REVIEW

Samen luisteren

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Jan de Jeu | 17 november 2014

Tijdens het opstellen besluiten we dat ik het totale systeem in zijn geheel zal beluisteren en beoordelen. Het enige wat ik zelf zal toevoegen is de bron. Direct na het opstellen is dat als eerste de NAD 50 Digital Music Player in combinatie met de NAD M 52 Digital Music Vault. In plaats van de NAD M51 Direct Digital DAC die normaliter het trio completeert gebruik ik nu de Daudio DAC die ik met de M50 verbind door middel van een coaxiale digitale Sonore Reference interlink. We starten de luistersessie met de luidsprekers op de plekken waar de meeste typen en merken het best presteren. Uiteindelijk kiezen Hans en Jeroen er voor om de luidsprekers wat meer naar voren te zetten en ook de afstand tussen beiden te verkleinen. Daarmee de focussering optimaliserend.



Tijdens het luisteren draaien we aan de beide aan de achterzijde van het actieve filter geplaatste potmeters waarmee de hoeveelheid laag per kanaal kan worden aangepast. Al snel zijn we het er over eens dat in mijn geoptimaliseerde houten luisterruimte de maximale hoeveelheid laag kan worden gegenereerd zonder dat dit vervelende resonanties met zich mee brengt. Voor de gemiddelde Nederlandse huiskamer - veelal kleiner en vaak opgetrokken uit harde materialen zoals beton - zal de mogelijkheid om het laag te kunnen beïnvloeden evenwel ronduit een zegen zijn. Met behulp van mijn iPad selecteer ik enkele nummers en al snel wordt me duidelijk dat dit systeem uitstekend de kwaliteit van de opname blootlegt. Heerlijk natuurlijk wanneer het een prachtige geluidsopname betreft, maar niet altijd even prettig wanneer dit niet het geval is. Om een voorbeeld te noemen; Schubert’s liederen cyclus Winterreise heb ik in de uitvoering van Werner Güra en van Christoph Pregardien. Beiden vind ik prachtig maar bij Werner Güra is de begeleidende pianopartij minder goed opgenomen. Met het Daudio systeem wordt het verschil nog groter en voor het eerst erger ik me nu aan die mindere pianoklanken. Misschien juist omdat de stem werkelijk subliem klinkt.

Alleen met de set
Zodra de voordeur achter de beide heren dichtgetrokken is haast ik mij weer naar mijn luisterruimte. Ik verlang naar ‘Regular Pleasures’ van Patricia Barber zoals dat te vinden is op haar album Verse. Want ik wil die twee woofers nu wel eens echt aan het werk zien. En boy, is that what they do! Prachtig, die harde percussie klappen. Een geweldige diepgang en, samenhangend met mijn luisterruimte, een mooi droog karakter. Maar er is meer. Luister naar die trompet. Of die bekkens. Dit systeem is een ware kampioen op het gebied van tonaliteit. Niet zo verwonderlijk natuurlijk want beide ontwerpers van het systeem, zowel Jeroen als Hans, hebben de nodige ervaring met het live geluid van akoestische instrumenten. Beiden komen uit een muzikale familie en Jeroen heeft zelf jarenlang dwarsfluit gespeeld. Niet voor niets draaiden we vlak voor hij wegging een stuk van Telemann, de componist die de nodige werken voor dwarsfluit geschreven heeft. En Hans zingt bij een bigband waarvan hij een cd opname bij me achter heeft gelaten. Echte muziekliefhebbers dus. Ik verlang ook naar Nick Bärtsch’s Ronin Live. En dan vooral naar ‘modul 22’ zoals dat live in Amsterdam uitgevoerd werd. Een nummer met een heerlijke opbouw waarbij de spanning langzaam toeneemt.

Nog een pluspunt van dit open baffle/dipool systeem; het oproepen van een live gevoel. En dan natuurlijk vooral bij een opname als deze. Net als bij de voorgaande tracks klinkt ook deze meer ‘forward’ dan ik van mijn eigen systeem gewend ben. Pakkend, maar nooit irriterend. Mede door de wel heel erg mooie tweeter. Het mooist klinken de opnamen van stemmen en akoestische instrumenten. Ongeacht of ik het dan heb over Cecilia Bartoli in Bellini’s Norma, Pieter Wispelwey tijdens zijn meest recente opname van Bach’s cello stukken, de big band van Count Basie, het Koninklijk Concertgebouw Orkest onder leiding van Mariss Jansons of de blues van Doug MacLeod. Als ik al een kritische kanttekening zou moeten plaatsen dan geldt dat verbazingwekkend genoeg de laagweergave. Eerder gaf ik al aan dat er door het open karakter van de kast geen drukopbouw is en dus ook geen sprake kan zijn van kastkleuring. Dat er ook een keerzijde is blijkt met name aan het eind van de luisterperiode wanneer ik percussie muziek draai. Bijvoorbeeld van het Deense Safri Duo en de Nederlandse band Slagerij van Kampen. Dan is de mate van gegenereerde energie minder en wordt de lichamelijk ervaren sensatie van het laag minder ervaren dan bij vergelijkbare dynamische systemen met woofers van dit formaat. Ook tijdens het draaien van elektronische muziek van bands als Yello of Booka Shade komt dit naar voren. Is dit een ernstige kritiek? Nee, al is het wel een belangrijk punt voor diegenen die juist deze kenmerken in de muziekweergave belangrijk vinden.

Conclusie
Veel ontwerpen die hun oorsprong vinden in de DIY audiowereld zullen nooit een commercieel succes worden. De Daudio W1 heeft alles in zich om daarop een duidelijke uitzondering te gaan vormen. Het is een heel fraai concept dat ook nog eens op professionele wijze uitgevoerd is. Niet alleen door de kennis van zaken waardoor technische kwaliteit, tonaliteit en homogeniteit excellent zijn. De kwaliteit van opnames wordt meedogenloos blootgelegd, met alle voor- en nadelen van dien. Ook aan de designkenmerken van deze weergever is uitgebreid aandacht besteed. Daardoor is het een open baffle dipool ontwerp geworden dat menig consument aan zal spreken. Zowel qua klank als qua uiterlijk, dat volledig af te stemmen is op de persoonlijke smaak van de consument. De bijbehorende versterker(s) en DAC zijn eveneens van hoog niveau en door hun fysieke formaat zullen ze geen inbreuk doen aan welk zorgvuldig samengesteld interieur dan ook. Eerder zal het de interieur keuzes ondersteunen of nog sterker tot hun recht doen komen. Voeg er een mooie bron aan toe en u speelt op absoluut topniveau voor een prijs waar de concurrentie in deze prijsklasse, maar ook daarboven, nog een voorbeeld aan kan nemen.

Prijzen
Daudio W1 per set  € 17.500,-
Daudio asp/amp per paar € 3.150,-
Daudio DAC incl. remote € 1.995,-

Daudio
www.daudio.nl

EDITORS' CHOICE