, vanaf dezelfde MacBook Pro afgespeeld. Wie het weet mag het zeggen, ik weet in elk geval dat de NA-11S1 hier node gemist wordt nu hij terug is naar Marantz en ik mijn DSD bestanden weer door Audirvana Plus laat omrekenen naar PCM. Dat dat überhaupt kan is eigenlijk geweldig, maar ik vind het een schrale troost…

www.marantz.nl

MERK

EDITORS' CHOICE